تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از فعالیت دو هزار و ۴۰۰ مبلغ زائران پیاده رضوی؛

شیرینی درد تاول پاها به عشق خادمی زائران آقا

سالیان گذشته مبلغین برای تبلیغ در ایستگاه‌ها و مراکز اسکان زائرین پیاده حضور یافته و به وعظ و سخن می‌پرداختند اما امسال به همت «قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده» تبلیغ محفلی را جایگزین تبلیغ منبری کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مبلغ زائران پیاده رضوی
سالیان گذشته مبلغین برای تبلیغ در ایستگاه‌ها و مراکز اسکان زائرین پیاده حضور یافته و به وعظ و خطابه و تبیین معارف اهل بیت(ع) می‌پرداختند، اما امسال به همت «قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده» مبلغان همراه و هم‌قدم زائران از مبدأ به سمت مشهد حرکت کردند و  تبلیغ محفلی را جایگزین تبلیغ منبری کردند.

قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده هشت کمیته دارد که در بخش‌های مختلف راهبری و اجرای برنامه‌های تبلیغی به زائرین پیاده را ساماندهی می‌کند و بر همین اساس، دو هزار  و ۴۰۰ روحانی مبلغ برادر و خواهر در حوزه‌های فرهنگی از مبدأ، در مسیر تا مقصد که ۲۶۰ ایستگاه بین‌راهی و ۴۰۰ محل اقامت در مشهد را شامل می‌شود به فعالیت پرداختند.

برخی از مبلغین هم پس از همراهی با زائرین از مبدأ و یا پیاده‌روی  در بخش‌هایی از مسیر، در یکی از ایستگاه‌های بین‌راهی مستقر شده و به‌صورت متمرکز خدمت رسانی کردند.

روحانی پشت‌میزنشین نبوده و نیستم
حجت‌الاسلام محمد زوهانی مبلغ جوان ۲۸ ساله است که با روحیه انقلابی و جهادی‌اش این ایام، زیر پرچم «قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده»، همراه و هم‌قدم با زائرین پیاده در محور فریمان به مشهد از جان‌ودل برای روشنگری زائرین مایه گذاشت.

او که پس از طی مسیر همراه زائرین پیاده، در موکب صاحب‌الزمان(عج) واقع در جاده فریمان مستقرشد، می‌گوید: «این موکب با همت آستان قدس رضوی، حوزه علمیه، سپاه و دیگر نهادها برپاشده و مانند هرسال در این ایستگاه نیز مبلغین و رابطین فرهنگی به کارهای تبلیغی ویژه زائرین مشغول هستند.»

این مبلغ جوان ادامه می‌دهد: «۲ سال است که مسئولیت فرهنگی و تبلیغی این موکب را بر عهده‌دارم. امسال در کنار توضیح المسائل و بیان احکام اولیه در بین صلاتین که جز موارد روزانه و عمومی همه مبلغین است، ۱۰غرفه از جمله یادمان شهدا، دشمن‌شناسی، عفاف و حجاب، مهدویت، کودک و نوجوان، مشاوره، رسانه و چند غرفه دیگر را در این موکب ایجاد کرده‌ایم.»

او مباحثی همچون توضیحات شرعی، نماز، مسائل محرم و نامحرم را ازجمله موضوعات مهم و ویژه‌ای می‌داند که مورد سؤال جوانان و زائران است و در ادامه ابراز می کند: «سال گذشته پا به‌پای خادمیاران به فعالیت می‌پرداختم و علاوه بر منبر و کار تبلیغی به خدمات فرهنگی، مذهبی نیز می‌پرداختم. خدا را شاکرم که روحانیون پشت‌میزنشین نبوده و نیستم و در کنار مردم و  همراه آن‌ها هستم.»

