تبیان، دستیار زندگی

راز «كاشِفَ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ» بودنِ قمر بنی هاشم(ع)

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه حضرت عباس(ع) نسخه عینی ولایتمداری بودند، گفت: درباره قمربنی هاشم(ع) می گویند: «كاشِفَ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ» و این دلایل متعددی دارد ازجمله گره گشایی های ایشان در روز عاشورا.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یا قمربنی هاشم

حجت الاسلام سید احمد موسوی، کارشناس و پژوهشگر مهدوی درباره درس های انتظار در سیره حضرت ابوالفضل العباس(ع) در گفت وگو با خبرنگار مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، گفت: وجود مقدس قمر بنی هاشم(ع) در کربلا عالی تری درس ولایتمداری و تبعیت از امام زمان را به ما تعلیم دادند، ایشان به عنوان دست پرورده حضرت ام البنین(س) و امیرالمومنین(ع) چنان تربیت یافتند که در کنار برخورداری از ادب بالا، هم حریم شناس بودند و هم معرفت کاملی نسبت به امام زمان شان داشتند.

وی با بیان اینکه اساساً حضرت ام البنین(س) فرزندان شان را اینچنین تربیت می کردند، تصریح کرد: چنان که بنابر گزارش ها و اقوال، حضرت عباس(ع) هرگز امام حسین(ع) را برادر خطاب نکردند و همیشه ایشان را «سیدی» و «مولایم» می خواندند؛ البته امام زمان شان یعنی حضرت سیدالشهداء(ع) نیز به ایشان علاقه ای وافر داشتند و در پاسخ حضرت عباس(ع) می فرمودند: «بنفسی انت یا اخی».
موسوی با بیان اینکه حضرت عباس(ع) نسخه عینی ولایتمداری بودند، تصریح کرد: چنان که در عصر امامت حضرت مجتبی(ع) و سپس در رکاب امام حسین(ع) هر موضعی را که آن حضرات(ع) داشتند، ایشان تبعیت می کرد، به وقت جنگ می جنگید، به وقت سکوت، تابع بود و وقت قیام چنان حماسه هایی آفرید و در مسیر کربلا در همه منزلگاه ها همراه حضرت سیدالشهداء(ع) بود.

ماموریت های مهم حضرت عباس(ع) در روز عاشورا

کارشناس و پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام حسین(ع) در روز عاشورا کارها و امور مهم را به حضرت عباس(ع) واگذار کردند، ابراز کرد: این یعنی ایشان مورد اعتماد امام زمان شان بودند، چنان که در روایات درباره ویژگی اصحاب امام مهدی(عج) آمده که اینها در سطحی از معرفت و ولایت مداری اند که کارها را قبل از امام مهدی(عج) سامان می دهند.
وی اضافه کرد: در جریان انقلاب اسلامی چه قبل و چه بعد از پیروزی، و نیز در دوران دفاع مقدس جوانانی را داشتیم که با الگوگیری از قمربنی هاشم(ع) کارها را تحت امر امام خمینی(ره) به بهترین نحو سامان دادند که بی تردید الگوی آنها نیز قمر بنی هاشم(ع) است.
موسوی درباره مسئولیت های حضرت عباس(ع) در روز عاشورا، ابراز کرد: دو مسئولیت عمده ایشان عبارت بود از: سقایت و علمداری؛ سقایت از این لحاظ ماموریتی حساس بود که حیات لشکر بدان وابسته بود و علمداری نیز از این حیث اهمیت داشت که پرچم در عاشورا، نماد بقای لشکر بود و حضرت عباس(ع) با این دو ماموریت، بالاترین خدمات را برای امام زمان شان انجام دادند.
وی تاکید کرد: اینکه درباره حضرت عباس(ع) می گویند: «كاشِفَ الْكَرْبِ عَنْ وَجْهِ الْحُسَیْنِ» یعنی ایشان گره گشای امام(ع) در روز عاشورا بود.

حضرت عباس(ع) در بالاترین درجه ولایتمداری

کارشناس مذهبی با اشاره به درجه بالای ادب و ولایتمداری در حضرت عباس(ع)، بیان کرد: چنان که وقتی در شب عاشورا دشمن برای ایشان و برادران شان امان نامه آورد، حضرت عباس(ع) حتی به آن نگاه نکرد و پاسخ نداد و زمانی که حضرت سیدالشهداء(ع) امر کردند به امان نامه نگریست.
وی ادامه داد: آوردن امان نامه نشان می دهد دشمن حتی در زمانی مثل شب عاشورا و حتی نسبت به کسی همچون حضرت عباس(ع) دست طمع دراز می کند و در مقابل این نکته را می رساند که اگر کسی خوب درس ولایت مداری را آموخته باشد، دشمن را راهی به سویش نیست.

