تبیان، دستیار زندگی

چگونه ذهن دانش‌آموزان را برای یادگیری آماده کنیم؟

کارشناس مشاور تحصیلی آموزش و پرورش گفت: یکی از بهترین روش‌های یادگیری دروس تکرار است و به این طریق دانش‌آموز آموخته‌ها را در ذهنش حک می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یادگیری،دانش آموز، آموزش و پرورش،دروس، خانواده ایرانی، کودک
محمد نیک‌پور گفت: دو موضوع در یادگیری اهمیت دارد؛ یکی نحوه یادگیری است، اما اگر دانش‌آموزان بخواهند در درازمدت موفق شوند باید مرحله‌به‌مرحله عمل کنند به این نحو که تلاش کنند مهارت‌ها و یادگیری‌های جدید را به مهارت‌های قبلی اضافه کنند.

این کارشناس مشاور تحصیلی در ادامه افزود: مهم‌تر از اینکه فرمول‌ها و اسامی و نام کشورها را به‌خاطر بسپاریم نحوه یادگیری آن است. بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که درک شناختی کمتری از حوزه یادگیری دارند در درس‌ها ضعیف‌تر هستند و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این‌ یک موضوع اکتسابی و فرهنگی است.

نیک‌پور در ادامه افزود: نکته مهمی که دانش‌آموزان باید آن را به خاطر داشته باشند این است که خودشان را مجبور به یادگیری کنند. دانش‌آموز باید خودش را وادار کند چیزهایی که به خاطر می‌سپارد را به یاد بیاورد. البته خانواده‌ها می‌توانند برای تقویت این اتفاق برای دانش‌آموزان فلش‌کارت تهیه کنند.

وی در ادامه خطاب به دانش‌آموزان افزود: در درس خواندن باید حساب‌ و کتاب از دستتان خارج نشود و گمان نکنید که مسائل راحت‌اند، همین راحت انگاشتن دروس شما را به‌اشتباه می‌اندازد. در درس خواندن تلاش کنید اطلاعات جدید را به اطلاعات قبلی گره بزنید این بهترین روشی است که می‌تواند شما را در به یادآوردن اطلاعات قبلی و یادگیری اطلاعات جدید کمک کند. هرچقدر ارتباطات بیشتری بین درس‌ها برقرار کنید دروس را بهتر یاد می‌گیرید.

این کارشناس مشاور آموزش‌وپرورش در ادامه اظهار کرد: یکی از بهترین تکنیک‌هایی که سبب می‌شود، دانش‌آموز بهتر درس را یاد بگیرد استفاده کردن یافته‌ها در زندگی روزانه است. فرض کنید که دانش‌آموزی قالب شعری را یاد می‌گیرد اگر او تلاش کند شعرهایی را که در ذهن دارد بر وزن آن قالب ببرد خیلی راحت‌تر این درس در ذهنش نهادینه می‌شود و به این طریق یادگیری برایش تسریع پیدا می‌کند.

نیک‌پور در ادامه افزود: اما هیچ‌چیز مانند تکرار نمی‌تواند کارایی دانش‌آموز را تقویت کند. دانش‌آموز باید تلاش کند تا با تکرار، دروس را ملکه ذهن خود کرده و به این طریق یادگیری را افزایش دهد.
منبع :آنا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.