تبیان، دستیار زندگی

ارتباط انزال مردان و سرطان پروستات

آیا تعدد انزال مردان، سرطان پروستات را کاهش می‌دهد؟

در سال‌های اخیر مطالب زیادی پیرامون ارتباط انزال مردان و خطر ابتلا به سرطان پروستات منتشر شده‌ است. برخی از محققان معتقدند تعداد انزال بیشتر در مردان می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. ما در این مقاله این موضوع را بررسی می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حمید عبادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آیا تعدد انزال مردان، سرطان پروستات را کاهش می‌دهد؟
پروستات یک غده کوچک شبیه به گردو است که نقش مهمی در انزال مردان ایفا می‌کند. غده پروستات مایع درون اسپرم را تولید و به خروج این مایع به بیرون حین انزال مردان کمک می‌کند. جالب است بدانید حدود یک‌هفتم مردان امریکا در طول زندگی خود دچار سرطان پروستات می‌شوند. بنابراین به دلیل رایج بودن سرطان پروستات، آگاه بودن از عوامل تأثیرگذار بر ریسک این بیماری نیز بسیار مهم است. در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به چگونگی اثرگذاری تعدد انزال مردان بر کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات.

آیا بین تعدد انزال مردان و کاهش ریسک سرطان پروستات ارتباطی وجود دارد؟

در سال‌های اخیر مقالات و مطالب زیادی منتشر شده‌اند که ادعا می‌کنند، انزال در اغلب اوقات می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. البته شاید این ادعاها بیشتر جهت جلب نظر مخاطب و داغ شدن سرتیترهای اخبار منتشر شده باشند، اما ممکن است شواهد و مدارک علمی نیز برخی از این ادعاها را تائید کنند.
 

تحقیقات درباره ارتباط انزال و ریسک سرطان پروستات چه می‌گویند؟

طبق نتایج تحقیقی که در سال 2016 در مرکز اورولوژی اروپا انجام شد، مردانی که انزال بیشتری دارند، در مقایسه با مردانی که انزال کمتری دارند کمتر در معرض خطر سرطان پروستات قرار می‌گیرند.

این تحقیق، در ادامه تحقیقات دیگری از سال 2004 بود که در آن زمان هم نتیجه مشابهی به دست آمده بود. هر دو تحقیق در این زمینه اتفاق نظر داشتند که ریسک ابتلا به سرطان پروستات ممکن است در مردانی که 21 بار و یا بیشتر در هر ماه انزال دارند کاهش یابد. آن‌ها این مردان را با مردانی که در هر ماه فقط 4 تا 7 بار انزال داشتند مقایسه کرده بودند.

با این‌ وجود تحقیقات دیگری وجود دارد که نتایجی متفاوت به‌دست آورده‌اند و با نظریه بالا خیلی موافق نیستند. در واقع گروهی از محققان، مخالف این نظریه بودند که انزال بیشتر و متعدد مردان ریسک ابتلا به سرطان پروستات در هر سنی را کاهش می‌دهد.
یک مطالعه در سال 2008 دریافت که انزال بیشتر، فقط در مردان بالای 50 سال با کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. محققان مشارکت‌کننده در این تحقیق معتقد بودند که هرچه انزال مردان در سنین 20 تا 30 سالگی بیشتر باشد، بیشتر در معرض ریسک ابتلا به سرطان پروستات قرار می‌گیرند.

توقف مصرف دخانیات، ورزش منظم و تغییر در رژیم غذایی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.


گفتنی است در تحقیق دیگری که در سال 2003 در استرالیا صورت گرفت، مشخص شد که مردان جوان با تعداد انزال زیاد، نرخ سرطان پروستات پایین‌تری نیز دارند و این تحقیق نیز با تحقیق سال 2016 و 2004 موافق است.

تحقیقات بیشتری برای اثبات این ارتباط نیاز است

بنا بر مطالبی که در بالا خواندیم می‌توان متوجه شد که نتایج متفاوتی در تحقیقات مختلف به‌دست آمده اما از نتایج تمام تحقیقاتی که تا به‌ حال در دسترس قرار گرفته‌اند، می‌توان متوجه ارتباط بین تعدد انزال و میزان ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردان شد. بنابراین تحقیقات بیشتری برای اثبات این ادعا که "انزال مکرر خطر ابتلا به سرطان پروستات را در مردان در تمامی سنین کاهش می‌دهد" نیاز است.

عوامل خطر ابتلا به سرطان پروستات

آگاه بودن از عوامل دخیل در ریسک سرطان پروستات می‌تواند به مردان در تشخیص احتمال بیمار شدن کمک کند.

