تبیان، دستیار زندگی

حمله سونامی مدرنیزم به نقاشی سنتی ایرانی

یک نقاش معتقد است که مدیران و استادان رشته‌های هنری به دلیل آشنا نبودن با نقاشی «قهوه‌خانه‌ای» از آن فراری هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نقاشی قهوه‌خانه

نقاشی قهوه‌خانه شیوه‌ای از نقاشی ایرانی است. این سبک، نقاشی روایی رنگ روغن با درون‌مایه‌های رزمی، مذهبی و بزمی است که در اواخر قاجار و اوایل پهلوی هم‌زمان با جنبش مشروطه ایران اوج گرفت. نمونه‌های قابل توجهی از آثار هنرمندان نقاشی قهوه‌خانه‌ای در موزهٔ «رضا عباسی» نگهداری می‌شود.

مهدی طالعی‌نیا ـ نقاش سبک قهوه‌خانه‌ای ـ  درباره دلیل بی‌توجهی به هنر نقاشی «قهوه‌ خانه‌ای» گفت: نپرداختن به نقاشی «قهوه‌خانه‌ای» به‌ دلیل مدیریت نادرست دانشگاه‌هاست؛ چراکه اغلب مدیران با هنر نقاشی قهوه‌خانه‌ای آشنا نیستند و به همین دلیل از این هنر دوری می‌کنند.

او افزود: پایه نقاشی قهوه‌خانه‌ای، مینیاتور است و در مینیاتور نهایت اندیشه در به‌کارگیری خط، شکل و رنگ وجود دارد؛ این هنر دارای پتانسیل بالایی است و می‌توان در سطح بالا به آن پرداخت.

طالعی‌نیا در ادامه سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر یک سونامی مدرنیزم (جریان نوگرایی) وارد هنر نقاشی سنتی ما شده و در حال نابود کردن نقاشی سنتی و آیینی ایرانی است. غافل از اینکه سبک‌های سنتی نقاشی‌ همانند «قهوه خانه‌ای»، مدرن هستند.

این هنرمند در پاسخ به راهکار موجود برای بقای حیات نقاشی قهوه‌خانه‌ای گفت: اگر بخواهیم فعالیت در این شاخه از نقاشی ادامه داشته باشد باید در قدم اول مدیریت را اصلاح کنیم و در واقع از مدیرانی استفاده کنیم که با این هنر هم آشنا باشند و از آن فراری نباشند.

وی ادامه داد: البته می‌توان برای آشنا کردن استادان رشته هنر و مدیران مرتبط با هنر نقاشی به‌صورت آکادمیک با نقاشی قهوه خانه‌ای، کلاس‌هایی را برگزار کرد. در این صورت این افراد دیگر از هنر نقاشی قهوه خانه‌ای دوری نخواهند کرد و حتی هنرجویان را نیز برای فعالیت در این شاخه هنر تشویق خواهند کرد.

او ضمن اشاره به فعالیت‌های اخیر فرهنگستان هنر برای احیای نقاشی قهوه خانه‌ای گفت: اگر فعالیت‌هایی از این قبیل و همچنین نمایشگاه‌هایی برای نمایش آثار سنتی و قهوه‌خانه‌ای برگزار شود می‌توان به حیات این هنر ایرانی امیدوار بود.

طالعی‌نیا با اظهار اینکه در نظر گرفتن موزه برای آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای ایده جالبی است، بیان کرد: داشتن موزه برای نمایش آثار این سبک از نقاشی کافی نیست و برای احیای این هنر باید از آن حمایت کرد. به‌گونه‌ای که هم از لحاظ مالی تأمین شود و هم اینکه تبلیغات لازم برای جذب هنرجویان به این هنر صورت بگیرد در غیر این صورت نمی‌توان به حیات این هنر امیدوار بود.

او در پایان درباره فعالیت هنری خود گفت: کار من در نقاشی قهوه‌خانه‌ای در شاخه پرده‌کِشی با گرایشات مدرن و پست مدرن است.


منبع: ایسنا