حجت‌الاسلام زوهانی با بیان اینکه روزانه ۶ تا ۸ خواهر مبلغ نیز همراه ما هستند و مسائل تبلیغی و فرهنگی را به بانوان زائر نیز منتقل می‌کنند، تصریح می‌کند: «اعزام مبلغین برای همراهی با کارون‌ها و زائرین پیاده ایده‌ای اثرگذار و جالب‌توجه بود که باعث شد امسال علاوه بر حس خوبی که به زائرین پیاده منتقل کرد تأثیر تبلیغ را نیز به‌طور قابل ‌ملاحظه‌ای بیشتر کند.»

محفلی شدن تبلیغ اثر بیشتر بر زائرین پیاده دارد
حجت‌الاسلام مرتضی مرادی، روحانی ۲۷ ساله ای که او نیز پس از پیاده‌روی همراه گروهی از زائرین، در موکب شهدای طرق مستقر شده است، درباره خدمات ارائه‌شده در این ایستگاه بیان می‌کند: «این ایستگاه دارای غرفه‌هایی نظیر درمانگاه، آرایشگاه، نانوایی، واکس کفش، خدمات درمانی، فرهنگی و اسکان است. البته در کنار بحث اسکان در این موکب، ۴۰ منزل شخصی و یا مسجد و حسینیه نیز از اهالی خونگرم و مهمان‌نواز طرق در اختیار زائرین قرارگرفته است.»

او با بیان اینکه روزانه به بیش از 10هزار زائر در ایستگاه و مرکز اسکان شهدای طرق خدمت‌رسانی می‌شود، ادامه می‌دهد: «پاسخگویی به مسائل شرعی، اقامه نماز جماعت، ارائه محصولات فرهنگی و تبلیغ چهره به چهره توسط ۱۰ خواهر و برادر مبلغ  نیز ازجمله  فعالیت‌های خادمیاران فرهنگی در این ایستگاه است.»

این خادمیار مبلغ درباره حضور و همراهی مبلغین به زائرین پیاده می‌گوید:«محفلی شدن تبلیغ نه‌تنها باعث اثرگذاری بیشتر بر روی مخاطبین می‌شود بلکه باعث سازمان‌دهی‌ بهتر و قانونمند‌تر شدن جریان تبلیغ و اعزام مبلغین نیز شده است. امسال برنامه‌ریزی و راهبری قرارگاه فرهنگی نسبت به سال‌های قبل بر روند اعزام‌ها نظم بیشتری حاکم کرده است.»

او معتقد است: «زمانی که روحانیون و مبلغین در کنار زائرین پیاده حرکت می‌کنند و شانه‌به‌شانه آن‌ها در طول مسیر هستند حس خوبی به زائر دست می‌دهد و این‌گونه حرف و اندرزی که از زبان روحانی خارج می‌شود، بیشتر بر دل او می‌نشیند.»

حجت‌الاسلام مرادی در خصوص فعالیت مبلغین می‌گوید: «در کنار تبلیغ و ارتباط چهره به چهره؛ محافل معنوی مثل کرسی‌های تلاوت، حلقه‌های معرفت و اجرای برنامه‌های فرهنگی، بحث توزیع اقلام فرهنگی شامل پوستر آداب زیارت، نقشه مشهد، کتیبه‌ها و پرچم‌ها نیز از جمله دیگر فعالیت رابطین فرهنگی و مبلغین است.»

همه خادم الرضائیم
 در جمع «خادمیاران رضوی» همه هستند. روحانی و مبلغ؛ دکتر و مهندس؛ کارگر و کارفرما، کوچک و بزرگ و پیر و جوان؛ همه به عشق خدمت آمده‌اند، خدمت به زائرین قبله هشتم(ع). روزهایی که گذشت شاهد حماسه‌ای از میزبانی بودیم. حماسه‌ای که عاشقان مولا برای پذیرایی از مهمانان عزیزتر از جانشان رقم زدند. بی‌مانند بود و ستودنی...دست‌مریزاد خادمیاران پرمهر رضوی.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه