تبیان، دستیار زندگی

ترفندهایی برای کنترل کودکان و نوجوان در ایام تحصیل

یک روان شناس کودک و نوجوان گفت: سرکوفت زدن در زمینه تحصیلی نه تنها بهبود اوضاع درسی فرزندتان را در پی نخواهد داشت بلکه موجب تخریب رابطه شما و فرزندتان خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
والدین، تغییرات هورمونی، دوران بلوغ، نوجوانان،افسردگی، خانواده ایرانی
سید شهرام علیزاده روان شناس و مشاور کودک و نوجوان اظهار کرد: شروع ماه مهر برای دانش آموزان دوره متوسطه آبستن تغییرات قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه اغلب والدین در مورد تحولات جسمانی و روانی فرزندشان در این دوره از اطلاعات کافی برخوردار نیستند و این مسئله موجب افزایش تنش در روابط متقابل بین آن ها خواهد شد، عنوان کرد: برای برقراری ارتباط سازنده با فرزندتان لازم است نسبت به  تغییرات دوران بلوغ آگاه باشید و خود را با شرایط جدید سازگار کنید.

دوران طولانی هیجانات

علیزاده افزود:  تغییرات هورمونی  در دوران بلوغ، نوجوان را به فردی غیر قابل پیش بینی تبدیل می کند و تلاطم و بروز خشم یکی از ویژگی های دوران بلوغ است که موجب نگرانی والدین می شود.

واکنش تند به نصیحت

وی ادامه داد: نوجوانان از نصیحت بیزارند. اگر تاثیر نصیحت های خود بر فرزندتان را بررسی کنید، متوجه خواهید شد  که یک گوش آن ها در و گوش دیگرشان دروازه است. سعی کنید با او همراه شوید تا بتواند با درک درست از مسائل آنها را حل و فصل کند.

سرکوفت زدن در زمینه تحصیل

وی با بیان اینکه سرکوفت زدن نه تنها بهبود اوضاع درسی فرزندتان را در پی  نخواهد داشت و موجب تخریب رابطه شما و فرزندتان خواهد شد، افزود: سرکوفت زدن پادزهری برای مشکلات تحصیلی فرزندتان نیست و تنها دستاورد شما با به کار بردن این شیوه، به وجود آمدن حس خشم و انتقام در وجود او خواهد بود.

مقایسه با همسالان

این روان شناس کودک و نوجوان  تشریح کرد: نوجوانان به ندرت مقایسه شدن با همسالان خود را فراموش می کنند. رنج ناشی از مقایسه شدن در دوره نوجوانی بسیار چشمگیر است و می تواند موجب بروز مشکلات خلقی و رفتاری مختلفی شود.

افسردگی فصلی

وی با بیان اینکه با فرارسیدن پاییز روزها کوتاه می شوند و همچنین شدت نور کاهش می یابد، ادامه داد: این تغییر آب وهوایی می تواند موجبات افسردگی نوجوانان را فراهم آورد؛ از جمله علائم افسردگی نوجوانان  می توان به پرخوابی یا بی خوابی، پرخاشگری، گوشه گیری بیش از حد و تغییر اشتها اشاره کرد. در این شرایط او را درک کنید و در تنگنای بلوغ با او همراه شوید.

علیزاده در پایان گفت: نوجوانی دوره پرفشاری است که اعضای خانواده را با چالش های قابل توجهی مواجه می کند؛ در این شرایط آگاهی والدین از ویژگی های نوجوان سرنوشت ساز و بسترساز سلامت روان نوجوان خواهد بود.
منبع : باشگاه خبرنگاران
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.