تبیان، دستیار زندگی

خطرات نشستن‌های طولانی مدت

سبک زندگی یکجانشینی با شما چه می‌کند

بیشتر افرادی که سبک زندگی یکجانشینی دارند معمولاً فعالیت بدنی ندارند. طبق توصیه‌های کارشناسان، افراد بزرگسال باید دست‌کم 150 دقیقه در هفته، تمرینات ورزشی با شدت متوسط انجام دهند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یکجانشینی
در سال 2017، Sedentary Behavior Research Network، یکجانشینی را چنین تعریف کرد: هر حرکتی که شامل نشستن، لم دادن و یا دراز کشیدن شود و نیاز به صرف انرژی بسیار کمی داشته باشد، یکجانشینی است.

خطرات سبک زندگی یکجانشینی

مطالعات زیادی، خطرات یکجانشینی برای سلامتی را تائید کرده‌اند:
*چاقی
* دیابت نوع دوم
* برخی از سرطان‌ها
* بیماری‌های قلبی و عروقی
* مرگ زودرس
عدم تحرک‌های طولانی مدت می‌تواند از سوخت و ساز کم کرده و توانایی بدن برای کنترل قند خون، تنظیم فشارخون و چربی سوزی را مختل کند.
مطالعه‌ای اطلاعات جمع‌آوری شده طی 15 سال را بررسی کرد و دریافت سبک زندگی یکجانشینی با افزایش احتمال مرگ زودرس ارتباط دارد. این نشان می‌دهد که لازم است علاوه بر افزایش زمان ورزش از مدت زمان نشستن‌هایتان نیز کم کنید.

عدم تحرک‌های طولانی مدت می‌تواند از سوخت و ساز کم کرده و توانایی بدن برای کنترل قند خون، تنظیم فشارخون و چربی سوزی را مختل کند


سلامت روان

سبک زندگی یکجانشینی بر سلامت روان نیز تأثیر منفی دارد. ترکیب تأثیرات جسمی و روانی یکجانشینی و عدم تحرک، آن را دردسرساز می‌کند. مطالعه‌ای نشان داده است افرادی که تحرک بدنی ندارند و بیشتر ساعات روز نشسته‌اند، بیشتر مستعد ابتلا به اختلالات روانی‌اند.

چه باید کرد؟

سبک زندگی فعال‌تر می‌تواند به میزان قابل توجهی از احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن، اختلالات روانی و مرگ زودرس بکاهد.

افزایش تحرک بدنی

پژوهش‌ها حاکی از آن هستند که فعالیت فیزیکی شامل ورزش و تمرینات بدنی می‌تواند ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع دوم، چاقی و مرگ زودرس را پایین بیاورد.
شواهد زیادی نیز نشان داده‌اند ورزش می‌تواند سلامت روان را بهبود بدهد. مطالعه‌ای در سال 2018 نشان داد افرادی که ورزش می‌کنند، کمتر از آن‌هایی که تحرک ندارند، دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند.
بهتر است انواعی از تمرینات هوازی مانند دو یا دوچرخه‌سواری را با تمرینات قدرتی ترکیب کنید؛ مثلاً به نظر می‌رسد سه بار دویدن به مدت سی دقیقه و انجام دو جلسه‌ی سی دقیقه‌ای تمرینات قدرتی در هر هفته بر طبق توصیه‌های مطرح شده کافی باشد.

از زمان یکجا نشستن‌هایتان کم کنید

فعالیت بدنی مهم است اما زمان زیادی را صرف نشستن کردن هم خطرناک است. توصیه‌هایی برایتان داریم تا از مدت زمان نشست‌هایتان کم کنید.
* در مکان‌های عمومی به جای اینکه بنشینید بایستید
* تا محل کارتان پیاده بروید
* زمان ناهار و استراحت در محل کارتان راه بروید
* وقتی پشت میز کارتان مشغول هستید، آلارم را روی هر 30 دقیقه تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند از جایتان بلند شوید و راه بروید
* یک میز ایستاده تهیه کنید
* قهوه و چایتان را ایستاده بنوشید
* در محل کارتان هر وقت فرصتی پیدا کردید، در اطراف قدمی بزنید
* موقع حرف زدن با تلفن بایستید یا راه بروید
* ساعات آزادتان را به جای نشستن پای تلویزیون یا بازی‌های ویدیویی، به پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری بپردازید
* اگر هم تلویزیون تماشا می‌کنید، وقتی پیام‌های بازرگانی پخش می‌شود بلند شوید و راه بروید
* به جای آسانسور از پله‌ها استفاده کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.