موسوی تصریح کرد: وقتی در روز دوم محرم کاروان امام حسین(ع) وارد کربلا شد، به فرمان حضرت سیدالشهداء(ع) خیمه حضرت عباس(ع) پیشاپیش همه خیمه ها برپا شد و این یعنی قمر منیر بنی هاشم(ع) مدافع حرم و خیام امام(ع) بود و امروز هم که مدافعان حرم با سربند «کلّنا عباسک یا زینب» راهی جهاد می شوند از حضرت عباس(ع) الگو می گیرند.

وی تاکید کرد: علیرغم آنکه حضرت ابوالفضل(ع) سخت ترین ماموریت ها را در روز عاشورا انجام دادند اما در همه مواضع تابع امام(ع) بودند و بدون اذن ایشان کاری انجام ندادند، چنان که وقتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به عنوان رکن لشکر و مدافع حرم، اذن میدان ندادند ایشان تبعیت کردند و نهایتاً وقتی برای ماموریت آب آوردن به خیام روانه شدند آن حماسه ها را آفریدند.

کارشناس و پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه هر جا روزه حضرت عباس(ع) خوانده شود، امام زمان(عج) آنجا حضور خواهند یافت، ابراز کرد: این یعنی حضرت حجت(عج) برای آمدن و ظهور نیاز به یاران عباس وار دارند که بتوانند به آنها اعتماد کنند.

برای ولی خدا باید از حلال خدا گذشت

وی ادامه داد: چنان که وقتی قمربنی هاشم(ع) در آن قحط آب بدون چون و چرا به دستور امام حسین(ع) به دل شریعه زد (البته ایشان قبلا هم در دل شب چنین کرده و آب آورده بود) و بالاترین سطح از ولایتمداری را به تصویر کشید، وقتی که آب ننوشید در عین اینکه در اوج عطش بود چراکه آب آن زمان در خلاف جهات امام اش قرار داشت و حضرت عباس(ع) این درس را به تاریخ داد که حتی وقتی حلال خدا در مقابل ولی خدا باشد، باید از آن گذشت.
موسوی ادامه داد: لذا مشک را پُر از آب کرد و به عقب بازگشت در حالی که چند صد محافظِ شط ایشان را تعقیب می کردند تا به دستور ابن زیاد لعنت الله، قطره ای آب به خیمه گاه نرسد؛ ارباب مقاتل نوشته اند که ایشان اگرچه با قساوت تمام مورد حمله قرار گرفتند اما در رجز هم در پی حفظ دین و حرم آل الله بود و فرمود: «والله اِن قَطعتم یَمینی انی احامی ابداً عَن دینی ...».
وی اضافه کرد: وقتی هم حضرت سیدالشهداء(ع) به بالین قمربنی هاشم(ع) رسید، ایشان به دو دلیل درخواست کرد که به خیمه گاه برگردانده نشود، یکی به دلیل آنکه نتوانست آب به خیمه گاه ببرد و دیگر آنکه عَلَم امام(ع) را بر زمین انداخت و برای این دو ابراز شمرنده کرد ... یعنی نه تنها خود را طلبکار نمی دانست بلکه در مقابل امام زمان اش ابراز شرمندگی کرد.

منتظر باید حریم شناس باشد

موسوی تاکید کرد: ما منتظران هم باید با این نگاه خاص به ولایت و رهبری، نسبت به امام زمان(عج) حریم شناش باشیم.
وی با اشاره به فرازهایی از زیارتنامه حضرت عباس(ع) بیان کرد: در این زیارتنامه که ماثور یعنی انشاء شده از سوی امام معصوم(ع) است، می خوانیم: «السَّلامُ عَلَیْكَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ» و در آیه 105 سوره مبارکه انبیاء آمده «وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلیَ الذّینَ اسْتُضعِفوا فی الاَرضِ وَ نَجعَلهُم أئِمّة و نَجعَلهُم الوارثینَ»؛ بنابر روایات، یاران امام زمان (ع) نیز صالح و قابل اعتماد اند.
موسوی تصریح کرد: «الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِمْ» یعنی ایشان در هر دوره ای، ولی و رهبر آسمانی خود را شناخته و در اطاعت از ولی خدا کوتاهی نکرده اند. در روایت است که حضرت عباس(ع) نافذالبصیره بود یعنی در فتنه ها گرفتار نمی شد؛ امروز هم در آخرالزمان و آستانه ظهور که دوران بروز فتنه ها است، ما به بصیرت ابوالفضلی نیاز داریم وگرنه در فتنه های دجالانِ آخرالزمان و در تشخیص حق و باطل گرفتار خطا می شویم.
منبع:خبرگزاری شبستان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.