تبیان، دستیار زندگی

آیه ۲۸ سوره حشر مصداق روشن تسخیر لانه جاسوسی است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: آیه ۲۸ سوره حشر در بیرون کردن اهل کتاب از دیارشان مصداق روشن تسخیر لانه جاسوسی توسط انقلابیون در ۱۳ آبان است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قرائتی

حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی مفسر قرآن کریم شنبه (12 آبان) در دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخت و درباره 13 آبان با اشاره به آیه 28 سوره حشر، گفت: هُوَ الَّذِی أَخْرَجَ الَّذِینَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِن دِیَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنتُمْ أَن یَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُم مَّانِعَتُهُمْ حُصُونُهُم مِّنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَیْثُ لَمْ یَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُم بِأَیْدِیهِمْ وَأَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یَا أُولِی الْأَبْصَارِ.

وی در ترجمه آیه ۲۸ سوره حشر بیان کرد: (اوست آن خدایی که نخستین بار کسانی از اهل کتاب را که کافر بودند، ازخانه‌هایشان بیرون راند و شما نمی‌پنداشتید که بیرون روند آنها نیز می پنداشتند حصارهاشان را توان آن هست که در برابر خدا نگهدارشان باشد خدا از سویی که گمانش را نمی‌کردند بر آنها تاخت آورد و در دلشان وحشت افکند، چنان که خانه‌های خود را به دست خود و به دست مؤمنان خراب می‌کردند پس ای اهل بصیرت، عبرت بگیرید).

مفسر قرآن کریم افزود: این آیه قرآن کریم از مصادیق روشن تسخیر لانه جاسوسی توسط انقلابیون در 13 آبان است، آمریکایی‌ها فکر می‌کردند چون سفارتخانه مصونیت سیاسی و بین‌المللی دارد دیگر کسی نمی‌تواند به آنها چیزی بگوید چون سفارت را همچون خانه حصاری بسیار محکم فرض کرده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با توجه به این آیه قرآن کریم در ادامه بیان کرد: خداوند کفار آمریکایی را در اوایل انقلاب از خانه خود که احساس می‌کردند در آن مصونیت دارند خارج کرد، همان گونه که قرآن فرموده شما فکر نمی‎کردید که آنها با ذلت خارج شود خود آنها هم تصور کرده بودند که بیمه و تامین هستند و بیرون نخواهند رفت اما خداوند از جایی که حساب نمی‌کردند قهر خود را بر آنها وارد کرده و ناگهان دیدند که از سر دیوار دانشجویان انقلابی پیرو خط امام به داخل سفارتخانه وارد شدند. در این حال ترس و وحشت بر آمریکایی‌ها غالب شد تمام پروند‌ه‌هایی را که خود تایپ کرده بودند در داخل ماشین‌خردکن ریختند و آنچه خود به عنوان سند تنظیم کرده بودند به دست خود خراب کردند و این عبرت است برای کسانی که صاحب بصیرت باشند.

وی تصریح کرد: ما و آمریکایی‌ها فکر نمی‌کردیم که آنها اینگونه ذلیل شوند اما خداوند از راهی که گمان نمی‌کردیم آنها را ذلیل کرد؛ همانگونه که خداوند به اهل تقوی از جایی که گمان نکنند رزق می‌دهد از راهی که گمان نکنید به کافران دلهره و ترس وارد می‌کند.

مفسر قرآن کریم بیان کرد: مومنان از چنین اموری عبرت بگیرند و هیچ وقت به غیر خدا اعتماد نکرده و نگویند من بیمه هستم و سقوط نخواهم کرد هر کس به غیر خدا توکل کرده و غره شود خداوند او را ادب خواهد کرد، آمریکایی ها بسیار به خود غره شده بودند خداوند چنین ذلیلانه آنها را ادب کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در پایان با بیان اینکه عزت و ذلت در دست خداوند است، خاطرنشان کرد: پادشاه عربستان با آن همه خدمات به آمریکا امروز عنوان گاو شیرده را از آنها برای خود گرفته و این ذلت است. خداوند هر کس را که مغرور به غیر خدا است در هر شرایطی گوشمالی می‌دهد.

منبع: خبرگزاری شبستان