تبیان، دستیار زندگی

قوانین مسابقه کمیکار لیگ آزاد، چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

در این رشته ماشین‌ هایی که نیروی محرکه‌ آن‌ها توسط مواد و واکنش‌ های شیمیایی تأمین می‌ شود شرکت می‌ کنند و زمان، وزنه و مسافت طی شده توسط هر ماشین رتبه‌ آن را تعیین می‌ کند. هدف از انجام مسابقه نمایش توانایی های یک واکنش شیمیایی در انجام امور است. دانش آموزان شرکت کننده در این رشته می بایست قوانینی را رعایت کنند که به شرح زیراست:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قوانین مسابقه کمیکار لیگ آزاد، چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
قوانین مسابقه کمیکار
 1. واكنش‌ های شیمیایی كه استفاده از آن‌ ها مجاز نمی‌باشد به شرح زیر است:
· واكنش‌ هایی كه باعث پخش دود یا مه مواد سمی درفضای اطراف‌گردد؛
· واكنش‌ هایی كه با شعله همراه است؛
· واکنش‌ هایی که احتمال انفجار به علت خروج سریع گاز، مایع یا هر عامل دیگری در آن‌ها وجود داشته باشد؛
· واکنش‌ هایی که منجر به حوادثی از قبیل انفجار، صدای ناهنجار، نشت و ریزش مواد و آب شود، سبب حذف  دست سازه از مسابقه می‌گردد؛
· واکنش‌ هایی که خروجی آن ها به صورت جت گازهای داغ می باشد.

2. استفاده از منابع انرژی به جز سوخت شیمیایی برای راندن ماشین مثل استفاده از باطری‌ های خشک و دیگر باطری‌ های تجاری و صنعتی موجود در بازار و به طور كلی نیروی محرکه خارجی ممنوع می ‌باشد.
3. حركت ماشین بایستی به وسیله واكنش شیمیایی كنترل گردد و استفاده از وسایل كنترل از راه دور و موارد مشابه ممنوع است.
مكانیزم‌ هایی مثل هل دادن یا كوک كردن، چرخاندن چرخ‌ها به وسیله‌ی دست، استفاده از تكیه‌گاه و وارد كردن ضربه برای شروع حركت مجاز نمی‌باشد. همچنین  استفاده از پیش‌ران یا رانشانه که از تخلیه‌ گازها و مایعات (جت گاز) برای نیروی محرکه بهره می‌ برند، ممنوع می‌باشد.
4. استفاده از جرقه، شعله کبریت و ... برای شروع واکنش تنها در صورتی مجاز است که این اجزاء پس از ایجادجرقه از ماشین جدا شده و جزء ماشین محسوب نگردد.
5. اجزای هر ماشین ساخته شده بایستی در جعبه ای به ابعاد 20*30*40 سانتی متر مکعب جای بگیرد این مورد با قرار دادن اجزا ماشین در جعبه ای با این ابعاد، توسط هییت داوران چک میگردد. حداقل ابعاد کمیکار قابل قبول 10*20*30 سانتی متر مکعب می باشد. لازم به توضیح است که اجزای جدا شده ماشین برای احراز این امر، باید قابلیت اتصال مجدد بدون صدمه رساندن جدی به کار آرایی ماشین را داشته باشند. مسائلی از قبیل شکستن اجزا، جدا کردن جوش ها و .... غیر قابل قبول است و در صورت عدم رعایت این موارد، تیم از مرحله مسابقه حذف خواهد شد. لازم به ذکر است برای جدا کردن و اتصال مجدد اجزا در صورت لزوم، می¬بایست صرفا با دست و یا ابزارهای ساده نظیر آچار انجام گیرد. در صورت استفاده از ابزارهای غیر متعارف امتیاز منفی لحاظ خواهد گردید.
6. استفاده از باتری سرب و سرب پراکسید در این لیگ ممنوع می باشد.
7. مسئولیت انتقال ماشین، مواد شیمیایی و ابزار مورد نیاز از قبیل ترازو و وسایل آزمایشگاهی به محل مسابقه و رعایت موارد ایمنی با تیم شركت‌كننده خواهد بود.
8. استفاده از سیستم های جت گاز بدون مسائل ایمنی (شیر اطمینان، گواهی فشار مخزن و...) به خصوص برگه سلامت کپسول ممنوع می باشد.
9. هنگام آماده سازی ماشین پشت خط برای راه اندازی، بیشتر از 3 نفر، حق حضور ندارند. همچنین، هنگام حرکت، تنها یک نفر حق همراهی ماشین را دارد. در صورت عدم توجه به تذکرات داوران در این موارد، تیم خاطی از مسابقه حذف خواهد شد.
10. هنگام آماده سازی ماشین پشت خط برای راه اندازی، بیشتر از 3 نفر، حق حضور ندارند. همچنین، هنگام حرکت، تنها یک نفر حق همراهی ماشین را دارد. در صورت عدم توجه به تذکرات داوران در این موارد، تیم خاطی از مسابقه حذف خواهد شد.

