تبیان، دستیار زندگی
تعاونی‌ها به افراد امکان جمع‌آوری منابع انسانی و مالی را در یک جا می‌دهد تا به تشکیل سرمایه بیشتر بپردازند. افرادی که شاید به تنهای قادر به شروع یک فعالیت تجاری نبوده‌اند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهار تعاون

امام راحل (ره): برای ترقی و تعالی کشور اسلامی به روح تعاون ادامه دهید.

مزیت‌های عمومی تعاونی

بهار تعاون

تعاونی‌ها به افراد امکان جمع‌آوری منابع انسانی و مالی را در یک جا می‌دهد تا به تشکیل سرمایه بیشتر بپردازند. افرادی که شاید به تنهای قادر به شروع یک فعالیت تجاری نبوده‌اند.

مزیت‌های تعاونی برای اعضا و جامعه هم قابل لمس و هم ناملموس است. مزیت‌های ملموس را می‌توان بی‌درنگ در قالب خدمات  بهبود یافته، فراوانی بیشتر کالاها و قیمت‌های کمتر مشاهده کرد، در حالی که برای آشکار شدن مزیت‌های ناملموس ناشی از تشکیل تعاونی به گذشت زمان نیاز است. اعضا از راه تشکیل و نظارت بر تعاونی (به واسطه کمیته‌ها و هیات مدیره) مهارت‌های رهبری، مشکل‌یابی و اعتمادسازی و خودیاری را توسعه می‌دهند. تعاونی‌ها اعضا را تشویق می‌کنند تا برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی به جای دولت به خود تکیه کنند.

اهداف اساسی بنیاد شامل توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان با تکیه بر گسترش تعاونی‌ها انجام فعالیت‌های اقتصادی از طریق تاسیس و مشارکت در مجتمع‌های تعاونی به یکی از صورت‌های مجموعه (مجتمع) خوشه‌ای، مکمل و شبکه‌ای است.

تعاونی‌ها می‌توانند از راه آموزش مستمر به اعضا کمک کنند تا کیفیت کالا و خدمات را بهبود بخشند، فناوری جدید را به خدمت گیرند و شناخت بهتری در مورد روش‌های جدید تجاری و مباحث اقتصادی به دست ‌آورند و تعاونی‌ها می‌توانند با حفظ و ایجاد مشاغل محلی تأثیر چشمگیری بر جوامع خود گذارند.

بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون

«بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان» به منظور ایجاد اشتغال پایدار برای کارجویان از طریق توسعه ظرفیت‌های حمایتی و هدایتی دولتی و غیردولتی به‌ ویژه در زمینه‌هایی مانند سازماندهی کارجویان در قالب تعاونی، آموزش و ارائه تسهیلات به آنان، تسریع در سرمایه‌گذاری برای ایجاد طرح‌های اقتصادی با تاکید بر ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای و استانی، تحقق عدالت اجتماعی و توسعه همه جانبه کشور تشکیل می‌شود. بنیاد یک شرکت هلدینگ با ساختار تعاونی است که در زمینه‌هایی مانند تسهیل فرآیند سرمایه‌گذاری، اشتغال، توسعه محصولات و توسعه بازار فعالیت می‌کند. اهداف اساسی بنیاد شامل توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان با تکیه بر گسترش تعاونی‌ها انجام فعالیت‌های اقتصادی از طریق تاسیس و مشارکت در مجتمع‌های تعاونی به یکی از صورت‌های مجموعه (مجتمع) خوشه‌ای، مکمل و شبکه‌ای است. بنیاد یک نهاد اقتصادی غیردولتی است که سه گروه «کارجویان متخصص»، «کارآفرینان صاحب ایده و فکر» و «صاحبان سرمایه داوطلب» را با هدف رفع مشکلات مربوط به اشتغال در هر منطقه (استان) به هم وصل می‌کند. این همگرایی و تعاون به دنبال ایجاد قطب‌های اقتصادی توانمند و کارآمد جدید برای رقابت در بازارهای داخلی و بین‌المللی و به ویژه از طریق ایجاد برندهای ملی و بین‌المللی است.

