تبیان، دستیار زندگی
برای این کار به مواد زیر نیاز داریم:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باتری لیمویی

دوست دارید «باتری لیمویی» بسازید؟ پس دست به کار شوید!

برای این کار به مواد زیر نیاز داریم:

- یک عد لیموترش تازه و رسیده و آبدار

- میخ گالوانیزه با پوشش روی

- سکه‌های مسی (می‌توانید از سکه‌های قدیمی یا سکه‌های رایج کشورهای دیگر استفاده کنید)

باتری لیمویی

طرز ساخت

یک شکاف به اندازه سکه در لیمو ایجاد و سکه را در آن فرو ببرید. میخ را هم در طرف دیگر لیمو فرو کنید. دقت کنید که سکه و میخ، نباید به هم برخورد کنند.

باتری لیمویی ما درست شد، به همین سادگی!

در این باتری، به میخ و سکه، «الکترود» می‌گوییم .به آب لیمو هم «محلول الکترولیت» گفته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، جریان الکتریسیته به وسیله حرکت ذراتی به نام «الکترون» ایجاد می‌شود.

باتری لیمویی
به بعضی از مواد «رسانا» گفته می‌شود. فلزاتی مثل آهن و مس، بهترین رساناها هستند که در واقع الکترون‌ها امکان حرکت و جا به جایی زیادی در آنها دارند.

باتری‌ها دارای دو قطب مثبت و منفی هستند که الکترون‌ها از سمت الکترود منفی باتری حرکت می‌کنند (در ماده رسانا یا هادی) و به اطراف الکترود منفی باتری حرکت می‌کنند (در ماده رسانا یا هادی) و به طرف الکترود مثبت می‌روند. در این جا میخ، قطب منفی و سکه، قطب مثبت است. ولتاژ باتری میزان و شدت حرکت الکترون‌ها را نشان می‌دهد که سنجشی برای تعیین ضعیف یا قوی بودن باتری است. مثلاً ولتاژ باتری قلمی، 5/1 ولت است.

شما می‌توانید با اتصال یک ولت‌متر به باتری لیمویی، ولتاژ آن را اندازه بگیرید. باتری لیمویی ولتاژ پایینی دارد که حتی قادر به روشن کردن یک لامپ کوچک هم نیست (چیزی حدود 906/0 ولت) .

باتری لیمویی

برای حل این مشکل، می‌توان از باتری‌های بیشتری استفاده کرد؛ یعنی باتری‌های لیمویی دیگری بسازید و آنها را به وسیله سیم، به هم وصل کنید (از قطب منفی یک باتری به قطب مثبت باتری دیگر). با این کار، ولتاژ بیشتری خواهید داشت؛ یعنی چیزی حدود 788/1 ولت. اگر از چهار باتری لیمویی استفاده کنید، ولتاژ به 5/3 ولت افزایش می‌یابد. دقت کنید که یک طرف سیم قرمز به میخ و طرف دیگر آن به سکه وصل شده است. به عنوان لامپ می‌توانید از یک لامپ دیودی یا دو قطبی یا LED استفاده کنید. این گونه لامپ‌ها برای روشن شدن، به ولتاژ کمی احتیاج دارند که باتری لیمویی، آن را تأمین می‌کند. اما دقت داشته باشید که قطب مثبت لامپ به سکه و منفی آن به میخ وصل باشد.

باتری لیمویی
برای تشخیص قطب مثبت و منفی لامپ دیودی، کافی است از نزدیک به آن نگاه کنید. آن قسمتی از لامپ که صاف است منفی است و سمت دیگر، مثبت.

جالب است بدانید باتری در سال 1799 میلادی به دست فردی به نام «الساندرو ولتا» اختراع شد. امروزه باتری‌های مختلفی تولید می‌شود که در وسیله‌های زیادی از چراغ چشمک ‌زن گرفته تا کامپیوتر و ماهواره و ربات، کاربرد دارد. چیزی که امروزه دانشمندان در ساخت باتری به آن توجه می‌کنند این است،که باتری‌هایی بسازند که به طبیعت آسیب نرساند و عمر زیادی داشته باشد.

منبع:

روزنامه همشهری.شماره 404.ویژه نامه دوچرخه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.