قوانین برگزاری مسابقه
ترتیب تیم ها در مرحله اول بر اساس وزن درخواستی آنها برای حمل می باشد به گونه ای که تیم با درخواست وزنه پایین تر، زود تر شرکت خواهد کرد. در مرحله دوم نیز تیمها بر اساس وزن درخواستی کار خود را شروع خواهند کرد با این تفاوت که تیم هایی که در مرحله قبل موفق به حمل وزنه خود نشده اند، نمی توانند وزنه کمتری را درخواست کنند.
1. شرکت کنندگان می بایست وزنه و مسافتی که کمیکار می تواند طی نماید را قبل شرکت در مسابقه به هیئت داوران اعلام نماید. هر گونه تغییر در وزنه و مسافت بعد از اعلام، غیر مجاز است و منجر به حذف تیم می گردد.
2. شرکت کنندگان تنها می توانند وزنه ای بین 3 تا 30 کیلوگرم و با گام های 100گرمی انتخاب نمایند.
3. شرکت کنندگان تنها می توانند مسافتی بین 5 تا 12 متر و با گام های 1 متری انتخاب نمایند.

تبصره: نحوه محاسبه امتیاز آزاد (Free Style Point) به صورت زیر خواهد بود:

لیگ آزاد

وزنه انتخابی بر اساس کیلوگرم، مسافت انتخابی بر اساس متر و زمان بر اساس ثانیه اندازه گیری و محاسبه می گردد.
3. شکل زمین مسابقه به صورت زیر است. ماشین می ­بایست در محدوده مورد نظر عمل کند.

قوانین مسابقه کمیکار لیگ آزاد، چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
5.  پس از اعلام اسامی تیم­ ها، هر تیم حداکثر 2 دقیقه برای حضور در جایگاه و راه اندازی ماشین زمان دارد (از آنجایی که وقت مشخص شده برای تولید سوخت مورد نیاز برخی از ماشین­ ها کم­ می ­باشد، لذا تمامی تیم ­ها مجاز هستند سوخت خود را از قبل تهیه نموده و بر روی ماشین قرار دهند و لیکن تولید این سوخت به وسیله تیم باید توسط هیئت داوران محرز گردد). هر تیمی که زمان آماده سازی آن بیشتر از 2 دقیقه باشد، مقدار زمان اضافه به زمان عملکرد اضافه می گردد.
6. ماشین­ ها می­ بایست مسافت معین شده را حداکثر بر حسب ثانیه طبق جدول زیر طی کنند. به ازای هر یک ثانیه بیشتر، 10 امتیاز  از FSP کاهش خواهد یافت.

ردیفمسافت (متر)زمان (ثانیه)ردیفمسافت (متر)زمان (ثانیه)
13451214210
24601315225
35751416240
46901517255
571051618270
681201719285
791351820300
8101501921315
9111652022330
10121802123345
1113195 22 24 360

7. اولویت در کسب رتبه، Fsp بالا تر در هر تلاش است و ترتیب تلاش ها اهمیتی ندارد. اگر دو یا چند تیم به FSP مشابه برسند، تیمی که FSP ثبت شده در تلاش دیگرش بالاتر باشد، تیم برتر اعلام خواهد شد.
8. تمامی اعضای پشت کمیکار که برای رانگیری آمده اند، می بایست روپوش آزمایشگاهی، دستکش آزمایشگاهی و عینک محافظ داشته باشند. در غیر این صورت به میزان 20% از امتیاز  هر رانگیری کسر خواهد شد.

مطالب مرتبط:
کمیکار - جلسه اول
کمیکار - جلسه دوم
کمیکار - جلسه سوم
کمیکار - جلسه چهارم
کمیکار - جلسه پنجم
کمیکار - جلسه ششم
کمیکار - جلسه هفتم

قوانین مسابقه کمیکار لیگ آزاد، چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیانکانال تلگرام جشنواره پروژه های دانش آموزی 

دبیرخانه جشنواره

آدرس دبیرخانه: تهران - بلوار کشاورز - خیابان نادری - جنب حجت دوست - پلاک 12 - طبقه اول - مرکز یادگیری
تلفن: 81202311، 81202428
پست الکترونیکی: project@tebyan.com
جهت دریافت مشاوره و هدایت اینجا کلیک کنید

سایت چهاردهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی
بخش پژوهش های دانش آموزی سایت تبیان