تبیان، دستیار زندگی

حضور سه نمایش برگزیده جشنواره تئاتر دانش‌آموزی کشور در جشنواره بیست و پنجم

در جلسه مشترک دبیر بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با مدیرکل و مسئولان فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش تهران پیرامون امکان حضور سه نمایش برگزیده جشنواره تئاتر دانش‌آموزی کشور در جشنواره گفت و گو شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حضور سه نمایش برگزیده جشنواره تئاتر دانش‌آموزی

در این جلسه حضور نمایش‌های برتر دانش‌آموزان جشنواره کشوری وزارت آموزش و پرورش در بخش غیر رقابتی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان مورد تایید قرار گرفته و هماهنگی‌های لازم اولیه در این خصوص بررسی شد.
این نشست با حضور علی رمضانی، مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی، زهرا مظفر، معاون مدیرکل، وحیدرضا قناعتیان، کارشناس هنرهای نمایشی اداره کل، مریم کاظمی، دبیر جشنواره، اردشیرصالح‌پور قائم مقام و مشاور دبیر جشنواره ، حسن آقایوسفی، معاون پرورشی و فرهنگی استان همدان و دیگر اعضا در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

مریم کاظمی؛ دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان در این نشست گفت: سال گذشته وقتی اولین‌بار دبیر جشنواره شدم، از پیش برنامه‌ریزی شده بود که بخش دانش‌آموزشی ویژه نمایش‌های اجرا شده مدارس استان همدان باشد. البته دلایلی برای این مسئله وجود داشت اما هم سال گذشته و هم امسال داوود کیانیان به این مسئله معترض شد چون معتقد بود نمی‌توان جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان را بدون حضور دانش‌آموزان برگزار کرد. ولی فراخوان جشنواره تعیین می‌کند که برنامه‌ریزی کارهای ستادی و اجراها چه مسیری را طی کند و هرگونه تغییر و تفسیری می‌بایست با پیشنهاد و بررسی و در طی زمان کافی برای تدوین و شکل‌گیری نوع جدید همراه باشد.

در ادامه کاظمی به شعار این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: شعار این دوره «کودک و حقوق اجتماعی» است. این شعار به گروه خاصی مربوط نمی‌شود و تمام کودکان جامعه را در بر می‌گیرد. درنتیجه امسال استثنائا از تمام پیشنهادها استقبال کردیم ودر کنار فراخوان با دید بازتر، تمام آثار را به‌همراه اردشیر صالح‌پور دیدیدم. یک نمایش از سوی کانون اصلاح تربیت پیشنهاد شد که توسط نوجوانان مددجو آماده شده است و برای شرکت در جشنواره انتخاب شده است.

وی در ادامه افزود: در بخش تئاتر دانش‌آموزی سه نمایش از همدان حضور دارد و سه نمایش دیگر هم از سوی آموزش‌وپرورش پیشنهاد شده بود به این بخش اضافه شده است.

کاظمی در بخشی از این نشست از برگزاری کارگاه‌های آموزشی از سوی مدرسان  ایرانی و خارجی مجرب برای دانش آموزان و مربیان  شرکت کننده این جشنواره خبر داد.

علی رمضانی در این نشست گفت: «ما خود را از حوزه فرهنگ و هنر جدا نکردیم در بحث نمایش عروسکی برای دانش‌آموزان توانمند و علاقه‌مند مسیر را باز کردیم تا پیشرفت کنند.»

او به استقبال خانواده‌ها از برگزاری نمایش عروسکی اشاره کرد و گفت: اگر یک دانش‌آموز پرچم هنر را در دست بگیرد می‌توانیم بگوییم موفق شده‌ایم. با وجود تلاش‌های آموزش و پرورش اعلام کردیم در آموزش و پرورش و اداره کل بر روی استادان فرهنگ و هنر باز است.

رمضانی گفت: دانش‌آموزان با دیدن هنرمندان قوت قلب می‌گیرند. این موضوع بزرگ‌ترین فرصت را به ما می‌دهد که قدرت چانه‌زنی ما در آموزش و پرورش بالا رود.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی گفت: اکنون آموزش و پرورش در فرهنگی‌ترین زمان خود به سر می‌برد. ما سال گذشته تئاتر مدرسه‌ای را به صورت پایلوت در استان فارس برگزار کردیم که امسال آن را در کل کشور با امضای بخشنامه‌ای از سوی وزیر انجام می‌شود تا تئاتر مدرسه‌ای در دل مدرسه برگزار شود.

