تبیان، دستیار زندگی

با حضور مراجع و علما:

مراسم سوگواری شهادت امام هشتم (ع) در شهر اخت الرضا برگزار شد

از صبح امروز مردم قم با راه اندازی دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی با حضور در بیوت مراجع و علما آیات عظام جوادی آملی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی،حضرت آیت الله علوی گرگانی، مراسم عزاداری برپای کردند و در وصف برادر بزرگوار فاطمه معصومه(س) اشک ماتم ریختند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علما
امروز قم، مشهد الرضا و ایران اسلامی غرق در عزا و ماتم امام رئوف و غریب طوس علی بن موسی الرضا(ع) است. از شب گذشته مردم قم همراه با جای جای ایران اسلامی برای شهادت امام غریبشان، اشک و ماتم ریختند  و در شهادت مولا و سرور سالارشان به سر وسینه زدند.

هر ساله بعد از زیارت اربعین مردم مشهد، میزبان هزاران و بلکه میلیون ها زائر از کشورهای مختلف اسلامی عراق، پاکستان و... هستند. مردم ایران اسلامی اما از روزهای قبل براساس رسم دیرینه و عرض اردات به ساحت مقدس حضرت علی بن موسی الرضاء(ع) در هوای سرد پاییزی با پای پیاده خود را به مشهد الرضاء رساندند.

بعضی از زائرین از جای جای ایران اسلامی از جنوب کرمان گرفته تا شرق و شمال کشور با پای پیاده تنها برای عشق و دلداگی به مولایشان رهسپار حرم طوس شدند. اما در شهر قم، شهر کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) اخت الرضا(ع)،‌در روز شهادت امام رئوف و غریب طوس اوضاع کمی متفاوت تر است. مردم از شب گذشته با حضور در حرم بی بی فاطمه معصومه(س) به این بانو تسلیت گفتند.

از صبح امروز نیز مردم قم با راه اندازی دسته جات سینه زنی و زنجیرزنی با حضور در بیوت مراجع و علما حضرات آیات جوادی آملی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی،حضرت آیت الله علوی گرگانی، مراسم عزاداری برپای کردند و در وصف برادر بزرگوار فاطمه معصومه(س) اشک ماتم ریختند. این مراسم با حضور مردم عزادار قمی و دسته جات سینه سینه زنی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) ادامه پیدا کرد.

این روزها مردم ایران دنبال این بودند به بهترین وجه، رسم میزبانی و دلدادگی ازامام رئوف خود را به جای بیاورند به همین دلیل هر کسی هر کاری از دستش بر می آید مانند پذیرایی از زائری امام رضا(ع)، برپایی مجالس، حضور در مجالس عزای این امام(ع) بزرگوار انجام می داد.

اما عاشقانی که به حرم حضرت معصومه(س)  برای عرض تسلیت آمده بودند، سعی می کردند به گوشه ای از صحن رفته  و با زبان خود تسلی خاطر به بانوی و خواهر حضرت امام رضا(ع) بدهند. فاطمه خانم 8 ساله در حالی که دست در دست مادر خود گذاشته بود، وارد صحن امام رضا(ع) حرم بانوا شد. این بچه انگار حرفهایی برای گفتن داشت. برای لحظه ای فرصت فراهم شد خدمت این زائر کوچک که برای عرض تسلیت به حضرت فاطمه معصومه(س) آمده بود، رفتم، حرفهای گفتنی و شنیدنی زیاد داشت؛ اما با وجود انبوه جمعیت، مجال چندانی نبود.

می گفت: «سال گذشته پدرم را از دست دادم، دلتنگ بابای جوانم هستم، عاشق پدرم بودم اما حیف که نشد بیشتر پیش ما بماند.»اشک مجالش نمی داد. حرفهای این بچه مرا به یاد بچه های مدافعان حرم بی بی زینب(س) انداخت که با رفتن و جان بازی برای دفاع از حرم،  نگذاشتند، اهل بیت(ع) غم غربت را احساس کنند، اما فرزندان مدافعان اهل حرم در نبود پدرانشان، چه نجوا ها در حرم بی بی فاطمه معصومه(س) می کنند و  یکی از این شهدای مدافع حرم شهید حجت الاسلام محمد حسن دهقانی با ۲ دختر خردسال است که چند روز قبل آسمانی شد...


منبع: حوزه نیوز