مطابق با انجمن انکولوژی بالینی امریکا، عوامل زیر، بسیار در احتمال ابتلای مردان به سرطان پروستات نقش دارند:

سن: با ادامه روند پیر شدن مردان، خطر ابتلای آن‌ها به سرطان پروستات نیز افزایش می‌یابد. بیش از 80درصد از موارد ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالای 65 سال اتفاق می‌افتد.

قومیت: مردان سیاه‌پوست بیشتر از مردان سفیدپوست احتمال ابتلا به سرطان پروستات دارند. همچنین مردان سیاه‌پوست احتمال دارد از سنین پایین‌تری دچار این سرطان شوند. علاوه بر این موارد، مردان سیاه‌پوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به فرم تهاجمی سرطان پروستات قرار دارند (منظور از فرم تهاجمی سرطان، سرطانی است که خیلی سریع رشد و گسترش می‌یابد). گفتنی است، مردان اسپانیایی‌زبان کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات در مقایسه با مردان سفیدپوست غیر اسپانیایی‌زبان قرار دارند.

سابقه خانوادگی: مردانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند که در افراد نزدیک در خانواده خود شخصی دارای سرطان پروستات بوده باشد.

ژنتیک: تغییرات قطعی ژنتیک ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. تحقیقات در مورد ارتباط این عامل همچنان در دست بررسی است.

در معرض ماده "عامل نارنجی" بودن: این ماده که توسط امریکا در جنگ با ویتنام و علیه مردم ویتنام استفاده شد، بسیاری از مردم ویتنام و نسل‌های آینده آنان را تحت تأثیر قرار داد و همچنین بخش‌های زیادی از جنگل‌های استوایی را از بین برد که نشانه دیگری از جنایات امریکا علیه بشریت، طبیعت و منابع زمینی است. مرکز امور جانبازان امریکا این ماده شیمیایی ملقب به "عامل نارنجی" را در لیست مواد مرتبط با سرطان پروستات قرار داده است.

رژیم غذایی: محققان معتقدند که رژیم غذایی مردان ممکن است بر ریسک ابتلای آن‌ها به سرطان پروستات تأثیر بگذارد. اما این تحقیقات فعلاً قطعی نیستند. تحقیقات بیشتری برای بررسی این ارتباط احتمالی مورد نیاز است.

کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات

تحقیقات از سال 2014 مشخص کرده‌اند که موارد زیر می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد:
- توقف مصرف دخانیات
- ورزش کردن منظم
- استفاده از مهارکننده‌ها یا بازدارنده‎‌های آنزیم "5 آلفا ردوکتاز"

همچنین تغییرات رژیم غذایی می‌تواند به کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. البته تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. انجمن انکولوژی بالینی امریکا در این رابطه معتقد است:
- رژیم غذایی با چربی بالا ممکن است ریسک ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد
- رژیم غذایی با میزان میوه و سبزیجات بالا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد

بدیهی است، این تغییرات رژیم غذایی باید در سال‌های جوانی مورد استفاده قرار بگیرند تا بتواند در سنین بالا و در مردانی که در معرض خطر ریسک ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند اثر بگذارد.

تشخیص زودهنگام سرطان پروستات

می‌توان سرطان پروستات را به‌ وسیله یک آزمایش خون و یا یک آزمایش رکتال سریعا تشخیص داد. تشخیص زود سرطان می‌تواند شانس درمان موفق را افزایش دهد. البته شاید آزمایش خون بهترین گزینه برای همه مردان نباشد، چراکه آزمایش خون ممکن است شرایطی را نشان دهد که نیازی به درمان نیست و در واقع دارای خطا باشد. بهترین ایده برای مردان بالای 50 سال این است که اگر نگران سرطان پروستات هستند، با پزشک خود در مورد انجام آزمایش‌های مربوطه صحبت کنند.

نتیجه‌گیری

تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است ارتباطی بین تعدد انزال و ریسک ابتلا به سرطان پروستات وجود داشته باشد. هرچند، تحقیقات بیشتری نیاز است تا به‌طور قطعی اثبات کند انزال مکرر و زیاد ریسک ابتلا به سرطان پروستات را برای مردان در تمامی سنین کاهش می‌دهد. همچنین نکته مهم و قابل‌توجه دیگر این است که مردان در مورد سرطان پروستات آگاه باشند و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند. همچنین می‌توانند در مورد نگرانی‌های خود در این رابطه با پزشک صحبت و مشورت کنند.
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.