او از چاپ ۲۲ کتاب در حوزه تئاتر دانش آموزی از سوی موسسه منادی تربیت خبر داد و گفت: ما در حوزه تولید تئاتر می‌توان گفت فقیر هستیم.

اردشیر صالح‌پور؛ قائم‌مقام دبیر جشنواره درباره حضور دانش‌آموزان در جشنواره تئاتر کودک‌ونوجوان، گفت: در این دوره از جشنواره شاهد هستم که اتفاق‌های پایه‌ای رخ می‌دهند که این مسئله نشان از تدبیر و تدبر کارشناسان این حوزه است. از دید من جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان یک جشنواره دانش‌آموزی است چون مخاطبانش همین قشر هستند و حتی افراد بزرگ‌سالی که کار می‌کنند هم برای کودک کار می‌کنند. تولیت و تصدی کودکان هم با وزارت آموزش‌وپرورش است. حضور دانش‌آموزان هم در جشنواره پررنگ‌تراز سایر جشنواره‌ها است. به همین دلیل رونمایی پوستر جشنواره را در یکی از مدارس حاشیه‌ای شهر برگزار کردیم. باید سیاستی را در نظر بگیریم که تمام آحاد دانش‌آموزان از این جشنواره استفاده کنند.

صالح‌پور در ادامه به برگزاری شاد پیمایی جشنواره اشاره کرد و گفت: در روز ۲۸ آبان‌ماه ساعت ۱۴ از میدان بوعلی تا میدان امام شاد پیمایی داشته باشیم و درخواست ما از همکاران اداره آموزش‌وپرورش این است که همکاری کنند تا دانش آموزان بتوانند در این شادپیمایی شرکت کنند. کودکان می‌توانند نمایشی که روی تریلری اجرا می‌شود و با همکاری کانون پرورش فکری در اختیار ما قرار داده شده است را ببینند. 

وی در ادامه افزود: استفاده از تریلر سیار تئاترکه به همت کانون پرورش فکری محقق شده ، بسیار می‌تواند مفید باشد. همچنین این‌که ما یازده‌هزار نقال دانش‌آموز در سراسر کشور داریم، اتفاق بسیار خوبی است چون نقال به فرهنگ ملی و دینی و آیینی‌وسنتی کمک شایانی می‌کند. این اتفاق در کشور سابقه نداشته است. همچنین حضور درخشان نمایش‌های دانش‌آموزی در جشنواره تئاتر عروسکی و سایر جشنواره‌ها سبب می‌شود حدود بیست‌میلیون از جمعیت شامل دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها را مورد خطاب قرار دهیم. امیدوارم این تعامل در سال‌های آتی هم با ستاد جشنواره برقرار باشد.

زهرا مظفر، معاون مدیرکل در ادامه این جلسه نیز گفت: فراخوان این جشنواره از گذشته صادر شده و بخش ویژه دانش‌آموزی به عنوان بخش جنبی در نظر گرفته شده است‌.

او ادامه داد: درخواست‌هایی از دبیر جشنواره داریم که دانش‌آموزان بتوانند تئاتر خود را اجرا کنند و مورد حمایت‌های مادی و معنوی قرار بگیرند.

مظفر گفت: شرایط حضور دانش‌آموزان را در کارگاه‌ها فراهم کنیم و مدرسانی از هر استان به عنوان یک مربی تخصصی به این جشنواره ییایند و یک نفر سفیر نمایش دانش‌آموزان باشد.

یوسفی، معاون پرورشی و فرهنگی استان همدان که این استان میزبان برگزاری این جشنواره است گفت: باید تلاش کنیم دانش‌آموز تک‌ساحتی تربیت نشود؛ این نگاه در تعلیم و تربیت مهم است. امیدوارم به تمام ساحت‌های تربیتی توجه کنیم همچنین ساحت هنری را نیز مدنظر داشته باشیم.

قناعتیان، کارشناس هنرهای نمایشی اداره کل نیز در این جلسه از اخذ مجوزی برای ورود دانش‌آموزان به تئاتر بین‌المللی همدان خبر داد.

در این جلسه هریک از اعضا پیشنهادهای خود برای برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوانان ارائه کردند.

منبع : خبرگزاری ایلنا