تعاون در قانون

- اصل 43 قانون اساسی:

تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی با رعایت اصل جلوگیری از تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص و اصل جلوگیری از کارفرمایی مطلق دولت.

تعاونی‌ها به افراد امکان جمع‌آوری منابع انسانی و مالی را در یک جا می‌دهد تا به تشکیل سرمایه بیشتر بپردازند. افرادی که شاید به تنهایی قادر به شروع یک فعالیت تجاری نبوده‌اند.

- ماده 16 لایحه قانونی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی:

وزارت تعاون موظف است تمهیدات لازم را به منظور تشکیل و توسعه تعاونی‌های سهامی عام فراهم نماید. شرکت تعاونی سهامی عام نوعی شرکت تعاونی است که وفق ضوابط حاکم بر شرکت‌های سهامی عام موضوع قانون تجارت و اصلاحات بعدی آن و ضوابط زیر تأسیس و اداره می‌شود و در سایر موارد تابع و مشمول قوانین و مقررات حاکم بر بخش تعاونی و حاکم بر شرکت‌های سهامی عام می‌باشد.

1- حداکثر سهم هر شخص حقیقی، مستقیم و غیرمستقیم در حین تأسیس و طول فعالیت نباید از نیم درصد سرمایه شرکت تجاوز کند. سهم اشخاص حقوقی تعاونی و خصوصی، متناسب با سهم اشخاص حقیقی سهامدارشان و توجه به سهام بی نام، بین (5) تا (10) درصد در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین خواهد شد.

2- سهم اشخاص حقوقی دولتی و عمومی غیردولتی منفرداً و مجموعاً نمی‌تواند در مناطق توسعه نیافته از (49) درصد و در سایر مناطق از (20) درصد کل سرمایه تجاوز کند و در این صورت نیز به ترتیب نمی‌توانند بیش از دو پنجم تعداد و یک عضو در هیئت مدیره داشته باشند.

3- در تعاونی‌های سهامی عام دارای بیش از (1000) سهامدار، برگزار مجامع عمومی می‌بایست بصورت دو مرحله‌ای باشد که در مرحله اول، سهامداران خرد به چند بلوک تقسیم و نمایندگان خود را تعیین می‌کنند. در مرحله دوم، مجمع عمومی توسط نمایندگان بلوک‌های و سایر سهامداران برگزار خواهد شد. نحوه بلوک‌بندی، تعریف سهامدار خرد و سایر موارد در آیین‌نامه اجرایی این قانون پیش‌بینی خواهد شد.

وزارت تعاون موظف است تمهیدات لازم را به منظور تشکیل و توسعه تعاونی‌های سهامی عام فراهم نماید.

4- در زمان افزایش سرمایه، حق تقدم سهامداران شرکت ملغی الاثر است لکن کارکنان سهامدار و غیرسهامدار تعاونی از حق تقدم در خرید سهام برخوردار خواهند بود.

5- کلیه سهام با نام و تملک یا نقل و انتقال آن به تشخیص هیئت مدیره و ثبت در دفتر سهام شرکت، منوط است به رعایت سقف مالکیت سهام مقرر در اساسنامه که نباید از سقف مقرر در این قانون تجاوز کند. هر توافقی برخلاف حکم این تبصره باطل و بلااثر خواهد بود. آیین‌نامه اجرایی این قانون به پیشنهاد وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و تعاون به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

بسته راهبردی برای توسعه بخش تعاون

شناسایی زمینه‌های جدید با قابلیت ورود بخش تعاون (داخلی و خارجی) و حمایت از گسترش تعاونی‌ها:

1- تهیه طرح جامعه گسترش تعاونی‌ها (در داخل و خارج از کشور به ویژه در کشورهای آفریقایی همگام با سیاست‌های روابط خارجی نظام جمهوری‌اسلامی ایران)

2- ایجاد شرکت‌های تعاونی مادر تخصصی (هلدینگ) و استقرار تعاونی مادر تخصصی (هلدینگ) و استقرار تعاونی‌های نوپا

3- حمایت از شکل‌گیری انواع تشکل‌های تعاونی همگن، مکمل و خوشه‌ای برای بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط

4-ظرفیت سازی برای حضور بخش تعاون در کلیه زمینه‌های مرتبط با تامین نیازهای زندگی مردم از قبیل مجتمع‌های بهداشتی، درمانی، ورزشی، تفریحی، شهرک‌سازی و تامین مسکن بلند مرتبه و سایر نیازهای رفاهی

5-گسترش حضور تعاونی‌ها در فعالیت‌های بزرگ اقتصادی به‌ ویژه در بخش‌های اقتصادی، صنعت معدن و عمران، بانکداری و بیمه

6-گسترش حوزه‌های جدید تعاونی بر اساس استعدادهای منطقه‌ای

7- ترویج تعاونی‌های فرا استانی و فراگیر ملی

8- اولویت دادن به بخش تعاونی در واگذاری و انتقال فعالیت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دولتی و تسهیل دستیابی تعاونی‌ها به مالکیت و مدیریت (موضوع اصل 44)

در کشورهای توسعه یافته، بیش از 85 درصد و در ایالات متحده امریکا، نزدیک به 92 درصد مردم سهامدارند.

9- تشکیل تعاونی‌های تولیدی با هدف صادرات محصولات

10- حمایت دولت از تشکیل و توسعه تعاونی‌ها از طریق روش‌هایی از جمله: تخفیف مالیاتی، ارائه تسهیلات اعتباری حمایتی به وسیله موسسات مالی کشور و پرهیز از هر گونه دریافت اضافی دولت از تعاونی نسبت به بخش خصوصی

11- جلب همکاری و حمایت وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی به منظور اختصاص سهم حداقل 25% از فعالیت‌ها و امکانات به تعاونی‌های تخصصی و فراگیر.

سیمای آماری تعاون

تاکنون 20هزار تعاونی بانوان و حدود دو هزار تعاونی مربوط به ایثارگران در کشور به ثبت رسیده است.

سرمایه ثبتی تعاونی‌ها بالغ بر43 هزار میلیارد ریال اعلام شد.

70 درصد تعاونی‌های استان سمنان فعال هستند.

85 درصد از تعاونی‌های آذربایجان شرقی فعال هستند.

حدود 30 درصد از اعضای تعاونی‌های کردستان را بانوان تشکیل می‌‌دهند. از حدود 292 هزار و 500 نفر از اعضای تعاونی‌های این استان 62 هزار نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

300 هزار نفر از مردم استان کردستان عضو 13 شرکت تعاونی مرزنشین هستند.

سالانه حدود 10 میلیون دلار کالا از طریق پیله‌وران استان کردستان صادر و 10 میلیون دلار کالا نیز وارد کشور می‌شود.

بیست هزار نفر از جمعیت استان خراسان شمالی عضو هزار و 700 شرکت تعاونی این استان هستند.

در 3 هزار تعاونی استان آذربایجان غربی 500 هزار عضو وجود دارد و این بخش با بیش از 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال بیش از 50 هزار نفر را در استان فراهم کرده است.

بیش از 4 هزار و 781 تعاونی و اتحادیه تعاونی در آذربایجان شرقی فعال است که 450 مورد مربوط به زنان استان است.

از اول امسال بیش از 82 تعاونی با ایجاد 610 فرصت شغلی در استان اردبیل دایر و به ثبت رسیده است.

در سال گذشته، 616 تعاونی و اتحادیه در استان فارس تشکیل شد که ایجاد این تعداد تعاونی با عضویت بیش از 34 هزار نفر حدود 7هزار مورد اشتغال را در پی داشت.

فدراسیون ملی تعاونی کشاورزی کرده در لیست پروژه 300 تعاونی برتر جهان در مکان پنجم قرار دارد.

در کشورهای توسعه یافته، بیش از 85 درصد و در ایالات متحده آمریکا، نزدیک به 92 درصد مردم سهامدارند.

در لیست پروژه Global300، شرکت تعاونی لبنیات Fonterra نیوزیلند در مکان بیست و چهارم این لیست قرار دارد. گروه تعاونی Fonterra یکی از 10 شرکت لبنیانی برتر در جهان و بزرگترین صادرکننده محصولات لبنیات در بعد جهانی است که محصولات آن در 140 کشور فروخته می‌شود.