تبیان، دستیار زندگی

جریان شناسی مقابله با قانون منع به کارگیری بازنشستگان

ناگفته‌هایی از نامزدهای شهرداری

سن بازنشستگی در ایران؛ برای آقایان سی‌سال سابقه با۵۰ سال سن، یا ۶۰سال بالای ده سال سابقه کار، و ۵۵سال سن بالای ده سال سابقه برای خانم‌ها در سال 97 اختصاص داده شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهردار تهران
پس از تصویب "قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان"، واکنش‌های فراوانی به طرح مذکور شد و مخالفان بسیاری در برابر آن قد علم کردند، اما حقیقت ماجرا آن بود که دستگاه‌های مشمول پس از دریافت این بخشنامه، موظف شدند تا پس از 60 روز کاری تمامی مشمولان این طرح را از خدمت منتزع کنند.

طرح "قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان"، بیش از هر سازمان و ارگان دیگری، شهرداری تهران را با حواشی بسیاری همراه کرد، چرا که علی افشانی یکی از برجسته‌ترین افراد مشمول این طرح بود که البته در برابر آن مقاومتی مستمر دارد!

بر اساس طرح منع مدیریت بازنشستگان، علی افشانی باید با ساختمان بهشت خداحافظی کند و متعاقبا شهردار جدید منصوب شود. از این رو، "جمشید انصاری" معاون رئیس جمهور خطاب به شورای شهر تهران اسامی 12 نامزد غیربازنشسته برای شهرداری تهران را اعلام کرد.

طرح "قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان"، بیش از هر سازمان و ارگان دیگری، شهرداری تهران را با حواشی بسیاری همراه کرد.



پرحاشیه ترین شهردار

"عباس آخوندی" در سال 1336 متولد شد. آخوندی مدرک کارشناسی ارشد خود را در مقطع مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تهران کسب کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج "رویال هالووی" لندن، در رشته اقتصادِ سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق به اخذ مدرک دکترا شد.

آخوندی تاکنون سمت‌های دولتی فراوانی را عهده‌دار بوده که مهم‌ترین آن‌ها وزارت راه و شهرسازی در دولت دکتر روحانی محسوب می‌شود. باید توجه داشت که عملکرد آخوندی، همواره با انتقادات فراوانی همراه بود چرا که حواشی متعددی در وزارتخانه‌ی وی رخ داده است. از توهین به خبرنگاران و آتش سوزی در قطار گرفته تا سقوط هواپیما و متوقف سازی پروژه‌ی مسکن مهر و اجرایی نشدن پروژه‌های نیمه‌تمام. آخوندی بارها و بارها برای استیضاح به مجلس فراخوانده شد، اما بنا به دلایل نامشخصی مجددا رای اعتماد خود را کسب کرد!


غائب‌ترین شهردار

"غلامرضا انصاری" متولد 1335 است. وی دارای دکترای علوم آزمایشگاهی و نیز دکترای مدیریت رفاه اجتماعی است. انصاری در سن 62 سالگی بسر می‌برد که طبق قانون بازنشستگی کشور، جزو بازنشستگان محسوب می‌شوند!

وی سابقه حضور در یک دوره مجلس شورای اسلامی را داشت. یکی از حواشی خاص انصاری آن است که در زمان نمایندگی، شغل دومی نیز داشت. انصاری یکی از کم‌حضورترین افراد در شورای شهر است.

کشت پور، یکی از کسانی است که درباره خودسوزی مردی در برابر ساختمان شهرداری واکنش نشان داده و اظهار داشته است که وی در ملک ویلایی مشاعی و به‌صورت غیرمجاز، اقدام به تغییر کاربری کرده و شکایت‌های دیگر صاحبان ملک زمینه‌ساز پیگیری و پلمپ این واحد تجاری شده است.



شهرسازترین شهردار

"پیروز حناچی" در سال 1343 متولد شد. وی کارشناسی ارشد خود را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اخذ کرد و آخرین مدرک‎‌ وی دکترای تخصصی معماری با گرایش مرمت شهری است.

از سوابق فعالیت‌های حناچی می‌توان به دبیر شورای عالی شهرسازی، مشاور وزیر مسکن و شهرسازی، معاونت معماری و شهرسازی اشاره کرد.

اقتصادی‌ترین شهردار

"کامل تقوی نژاد" متولد 1343 است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بوده و از مهم‌ترین سمت‌های تقوی نژاد می‌توان به رئیس کل سازمان امور مالیاتی و مدیر عامل بانک سپه اشاره کرد.

تقوی‌نژاد، در سال 1395 سفری چند روزه به ایالات متحده داشت که هرگز دلیل این سفر مشخص نشد. پیش‌تر قرار بود در صورت سفر طیب نیا به آمریکا و برای شرکت در اجلاس بانک جهانی، وی نیز وزیر اقتصاد را همراهی کند اما سفر طیب‌نیا کنسل شد!

این در حالی بود که طی ادوار گذشته، مشاهده نشده بود که معاونین وزیر اقتصاد و مسئولین سازمان مالیاتی کشور در اجلاس بانک جهانی حضور داشته باشند و از این رو، این سفر با حواشی فراوانی همراه بود که توضیح قانع‌کننده‌ای درباره آن ارائه نشد.

شهرداریچی‌ترین شهردار

"رسول کشت پور" متولد و دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی است. کشت پور، تاکنون پست‌های همچون رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه گذاری، توسعه کیش، شهردار ارومیه و نیز  شهردار منطقه 2 را بر عهده داشته است.

کشت پور، یکی از کسانی است که درباره خودسوزی مردی در برابر ساختمان شهرداری واکنش نشان داده و اظهار داشته است که وی در ملک ویلایی مشاعی و به‌صورت غیرمجاز، اقدام به تغییر کاربری کرده و شکایت‌های دیگر صاحبان ملک زمینه‌ساز پیگیری و پلمپ این واحد تجاری شده است.