تبیان، دستیار زندگی

تاکید دو مدیر میراث فرهنگی به رعایت ضوابط ملی و جهانی در عرصه و حریم کاخ گلستان و پهنه بازار

ساخت و ساز در محدوده کاخ گلستان به دلیل مغایرت با ضوابط ملی و جهانی اثر واکنش های دومدیر میراث فرهنگی را در پی داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
تاکید دو مدیر میراث فرهنگی به رعایت ضوابط ملی و جهانی
کاخ گلستان و بازار تهران از جاذبه‌های تاریخی کشورمان به حساب می‌آیند و همواره گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند اما اخیرا موضوع ساخت و ساز در سرای سیگارچی، کوچه تکیه دولت و ناصرخسرو در حریم و عرصه این جاذبه‌های تاریخی اعتراض دوستداران میراث فرهنگی را به دنبال داشته و تا اندازه زیادی توجه مسئولان مربوطه را به خود جلب کرده است. علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور در تازه‌ترین توئیت خود درخصوص الزام رعایت ضوابط ملی و جهانی در محدوده عرصه، حریم و حریم منظری کاخ گلستان و بازار تهران هشدار داده و به لزوم رعایت این ضوابط تأکید کرده است.

در توئیت علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمده است: «قاطعانه اعلام می‌کنم هر گونه اقدامی در محدوده عرصه، حریم و حریم منظری اثر جهانی کاخ گلستان و پهنه بازار نباید خارج از ضوابط ملی و جهانی این اثر انجام شود.»

تاکید دو مدیر میراث فرهنگی


محسن شیخ‌الاسلامی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز در همین خصوص گفت:محدوده عرصه و حریم کاخ گلستان و پهنه بازار دارای ضوابطی است که در سطح ملی و بین‌المللی تعریف و اعلام شده است.

وی با بیان اینکه ضوابط عرصه و حریم لازم‌الاجرا هستند، گفت:اخیرا چند مجوز ساخت و ساز در عرصه و حریم کاخ گلستان و پهنه بازار صادر شده است که با ضوابط عرصه و حریم ارگ تهران مغایرت دارند. این مجوز‌ها از طرف شورای فنی استان تهران صادر شده‌اند و حقوقی را برای مالکان آنجا ایجاد کرده است.

شیخ‌الاسلامی افزود:ما چندین و چند بار از شهرداری منطقه ۱۲ خواهش کردیم که دستور توقف اجرای این مجوز‌ها صادر شود و حتی از کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران درخواست کردیم که به قضیه ورود کنند و از ادامه این روند ممانعت شود، زیرا ساخت و ساز‌هایی که انجام می‌شوند با ضوابط ملی و جهانی اثر مغایرت دارند.

وی بیان کرد:اثر دیگری هم در پیرامون کاخ گلستان و پهنه بازار وجود دارد که یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیز است و آن هم صدور مجوز تخریب و نوسازی سرای سیگارچی است که آن هم بنابر دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی متوقف شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تصریح کرد:ما از شهرداری منطقه ۱۲ خواهش کردیم که مجوز تخریب و نوسازی صادر نشود تا روند کارشناسی به طور کامل طی شود، زیرا آنجا در حریم اثر جهانی کاخ گلستان، عرصه بازار و محدوده ارگ تهران است.

شیخ الاسلامی گفت:سرای سیگارچی خیلی زود تغییر شکل پیدا کرده و اصراری به حفظ ارزش تاریخی و فرهنگی آن نداشتند، اما مکان قرارگیری آن موضوع بسیار جدی است و آخرین مصوبه شورای فنی مبنی بر این است که این موضوع در حضور اعضای شورای فنی استان تهران و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شود.

منبع :باشگاه خبرنگاران جوان