تبیان، دستیار زندگی

فرهنگ سازی در ایستگاه اهدای عضو

حس ایثار، نوع دوستی و انسان دوستی از گذشته های بسیار دور در فرهنگ ملی و باور دینی ایرانیان نهادینه بوده و هست که نمونه زیبای این احساس اهدای عضو از سوی خیران جان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اهدای عضو
اهدای عضو، تصمیمی است از جنس نور و روشنایی که زندگی دوباره به افراد نیازمند عضو می بخشد و برای همیشه این کار خیر برای اهدا کننده باقی می ماند.
متخصصان علم پزشکی می گویند که مرگ مغزی درمان ندارد، اما می توان با اهدای اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده، به دیگر بیماران نیازمند عضو، زندگی دوباره بخشید.
نیت اهدای عضو، یک تصمیم بسیار حساس و مهم برای فرد اهدا کننده و یا خانواده اش است و به طور معمول چالش های احساسی بسیاری در این مسیر وجود دارد که می توان با فرهنگ سازی و تبیین اهمیت این تصمیم که زیباترین جلوه از ایثار و از خودگذشتگی است، بخش قابل توجهی از این چالش های احساسی را مدیریت کرد.
می توان با ترویج هر چه بیشتر فرهنگ اهدای عضو در جامعه و نهادینه سازی آن، دست بسیاری از واسطه گران در این بخش را کوتاه کرد و رنگ قشنگی به این تصمیم انسانی بخشید.

 نگاهی به تاریخچه اهدا و پیوند عضو

نخستین ‌بار در 1823 میلادی در آلمان پیوند بافت پوست از بدن فردی بر محل دیگری از بدن خودش با موفقیت انجام شد و از آن زمان تا امروز پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این بخش صورت گرفته است.
پیوندهای متداول عبارتند از کلیه ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه، استخوان، مغز استخوان، پوست و قرنیه؛ همچنین برخی از ارگان ها و بافت ها را می توان زمانی که شخص اهدا کننده زنده است به شخص دیگری پیوند زد مانند یکی از کلیه ها و بخشی از کبد اما در بیشتر موارد اهدای عضو زمانی صورت می گیرد که فرد اهدا کننده در قید حیات نباشد.
نخستین پیوند انجام شده در ایران در 1314 خورشیدی و با پیوند قرنیه شروع شد و پس از آن پیوند کلیه در 1347 خورشیدی انجام گرفت، همچنین پیوند مغز استخوان در 1369 خورشیدی، پیوند قلب و کبد در 1372 خورشیدی، پیوند ریه در 1379 خورشیدی و در نهایت پیوند روده و پانکراس در 1385 خورشیدی صورت پذیرفت.
اهمیت تصمیم اهدای عضو تا بدانجا است که حتی در تقویم رسمی کشورمان 31 اردیبهشت همزمان با سالروز صدور فتوای امام خمینی(ره) در ارتباط با جایز بودن پیوند اعضا به عنوان «روز اهدای عضو، اهدای زندگی» نامگذاری شده است.

25 هزار نفر در کشور نیازمند پیوند عضو هستند

رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت با تاکید بر فرهنگسازی نسبت به اهدای عضو در جامعه، گفت: هم اکنون 25 هزار نفر در کشور نیازمند پیوند عضو هستند.
دکتر مهدی شادنوش مهرماه امسال در حاشیه برگزاری نشست آموزش تخصصی و مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوندی در بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شاخص اهدای عضو در کشور ما چندان مناسب نیست و از شاخص مطلوب فاصله داریم.
شاخص 'تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر جمعیت' (PMP) است که: PMP در ایران در حد 1.57 است؛ این در حالی است که عدد قابل قبول 30 و عدد ایده آل 48 است.
وی ادامه داد: سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که طبق آمار جهانی نیمی از آنان می توانند اهدای عضو داشته باشند در حالی که سالانه کمتر از یک چهارم موارد یاد شده به اهدای عضو می رسند.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته اعضای 926 مورد مرگ مغزی در کشور به بیماران نیازمند عضو اهدا شد که در نتیجه آن، هزار و 281 بیمار توانستند اعضای حیاتی از جمله کلیه، کبد، قلب، لوزالمعده ، ریه و موارد دیگر را پیوند بزنند.
این مقام مسوول خاطر نشان کرد: روزانه بین هفت تا 10 نفر در کشور به دلیل کمبود ارگان های حیاتی پیوندی از جمله قلب، کلیه و کبد جان خود را از دست می دهند.
رییس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت با تاکید بر فرهنگسازی هر چه بیشتر برای نهادینه سازی اهدای عضو در جامعه گفت: در حال حاضر 560 بیمار دیالیزی در هرمزگان از خدمات دیالیز استفاده می کنند و بیش از 70 نفر از بیماران دیالیزی این استان در سال فوت می کنند.
شادنوش بیان داشت: هر بار دیالیز برای هر بیمار 350 تا 400 هزار تومان هزینه دارد و از نظر هزینه ای پیوند عضو مقرون به صرفه تر است.
وی تصریح کرد: با فرهنگ سازی از طریق صدا و سیما، حوزه های علمیه، علمای شیعه و سنی، بخشداران و فرمانداران می توان این نهضت را به وجود آورد تا بیماران کیفیت زندگی بهتری پیدا کنند.

سالانه 45 نفر در هرمزگان به دلیل مرگ مغزی فوت می کنند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی هرمزگان می گوید: براساس آمارهای موجود سالانه به طور میانگین 45 نفر در استان به دلیل مرگ مغزی جان خود را ازدست می دهند.
دکتر عبدالله غریب زاده در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: متاسفانه براساس آمارهای وزارت بهداشت، هرمزگان در میان استان های کشور کمترین اهداء عضو را دارد.
وی افزود: در سالهای 92 تا 97 تنها 2 مورد اهدای عضو در هرمزگان صورت گرفته، که اهدای عضو سال 97، نیمه مهرماه امسال در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس انجام شد که در آن با اهدای عضو یک جوان 29 ساله مرگ مغزی، به سه نفر زندگی دوباره بخشیده شد.
غریب زاده تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه که یک امر خیرخواهانه محسوب می شود، نیازمند همکاری بیشتر رسانه های جمعی و آگاهی بخشی هستیم.

همگی به عنوان یک سفیر اهدای عضو، نجات بخش جان بیماران باشیم

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به تغییر نگرش افراد جامعه در خصوص افراد مرگ مغزی گفت: همه ما باید بدانیم که مرگ فردی که دچار مرگ مغزی شده و اعضاء وی اهدا می شود در واقع مرگ حیات بخش است.
دکتر سید حسین داودی بیان داشت: فرهنگ اهدای عضو در هرمزگان کمرنگ است و باید برنامه ها و اقدام هایی در جهت ترویج و نهادینه سازی این فرهنگ در استان انجام شود.
وی ادامه داد: باید با ارایه اطلاعات لازم و فرهنگسازی در این خصوص، همگی صاحب فکر شوند و به عنوان یک سفیر اهدای عضو نجات بخش جان بیماران نیازمند پیوند باشند.
داودی بیان داشت: در این راستا افراد تاثیرگذار جامعه از جمله دانشمندان ملی و استانی، دانشجویان، دانش آموزان ، هنرمندان، ورزشکاران، گروه‌های مرجع و روحانیون می‌توانند در ترغیب و تشویق اهدای عضو بسیار موثر باشند .
وی تاکید کرد: باید واحدهای فرهنگی استان و مسوولان در این زمینه وارد میدان عمل شوند و البته خانواده ها و معاونت های امور اجتماعی، خیران و سازمانهای مردم نهاد نیز نقش مهم خود را در این خصوص ایفا کنند.
مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های هرمزگان با اشاره به فرهنگ ایثار و گذشت در مقوله اهدای عضو گفت: تصمیم گیری برای اهداء عضو توسط یک خانواده کاری بسیار سخت و تصمیمی بس بزرگ و ایثارگرانه است.
حجت الاسلام سید عباس تقوی اظهار داشت: بخشش مال سخت اما شدنی است؛ اما بخشش حیات کاری بزرگ و خداپسندانه بوده و افرادی که چنین ایثاری انجام می دهند، در نزد خداوند جایگاهی ویژه دارند.

