تبیان، دستیار زندگی

نور آبی فشار خون را کاهش می دهد

مطالعات اخیر محققان دانشگاه «ساری» انگلیس نشان می دهد نور آبی منجر به نرم شدن و افزایش انعطاف رگ های خونی و افزایش جریان خون و در مجموع باعث کاهش فشار خون می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پزشکی
در این مطالعه محققان داوطلبان در معرض نور آبی با طول موج 450 نانومتر قرار گرفتند. این نور مشابه طول موج نور مرئی است که از خورشید دریافت می شود و هیچ ضرری ندارد.
محققان در طول آزمایش و حدود دوساعت پس از آن در هر جلسه فشار خون،‌ سختی شریان ها، اتساع رگ ها و اکسیدنیتریک پلاسمای خون را اندازه گیری کردند. نتایج نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور آبی اثری مشابه داروهای کاهش دهنده فشار خون دارد و فشار خون سیستولیک را حدود هشت میلیمتر جیوه کاهش می دهد.
در ادامه این مطالعه آمده است نور آب سفتی شریان ها را کاهش و سطح اکسید نیتریک را افزایش می دهد که یک مولکول سیگنال دهنده مربوط به سلامت قلب و عروق است.
محققان احتمال می دهند قرار گرفتن در معرض نور آبی سبب آزادسازی اکسید نیتریک از پوست می شود و اجازه می دهد وارد جریان خون شود. این فرآیند به نرم شدن و افزایش انعطاف رگ های خونی و افزایش جریان خون کمک می کند و در مجموع باعث کاهش فشار خون می شوند. این فناوری کاملا ایمن برای کنترل فشار خون به ویژه در سالمندان بسیار مفید است.
فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود. به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یک نفر به این عارضه مبتلاست. فشار خون مهمترین عامل بروز بیماری های قلبی و بیماری های قلبی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.
مطالعات قبلی به برخی از فواید نور آبی از جمله مبارزه با عفونت و کاهش استرس اشاره دارد. افزایش احتمال بروز انحطاط ماکولای مرتبط با سن و اختلال در ریتم شبانه روزی از جمله مضرات این طول موج از نور مرئی است.‌
منبع:ایرنا