تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش تهیه‌ی فاج پسته

فاج در واقع نوعی شیرنی هست که بافت نرم و اسفنجی تری نسبت به شکلات های معمولی داره و اون هم به دلیل استفاده از کره در ساختار اون هست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فاج پسته

مواد اولیه:

شکلات دارک (تلخ) 350 گرم
مغز پسته خام 150 گرم
کره نرم و به دمای محیط رسیده 30 گرم
شیر عسلی 400 گرم ( 1قوطی)
نمک 1 پینچ

روش تهیه:

همونطور که احتمالاً خیلی از شما عزیزان می دونین فاج در واقع نوعی شیرنی هست که بافت نرم  و اسفنجی تری نسبت به شکلات های معمولی داره و اون هم به دلیل استفاده از کره در ساختار اون هست. برای تهیه این فاج خوشمزه ابتدا باید یک قالب انتخاب کنیم که ابعادی به اندازه حدودی 22 سانتی متر داشته باشه. برای اینکار می تونیم از یک سینی لبه دار و کمی عمیق هم استفاده کنیم با همین ابعاد. کف قالب یا سینی رو با فویل آلومینیومی و یا کاغذ روغنی با کیفیت و ضخیم می پوشونیم. پسته های خام رو مغز می کنیم و اون ها رو با کمک چاقو و یا هر وسیله ای که باهاش راحتیم خرد می کنیم.
مرحله بعدی بن ماری کردن شکلات هست که قبلاً در مورد تمپرینگ شکلات و مراحل ذوب اون روی بخار آب مفصلاً توضیح دادم. برای انتخاب درصد شیرینی این شیرینی هم همونطور که واضحه به انتخاب خودمون و درصد شکلاتمون بر میگرده، بنابراین اگر شیرینی ها به صورت خیلی شیرین می پسندین از درصد های پایین تری در تهیه شکلات استفاده کنین و اگر چندان شیرین رو دوست ندارین از درصد های بالای شکلات استفاده کنین. البته میزان شیرینی زیاد شیر عسلی رو هم در این دستور در نظر بگیرید. من از شکلاتی با درصد 70 استفاده کردم. کار رو با ذوب کردن شکلات ادامه میدیم.سپس در مرحله بعدی کره ای رو که از قبل بیرون از یخچال قرار دادیم و کاملاً نرم شده رو به شیر عسلی اضافه می کنیم و با هم مخلوط می کنیم.سپس سر قاشق یا همون 1 پینچ نمک رو اضافه میکنیم و با مخلوط شیرعسلی و کره هم میزنیم.حالا نوبت اضافه کردن شکلات ذوب شدمون میرسه. شکلات رو اضافه میکنیم و با همزن دستی خیلی خوب همه مخلوط رو هم میزنیم تا یک ترکیب یکدست و یکنواخت به دست بیاد.و نهایتاً نوبت اضافه شدن مغز پسته های خرد شده میرسه. پسته رو هم اضافه کرده و با مخلوط شکلاتی به خوبی فولد می کنیم.حالا مخلوط فاج رو داخل قالبی که آماده کرده بودیم می ریزیم و با کمک پالت یا پشت قاشق همه جای قالب یا سینی به صورت یکنواخت پخشش میکنیم.قالب یا سینی رو داخل یخچال قرار می دیم و حداقل 2 ساعت زمان می دیم تا فاح منسجم بشه و خودش رو بگیره. بعد از زمان داده شده اون رو از یخچال خارج می کنیم و به اندازه تقریباً 2 و نیم سانتی برش می زنیم.برای اینکه برش های فاج شیک و تمیز دربیاد حتماً از چاقوی تیز استفاده کنین و همچنین می تونیم چاقو رو در ظرفی حاوی آب داغ فرو ببریم و بعد با دستمال خشک کنیم و سپس برش بزنیم. برای نگهداری هم حتماً داخل ظرف درب دار داخل یخچال قرار بدین چون هم شکلات و هم کره بوی محیط یخچال رو خیلی سریع به خودشون جذب می کنن. فاج پسته رو داخل ظرف مورد نظرتون بچینین و سرو کنین. به شدت پیشنهاد می کنم اون رو همراه با چای میل کنین و ازش لذت ببرین.
منبع: دونفره
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.