تبیان، دستیار زندگی

بهره برداری از پروژه عمرانی

چهار پروژه عمرانی شهری روز شنبه طی مراسمی با حضور شهردار تهران در پایتخت به بهره برداری رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پروژه عمرانی
این پروژه ها شامل مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای پل تقاطع بزرگراه شهید چمران با بلوار مدیریت، پل دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه امام رضا(ع)، زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام (ره) و ایمن سازی پایه های پل تقاطع بزرگراه شهید خرازی با رودخانه وردآورد است.

بخش هایی از اطلاعات این پروژه ها به نقل از مسئولان شهری پایتخت به شرح زیر است:

*دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه امام رضا(ع)
تقاطع غیرهمسطح بزرگراه امام رضا(ع) با بزرگراه شهید نجفی رستگار یا تقاطع ثامن شامل پمچ پل روگذر و یک مسیر زیرگذر است.
پل دوربرگردان غرب به غرب بزرگراه امام رضا (ع) به طول 100 متر و عرض هشت متر، امکان تردد ایمن خودروها در یک خط عبوری را فراهم می کند. مراحل احداث این دوربرگردان غیرهمسطح، همزمان با اصلاح هندسی بزرگراه امام رضا(ع) انجام شده است.
همچنین یکهزار و 700 متر از طول مسیرهای کندرو و تندرو این بزرگراه با اجرای اقداماتی از جمله تعریض معبر و جابه جایی «رفیوژ»(گذرگاه) میانی بهسازی شده است.
با بهره‌برداری از این دوربرگردان غیرهمسطح گردش‌های ترافیکی در محدوده طرح تسریع می شود و ترددهای اضافی و زمان سفر کاهش می یابد. این دوربرگردان غیرهمسطح علاوه بر جهت حرکتی غرب به غرب، چهار گردش ترافیکی پرتقاضا در محل تقاطع ثامن را نیز تامین می کند.
براساس اعلام شهرداری تهران برای احداث این پروژه 11 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته و در آن 52 هزار مترمکعب خاکبرداری، 35 هزار مترمکعب خاکریزی، پنج هزار و 500 مترمکعب بتن ریزی و 24 هزار تن آسفالت استفاده شده است.

*مقاوم سازی پل تقاطع بزرگراه چمران با بلوار مدیریت
این پل که یکی از قدیمی ترین پل های سواره رو شهر تهران به شمار می رود به دلایل مختلف ازجمله فرسودگی و نیز مقاومت اندک در برابر زلزله ایمن سازی شده است.
در این عملیات 20 تن ورق فولادی استفاده و سه هزار و 400 کیلوگرم آرماتوربندی،24 عدد تعویض نئوپرن ها و 30 مترمکعب بتن ریزی انجام شده است.
برای اجرای این پروژه یک میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است.

* زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام (ره)
پروژه زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام (ره) با اعتبار 12 میلیارد تومان با نگاه به توسعه آتی این معبر بزرگراهی اجرا شده است. دوربرگردان جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام (ره) که در شمال خیابان آزادی قرار دارد، سه گردش مهم ترافیکی در محل تقاطع، شامل گردش‌های جنوب به جنوب، جنوب به غرب و شرق به جنوب را تامین خواهد کرد.
زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام (ره) شامل سه مقطع اجرایی است؛ بخش زیرگذر با 115 متر طول در زیر بزرگراه یادگار امام(ره) (نبش خیابان زنجان شمالی) قرار دارد. رمپ ورودی به طول 140 متر در ضلع شرقی بزرگراه و جنب خیابان زنجان شمالی احداث و رمپ خروجی نیز با مسیری 190 متری در ضلع غربی بزرگراه (حدفاصل بوستان نسترن تا خیابان تیموری غربی) واقع شده است.
بهره برداری از زیرگذر جنوب به جنوب بزرگراه یادگار امام(ره)، علاوه بر روان سازی جریان عبور و مرور در این بزرگراه شمالی- جنوبی، بار ترافیک در تقاطع غیرهمسطح بزرگراه های یادگار امام(ره) و شیخ فضل الله را کاهش می دهد.

*ایمن سازی پایه های پل تقاطع بزرگراه شهید خرازی با رودخانه وردآورد
باتوجه به اینکه پایه های پل های تقاطع بزرگراه شهید خرازی در داخل رودخانه وردآورد احداث شده حفاظت از آنها مقابل سیلاب، یکی از پروژه های شرکت خاکریزآب طی سال های اخیر بوده است.
براساس اعلام شهرداری تهران پس از تکمیل پروژه ساماندهی و احیای رودخانه وردآورد در بخش بالادست تقاطع بزرگراه شهید خرازی، عملیات حفاظت و ایمن سازی پایه های پل این تقاطع در دستورکار قرار گرفت.
طول محدوده اجرای پروژه بیش از 220 متر است و برای اجرای آن علاوه بر 12 هزار مترمکعب خاکبرداری، بیش از 6 هزار و 800 مترمکعب عملیات کف سازی و دیواره های رودخانه انجام شده است.
هدف از اجرای پروژه، پایدارسازی پایه های پل های شرقی- غربی بزرگراه شهید خرازی روی رودخانه وردآورد اعلام شده است.
برای اجرای این پروژه 2 میلیارد تومان هزینه شده است.
منبع: ایرنا