تبیان، دستیار زندگی

اندیشه علامه طباطبایی برای کشف‌ در علوم انسانی راه‌گشاست

دبیر همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی، مباحث مطرح شده در اندیشه و آثار علامه طباطبایی را برای کشف‌های تازه در علوم انسانی راه‌گشا دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اندیشه علامه طباطبایی برای کشف‌ در علوم انسانی راه‌گشاست

حجت الاسلام محمدعلی اسدی نسب روز شنبه در نشست خبری، از برگزاری همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی در تهران، قم، مشهد و بروجرد به طور هم‌زمان خبر داد و گفت: به دلیل این که مخاطبان و ارائه دهندگان مقالات در این همایش ملی، نخبگان علوم دینی هستند، نشست‌های همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی به صورت کارگاهی و پرسش و پاسخ برگزار می‌شود تا دانشجویان و استادان بتوانند از حضور پژوهشگران بهره ببرند.
وی افزود: مجموعه مقالات این همایش در 2 جلد با 32 مقاله برگزیده از میان حدود 100 مقاله رسیده، گردآوری شده و در بیت علامه طباطبایی در قم با حضور آیت الله عبدالله جوادی آملی و آیت الله علی اکبر رشاد، بیست و سوم آبان ماه رونمایی خواهد شد.
اسدی نسب به عبارت «علوم انسانی اسلامی» در عنوان همایش اشاره کرد و ادامه داد: اندیشه اسلامی کردن علوم انسانی پیش از ایران در کشورهای عربی و حتی هند و پاکستان مطرح شده است، در مقام مقایسه ما در برخی مطالب علوم انسانی غربی را قبول داریم و در برخی مطالب، آنها را نمی‌پذیریم.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در این زمینه دو رویکرد وجود دارد؛ یکی آن که علوم غربی را تذهیب و تکمیل کنیم و به کار بگیریم و دیگر اینکه آن را به طور کامل رها کنیم و خودمان دانش تازه‌ای ارائه بدهیم. امر مقام معظم رهبری نیز تذهیب و تکمیل و افزودن اندیشه اسلامی به علوم انسانی غربی است.
رئیس پژوهشگاه حکمت و دین‌پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز در این نشست، درباره همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی توضیحاتی داد و به اندیشه علامه طباطبایی و پیوند آن با علوم انسانی اسلامی پرداخت.
حجت الاسلام و المسلمین محمد عرب صالحی بیان کرد: زمانی می‌توانیم بگوییم انقلاب اسلامی به هدفش دست یافته است که استادان و مدرسان، مبانی علمی را از قرآن و علوم دینی بگیرند، این مساله در این 40 سال تا حدی روی داده اما هنوز هم راه زیادی باقی مانده است.
همایش المیزان و علوم انسانی اسلامی، 21 آبان در دانشگاه علامه طباطبایی در تهران با تکیه بر مبانی فکری علامه و روز دوم در قم، در بیت علامه طباطبایی با رویکرد نقش و تفسیر المیزان با رویکرد علوم انسانی اسلامی، برگزار می‌شود، در ادامه نیز دانشگاه علوم رضوی در مشهد و دانشگاه آیت الله بروجردی در بروجرد برنامه‌هایی خواهند داشت.
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در سال‌های اخیر همایش‌هایی را با موضوعاتی در پیوند با المیزان و با هدف تبیین دیدگاه‌های علامه طباطبایی در حوزه و دانشگاه برگزار می کند.

منبع : خبرگزاری ایرنا