تبیان، دستیار زندگی

صبر بر اساس آیات قرآن بزرگترین درس اربعین است

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی گفت: قرآن می‌فرماید در سختی و شداید همدیگر را به صبر توصیه کنید بزرگترین درس اربعین صبر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ادیب یزدی

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی در مراسم دهه آخر ماه صفر که در مسجد جامع غدیر برگزار شد، گفت: حضرات معصومین(ع) همه نسبت به زیارت اربعین نگاه ویژه و خاص داشتند و آن را از نشانه‌های مومن و شیعه دانستند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اربعین وجه تکمیلی عاشورا است، عنوان کرد: اربعین درس صبر و پایداری است که باید حفظ شود، وقتی خاندان پیامبر(ص)  تحت شکنجه از کربلا به سمت دمشق می‌بردند کسی باور نمی‌کرد که آنها پرچمداران هدایت بشری شوند.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی افزود: امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با صبر جمیل مسیر هدایت بشری را نشان دادند، صبر نتیجه بسیار عالی دارد اگرچه تحمل آن بسیار سخت یا تلخ است اما معجزه می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به آیاتی از سوره والعصر که در آن توصیه به صبر شده است، اظهار داشت: قرآن می‌فرماید در سختی و شداید همدیگر را به صبر توصیه کنید که اجر و نتیجه آن را خواهید دید.

وی با بیان اینکه بزرگترین کار پیامبر(ص) دعوت خانواده به صبر بود، ابراز کرد: پیامبر(ص) از روزی که امیرمومنان امام علی(ع) را به عنوان جانشین خود معرفی کردند بسیار دچار سختی شدند پس از غدیر تا وفات پیامبر(ص) 70 روز بر خاندان اهل بیت(ع) فشار، زخم زبان و جسارت زیادی وارد شد زیرا جامعه تحت سیطره منافقین حاضر نبود که ولایت امیرمومنان امام علی(ع) را بپذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی افزود: در مقابل این همه توطئه تنها راه مقابله صبر بود، امیرمومنان امام علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در مقابل این شداید و فتنه‌ها صبر کردند شیعیان آنها هم باید اینگونه باشند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در آخرالزمان خداوند از امت رسول‌الله امتحانات سختی می‌گیرد، گفت: شیعه با کسب معرفت و ایمان باید صبور باشد، زمانی که امام راحل مقابل شاه قیام کرد در نهایت غربت تبعید شدند در حالی که بر این سختی صبور و آرام بودند ایشان برای رسیدن به پیروزی عجله نداشتند بسیاری از مصائب را تحمل کردند تا مردم بیدار شوند و انقلاب به پیروزی برسد.

وی با بیان اینکه صبر باید جمیل باشد یعنی فعال و انقلابی باشد، اظهار داشت: صبر همراه با تنبلی، کسلی و خمودگی صبر نیست ذلت است حضرت زینب(س) در کنار صبری که داشتند به بیدار کردن مردم می‌پرداختند تا جایی که در مدینه غوغا کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی در پایان خاطرنشان کرد: بزرگترین درس اربعین صبر است و اینکه خون شهدای کربلا به نیتجه خواهد رسید و عالم را مجبور به انسان شدن می‌کند و نشان خواهد داد پیروز این عالم حضرت امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) و ائمه معصومین(ع) هستند.


منبع: خبرگزاری شبستان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.