تبیان، دستیار زندگی

داعش چرا مسلمانان دیگر را تکفیر می‌کند

استاد خارج فقه حوزه علمیه گفت: تفکر داعش یا وهابیت و سلفی‌های تکفیری همان تفکر بنی‌امیه در مسأله تجسیم و جبر است، لذا به همین جهت مسلمانان را تکفیر می‌کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا علی بن موسی الرضا

مراسم دهه پایانی ماه صفر که مصادف با اربعین حسینی(ع)، رحلت پیامبر رحمت حضرت محمّد(ص)، شهادت  کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت امام رضا(ع) بود، به مدت ۱۰ شب با حضور عدّه کثیری از مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) از ملّیت‌های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

در این شب‌ها عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حجت‌الاسلام محمدهادی مفتح مدیر جدید مرکز اسلامی، از برنامه تلاوت قرآن، بیان احکام شرعی توسط آل‌بتول، سخنرانی آیت‌الله احمد عابدی و مداحی مداح اهل‌بیت(ع) سیدمحمد قاضوی، بهره‌مند شدند.

محور اصلی سخنرانی‌های عابدی در رابطه با موضوعاتی همچون: تقابل دو تفکر علوی و اموی، مسئولیت انسان در رابطه با اعمال خویش، اهمیت عاقبت به خیری و اسباب آن، زندگی اجتماعی رسول خدا (ص) و خدمات آن حضرت و نقش امام رضا (ع) در هدایت مردم بود که با اشاره به آیات قرآن مجید و احادیث و روایات، تشریح و تبیین گردید.

وی در بخشی از سخنان خویش با اشاره به تقابل دو تفکر علوی و اموی اظهار داشت: در مساله توحید، بنی‌امیه گرایش به تشبیه و تجسیم داشته و اهل بیت‌(ع) گرایش به تنزیه خدای متعال داشتند. همچنین در مسائل اجتماعی و سیاسی، بنی‌امیه طرفدار جبر بودند و اهل بیت(ع) طرفدار عدل و نفی جبر و تفویض بوده‌اند. تفکر داعش یا وهابیت و سلفی‌های تکفیری نیز همان تفکر بنی‌امیه در مساله تجسیم و جبر است، لذا به همین جهت مسلمانان را تکفیر می‌کنند.

عابدی در بخش دیگری از سخنان خویش با تاکید بر اهمیت مسئولیت انسان در قبال اعمالش، به عوامل و اسباب عاقبت به خیری اشاره کرد و افزود: توجه و اهتمام به واجبات دینی مانند نماز و نیز عبادت خدای متعال، احسان به والدین و دعای خیر آنها برای فرزند از اسباب و عوامل عاقبت به خیری است و در مقابل اهانت به مقدسات دین، استبداد به رأی و عقل ناقص خویش و خود برتر بینی و نیز فاصله گرفتن از اهل بیت (ع) از عوامل عاقبت به خیر نشدن انسان است.

وی در شب ۲۸ صفر به تشریح زندگی اجتماعی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و خدمات بی‌نظیر آن حضرت در زمینه رشد و شکوفایی جامعه مسلمانان در ابعاد گوناگون از جمله اقتصاد و معیشت مردم، سیاست و دولت و امنیت و نیز تبیین زندگی خانوادگی آن حضرت و کیفیت معاشرت با همسر حضرت خدیجه (س) پرداخت. همچنین در شب ۲۹ صفر به بیان اوضاع فرهنگی و اجتماعی سال ۱۷۳ تا ۲۰۳ هجری (دوران امامت امام رضا)  و نقش امام هشتم در هدایت مردم و جامعه پرداخت.
در مراسم شب شهادت امام رضا(ع)، عزاداران رضوی میهمان سفره با برکت امام رضا(ع) بودند و از آش شُله که توسط مشهدی‌های مقیم هامبورگ تهیه شده بود، تناول کردند.

منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.