تبیان، دستیار زندگی

آیا کاهش نیازهای جنسی در میان سالی درست است؟

بی توجهی خانم های بالای 40 سال به رابطه ی جنسی

خجالت بکش! سنی از ما گذشته است؛ صاحب عروس و داماد و نوه شده‌ایم؛ سر پیری ما رو چه به معرکه گیری آن هم از نوع جنسی اش!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بی توجهی خانم های بالای 40 سال به رابطه ی جنسی
رابطه ی جنسی یکی از غرایز طبیعی است که خداوند در نهاد همه ی انسانها قرار داده است اما متاسفانه امروزه در بعضی از خانم‌ها دیده می‌شود که سن را ملاک رابطه جنسی میدانند و با رسیدن به سن 40-50 سالگی نمی‌توانند یا لزومی نمی‌بینند که نیازهای همسرشان را تأمین کنند و می‌بینیم که آنها با داشتن عروس و داماد با مشکل مواجه شده‌اند و کارشان به اختلافات زناشویی کشیده است اما واقعاً چرا حواس برخی خانم‌های 40سال به بالا به شوهرشان نیست؟!

زندگی انسان‌ها با گذر زمان تغییر می‌کند؛ از سن و چهره و اندام تا نیاز جنسی لذا هیچ زن و مرد بالای 50 سالی وجود ندارد که معتقد باشد زندگی جنسی او نسبت به زمانی که 20 ساله بوده تغییر نکرده است. ممکن است زندگی جنسی فردی بدتر و یا بهتر بشود اما مطمئن باشید که نیاز جنسی انسان‌ها هیچ گاه متوقف نمی‌شود؛ اگر هم زن و شوهرهای را می‌بینید که با داشتن سن میانسالی رابطه جنسی‌شان به کلی از بین رفته است علت آنبه غلاف فرهنگی و باورهای غلطی که در رابطه با برقراری رابطه ی جنسی در سن میانسالی وجود دارد، بر می گردد.

در ادامه گفت و گوی تبیان با دکتر ندا فرزنه روانپزشک، روان درمانگر و سکس تراپیست را در رابطه با نیاز جنسی در میان سالی بخوانید:

تبیان: بدن در میان سالی چه تغییراتی می‌کند؟
 اغلب تصور می‌کنند که کاهش میل جنسی با بالا رفتن سن طبیعی است این درحالی است که حقیقت چیز دیگری می گوید. درست است که تغییرات هورمونی در میان سالی غیر قابل اجتناب است اما بر اساس تحقیقات علمی رابطه جنسی در سنین بالا بهتر می‌شود.

آقایان هم مانند خانم‌ها در سنین 50 سالگی به بعد دچار یائسگی می‌شوند و در این دوران میل جنسی مرد کم می‌شود اما میزان میل جنسی در زنان زودتر از مردها کاهش می‌یابد که در اینصورت آقا تقاضای جنسی می‌کند و خانم‌ معمولاً تمایلی به برقراری رابطه ندارد و از اینجاست که مشکلات شروع می‌شود و آقا برای رفع نیاز جنسی مجبور می‌شود کارهایی مثل دیدن فیلم‌های پورن، صیغه کردن و ازدواج مجدد را در پیش بگیرد و اگر نگاه کنید بخشی از خیانت مردان در سنین 40 سالگی به بالا اتفاق می افتد و این مسئله خود می‌تواند دلیل بر این امر باشد.

یائسگی با خود علائم دیگری را به همراه می‌آورد و باعث کاهش تستوسترون و استروژن می‌شود که کاهش این دو هورمون میل جنسی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد اما با توجه به تغییرات هورمونی باید دقت کنید که میل جنسی تنها کاهش میابد و از بین نمی‌رود که با استفاده از راه حل‌هایی می‌توان جلوی تاثیرات هورمونی بر عدم تمایل به برقراری رابطه ی جنسی را از بین برد.

تبیان: آیا میل نداشتن  به برقراری رابطه جنسی در سنین 40 سال به بالا طبیعی است؟
خیر این مسئله طبیعی نیست؛ اصلاً نمی‌توان سنی را عنوان کرد که درآن برقراری رابطه جنسی به طور کامل از بین برود. رابطه جنسی سن و سال نمی‌شناسد و ممکن است فردی حتی در 60 سالگی هم تمایل به برقراری میل جنسی داشته باشد و نکته ی جالب اینکه براساس تحقیقات، بیشتر خانم‌ها در سنین 50 سال به بالا از رابطه ی جنسی رضایت بیشتری دارند و اکثر آنها بر خلاف آنکه در سنین جوانی به سختی به ارگاسم می‌رسیدند در این سن ارگاسم‌های لذت بخشی را تجربه می‌کنند چرا که با بالا رفتن سن نگرانی هایی مثل داشتن فرزند کوچک که نیاز به مراقبت داشته باشد از بین می رود  و از طرفی هر چه سن خانم به سن یائسگی نزدیک‌تر می‌شود احتمال بارداری کمتر می‌شود  لذا از لحاظ روانی چون ترس از بارداری وجود ندارد و ذهن دغدغه ی مسئله ی خاصی را ندارد تمام تمرکز فرد صرف لذت جنسی می‌شود و بهتر به ارگاسم می‌رسد.

تبیان: از آنجایی که در میان سالی میل جنسی آقایان یشتر از خانم‌ها است این مسئله می‌تواند مشکل ساز شود؛ شما چه راهی را برای بالا بردن میل جنسی در خانم‌ها در دوران میان سالی پیشنهاد می‌کنید؟
فرزانه: خانم‌ها از 50 سالگی به بعد یائسه می شوند و چون سیکل قاعدگی ندارند هورمونی ترشح نمی‌شود و این باعث می‌شود که میل جنسی کاهش یابد اما این مسئله قابل درمان است و قرص‌ها، آمپول‌ها و شیاف‌هایی وجود دارد که می‌تواند جایگزین هورمون‌ها شود.

مسئله ی دیگری که ممکن است در سنین بالا خانم‌ها را از رابطه جنسی فراری کند، درد در رابطه است که این مسئله به دلیل خشکی واژن اتفاق می‌افتد و این مسئله هم با پمادهایی قابل‌درمان است و خانم‌ها می‌توانند با مراجعه به دکتر زنان و یا سکس تراپیست قبل از رابطه از پمادهای روان کننده و مرطوب‌کننده استفاده کنند.

همچنین تغذیه غذایی تأثیر به سزایی در میل جنسی دارد و توصیه می‌شود خانم‌ها و آقایان در سنین میان‌سالی از خوراکی‌هایی همچون خرما، کنجد، زنجبیل، زعفران، فلفل قرمز، گلپر، موز و آجیل استفاده کنند.

نکته

این مسئله را در نظر داشته باشید که مهم‌ترین و مؤثرترین اندام جنسی شما ذهن شماست؛ شما می‌توانید در عین میان‌سالی خود را جوان سرزنده‌ای بدانید که همچنان شور و حرارت در وجودتان جریان دارد و یا خود را فرد سالخورده‌ای بدانید که یک‌پایش این‌ طرف گور و یک‌پایش آن طرف گور است! پس بیایید از ذهنتان برای کمک به تقویت میل جنسی خود استفاده کنید مطمئن باشید که معجزه می‌کند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.