تبیان، دستیار زندگی

با هدف بررسی آرای امام خمینی(ره) انجام شد:

تبیان در گفت و گو با حجت الاسلام مهریزی

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در گفتگویی با حجت‌الاسلام مهریزی استادیار دانشکده علوم حدیث به بررسی آرای امام خمینی(ره) پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجت الاسلام مهریزی
به گزارش روابط عمومی، بخش اندیشه اسلامی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این گفتگو را با کارشناس دینی تهیه و منتشر کرده است.
حجت‌الاسلام مهریزی استادیار دانشکده علوم حدیث و مولف کتاب‌هایی در زمینه فقه و حدیث از جمله "کتابشناسی اصول فقه شیعه" و "شخصیت و حقوق زن در اسلام" است.
حجت‌الاسلام مهریزی معتقد است، واژه‌های اصلاح و احیاء، واژه‌هایی هستند که هنوز معنای استانداردی پیدا نکرده‌اند؛ به طور مثال مصلح را بیشتر در مسائل اجتماعی استفاده می‌کنند، اما خود اصلاح را با پسوند اندیشه نیز به کار می‌برند؛ و هم ممکن است اصلاح را به معنای اصلاح اجتماعی به کار ببرند؛ بنابراین هنوز حد و رسم این واژه‌ها پیدا نشده.
به اعتقاد این مدرس حوزه و دانشگاه، اصلاح این است که چارچوب‌های رسمی دین‌شناسی را محترم شمرده و آن‌ها را قبول کنیم، اما در عین حال با نگاه‌ها و تجربه‌های جدیدی که به دست می‌آوریم، یک بازخوانی مجدد از گزاره‌های دینی انجام ‌دهیم؛ بنابراین اصلاح دینی به معنای این است که چارچوب رسمی دین که فرض کنید قرآن، حدیث و عقل باشد را محترم می‌شماریم، ولی با تجربه‌های جدید، همین منابع را یک بازنگری مجدد می‌کنیم؛ چه بسا نفر قبل از ما به همه مسائل توجه نداشته و این اطلاعاتی که ما داریم کمک کند به رفع نقص‌ها.
علاقه مندان می توانند متن کامل این گفتگو را در اینجا مشاهده کنند.