تبیان، دستیار زندگی

خس‌خس سینه بعد از غذا خوردن خطرناک است

علت تنگی نفس بعد از خوردن غذا چیست؟

تنگی نفس یا خس خس سینه بعد از غذا خوردن ممکن است به دلیل انواعی از بیماری‌های قلبی و مشکلات ریوی و یا سوزش معده باشد. همچنین ممکن است علامتی از یک واکنش آلرژیک غذایی به نام آنافیلاکسی باشد. اگر آلرژی غذایی دارید نباید از آن غافل بمانید چون آنافیلاکسی این پتانسیل را دارد که بیمار را بکُشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تنگی نفس

حتی اگر شما دچار آلرژی‌های شناخته شده‌ی غذایی نباشید، باید تنگی نفس ِ بعد از غذا خوردن را به عنوان یک مشکل اورژانسی تلقی کرده و هر چه سریع‌تر به بررسی و درمان آن بپردازید، مخصوصاً اگر همراه با برخی از دیگر نشانه‌های آنافیلاکسی باشد که در ادامه برایتان می‌گوییم.


آنافیلاکسی: یک احتمال خطرناک

تنگی نفس بعد از غذا خوردن ممکن است اولین علامت شوک آنافیلاکسی باشد که تجربه می‌کنید. تنگی نفس ناشی از آنافیلاکسی می‌تواند در عرض چند دقیقه تا دو ساعت بعد از خوردن غذا روی دهد. تنگی نفس همراه با کهیر یا تورم لب‌ها به این معنی است که به احتمال بسیار زیاد دچار آنافیلاکسی هستید.
اما عده‌ای از افرادی که آنافیلاکسی دارند ممکن است فقط دچار تنگی نفس باشند. این افراد احتمالاً احساسی شبیه یک حمله‌ی آسم را تجربه می‌کنند. اگر تازه غذایی خوردید و دچار یک آلرژی غذایی شناخته شده هستید و احساس کردید یک حمله‌ی شدید آسم دارید، از خود تزریق اپی نفرین استفاده کنید. ممکن است آنافیلاکسی داشته یا نداشته باشید اما تزریق باعث توقف حمله‌ی آنافیلاکسی و آسم خواهد شد. اگر مشکل شما آنافیلاکسی باشد، اسپری کمکی به شما نخواهد کرد.
بعد از استفاده از خود تزریق، دراز بکشید و از کسی بخواهید اورژانس خبر کند. شما باید از جهت واکنش‌های بعدی، بررسی و معاینه شوید.

تنگی نفس یا خس خس سینه بعد از غذا خوردن می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، مانند نارسایی احتقانی قلب، سنگ صفرا و حتی سندرم روده تحریک پذیر


سوزش معده نیز می‌تواند موجب خس خس سینه شود

افرادی که سوزش معده دارند (ریفلاکس اسید معده به مری) نیز ممکن است بعد از خوردن غذا دچار تنگی نفس یا خس خس سینه شوند.
در این حالت، ضعف دریچه‌ی میان مری و معده، عامل این مشکل است که اجازه می‌دهد محتویات معده در جهت اشتباهی حرکت کنند. علائم متداول ریفلاکس شامل احساس درد و سوزش در قفسه سینه و احساس اینکه غذا در حلق گیر کرده است می‌شود.

بیماری مزمن انسدادی ریه روی تنفس بعد از غذا خوردن اثر می‌گذارد

آن‌هایی که دچار بیماری مزمن انسدادی ریه هستند مکرراً بعد از خوردن غذا احساس تنگی نفس یا خس خس سینه دارند، مخصوصاً پس از خوردن غذای زیاد یا سنگین. بیماری مزمن انسدادی ریه یک بیماری پیش رونده است که تا حدودی به واسطه‌ی آلاینده‌های هوا مانند دود سیگار ایجاد شده و سرفه‌های مزمن یا احساس گرفتگی در سینه را به دنبال دارند.
در اینجا مشکل از گوارش نیست. غذاهای سنگین به انرژی بیشتری برای هضم شدن نیاز دارند و در واقع ممکن است فضای بیشتری در سینه یا ناحیه‌ی معده اشغال کنند. بنابراین بیمار بعد از خوردن غذا، احساس فشار اضافی روی ریه‌ها و دیافراگم می‌کند.
بیشتر بخوانید

 خس خس سینه دارید؟

اگر دچار بیماری مزمن انسدادی ریه هستید توصیه می‌کنیم وعده‌های مکررتر و کوچک‌تر بخورید تا از تنگی نفس جلوگیری کنید. ضمناً مصرف نمک را به حداقل برسانید زیرا نمک می‌تواند فشاری که قلب تحمل می‌کند را افزایش دهد.
تنگی نفس یا خس خس سینه بعد از غذا خوردن می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد، مانند نارسایی احتقانی قلب، سنگ صفرا و حتی سندرم روده تحریک پذیر. افرادی که این علائم را مکرراً دارند اما نمی‌دانند آلرژی دارند باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنند.
اگر بعد از خوردن غذا دچار تنگی نفس قابل توجهی شدید باید به اورژانس مراجعه کنید زیرا ممکن است دچار شوک آناقیلاکسی شده باشید. گاهی اولین علامت یک آلرژی غذایی خطرناک، این نوع واکنش‌هاست که نیازمند درمان فوری برای نجات زندگی می‌باشد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.