 تا زمان تپش قلب فرصت اهدای عضو وجود دارد

مدیر روابط عمومی و امور بیان الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان بیان داشت: اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده را تنها تا زمانی که تپش قلب دارد، می توان اهدا کرد.
دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: به محض اینکه قلب تپش خود را از دست بدهد فرصت اهدای عضو نیز از دست می رود و از این رو باید در جامعه درباره اهدای عضو فرهنگ سازی کرد تا خانواده ها نسبت به این مقوله آگاه شوند.

بیمار مرگ مغزی در بندرعباس به 3 نفر زندگی دوباره بخشید

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مهرماه امسال یک بیمار مرگ مغزی بستری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس با اهدا عضو، به 3 بیمار در انتظار پیوند زندگی دوباره بخشید.
نوروزیان تصریح کرد: این بیمار مرگ مغزی یک جوان 29 ساله بود که عمل برداشت عضو جهت پیوند بر روی این بیمار امروز توسط فلوشیپ اعزامی پیوند از شیراز انجام شد.
وی بیان داشت: در این جراحی کبد و کلیه های این بیمار با موفقیت خارج و جهت پیوند به 3 بیمار در نوبت دریافت عضو در شیراز ارسال شد و این برای نخستین بار بود که عمل برداشت عضو جهت پیوند در هرمزگان انجام شد.

فرهنگ اهدای عضو در هرمزگان را پررنگ تر کنیم

در یک دهه اخیر گام های خوبی در جهت ترویج فرهنگ زیبای اهدای عضو از سوی افراد و اقشار مختلف جامعه از جمله هنرمندان، ورزشکاران و دیگر چهره های مشهور صورت گرفته، اما براساس آمارهای اعلام شده ، هنوز جای خالی این فرهنگ در بسیاری از نقاط ایران از جمله هرمزگان احساس می شود و گویی هرمزگانی ها هنوز آنچنان که باید و شاید با این فرهنگ و حس زیبای آن آشنا نیستند.
در حقیقت کمرنگ بودن فرهنگ اهدای عضو در هرمزگان حکایت از آن دارد که اقدام های خوبی در این مسیر انجام نشده و رسانه ها و دستگاه های فرهنگی در این بخش کوتاهی کرده اند که امروز باید با استفاده از فرصت فضای مجازی و دسترسی آسان تر مردم به اطلاعات، کوتاهی ها را جبران کرد و اقدامات سازنده ای در این مسیر انجام داد.

افراد متقاضی اهدای عضو کارت دریافت کنند

یکی از شرایطی که افراد می توانند درباره اهدای عضو خود تصمیم بگیرند تهیه کارت اهدای عضو است که با استفاده از آن افراد می توانند دیدگاه خود را درباره اهدای عضو پس از مرگ مغزی به خانواده های خود منتقل کنند، در این صورت خانواده هم پس از مرگ مغزی فرد بهتر می تواند درباره آن تصمیم بگیرد.
در ایران کمتر از 10 درصد بزرگسالان کارت اهدای عضو دارند در حالی که در کشورهای دیگر این رقم بسیار بالاتر است.
جذب داوطلبان و صدور کارت برای آنان و همچنین آمار مرتبط با میزان اعضای اهدا شده و افرادی که کارت گرفته اند به صورت سراسری در سامانه تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ثبت می شود.
فرد برای دریافت کارت اهدای عضو باید پس از مراجعه به سامانه، اطلاعات شخصی خود را وارد کند و سپس در مدت کوتاهی کارت خود را دریافت می کند.
منبع:ایرنا