تبیان، دستیار زندگی
بوی بد دهان یک مشکل عمده اجتماعی برای افراد دچار آن است و با اینکه فراورده‌های مختلفی برای درمان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، اما دانشمندان تازه شروع به شناسایی علمی این پدیده کرده‌اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوی بد دهان، مشکلی اجتماعی

بوی بد دهان یک مشکل عمده اجتماعی برای افراد دچار آن است و با اینکه فراورده‌های مختلفی برای درمان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، اما دانشمندان تازه شروع به شناسایی علمی این پدیده کرده‌اند.

بوی بد دهان

به گزارش خبرگزاری رویترز، حدود 200 محقق از سراسر جهان در "کنفرانس بین‌المللی پژوهش درباره بوی بد دهان" در شیکاگوی آمریکا گرد آمدند. این محققان از رشته‌های مختلفی از دندان پزشکان، شیمی‌دانان و میکروب‌شناسان گرفته تا روانشناسان و حتی پژوهشگران بودند.

پژوهش‌های این کارشناسان از موثرترین رایحه‌های طبیعی مثل دارچین، برای درمان بوی بد دهان گرفته تا ساختن بینی مصنوعی برای تشخیص بوی بد دهان و رابطه بین ترکیب هوای بازدم و بیماری‌ها متفاوت بود.

دکتر کریستین وو پژوهشگری از کالج دندان پزشکی شیکاگو در این باره  گفت:‌ "قصد ما پیشبرد دانش در این زمینه است. در پژوهش‌های دندان پزشکی بوی بد دهان چندان مورد توجه قرار نگرفته است، چرا که بیماری وخیمی به حساب نیامده است. اما بوی بد دهان یک مشکل مهم است. هر کسی در زمانی از زندگی اش دچار آن بوده است."

باکتری های سطح زبان

در اغلب موارد بوی بد دهان هنگامی رخ می‌دهد که باکتری‌های درون دهان مواد پروتئینی را تجزیه می‌کنند و ترکیبات گوگرددار فراری را به وجود می‌‌‌آورند که هوای بازدمی را متعفن می‌کند. تصویر بالا باکتری های موجود در سطح زبان را نشان می دهد.

خشکی دهان ، پوسیدگی دندان، مصرف برخی داروها، مشکلات سینوس و حتی بیماری‌هایی مانند دیابت می‌توانند باعث بوی بد دهان شوند.

به گفته دکتر پاتریشیا لنتون از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مینه‌سوتا اغلب موارد این عارضه منشایی درون دهان دارد و در حدود 90 درصد موارد مشکل به زبان مربوط می‌شود.

او  می‌‌گوید:‌ "‌زبان گرم و مرطوب است و مانند انکوباتور (گرمخانه) بزرگی برای رشد باکتری‌ها عمل می‌کند."

به گفته لنتون رعایت بهداشت دهان بهترین وسیله معمول برای مقابله با بوی بد دهان است. او مسواک زدن و نخ کشیدن مرتب دندان‌ها، استفاده از وسایل پاک‌کننده زبان برای زدودن باکتری‌های عقب زبان و بالاخره شستن دهان با محلول‌های ضد باکتری را توصیه ‌می‌کند.

اما در برخی افراد بوی بد دهان مشکلی حقیقی نیست. به گفته دکتر لنتون 4 تا 17 درصد افرادی که برای درمان این عارضه مراجعه می‌کنند، فکر می کنند به این مشکل دچار هستند. این افراد در واقع به عارضه‌ای به نام "هالیتوفوبی" یعنی ترس مرضی از بوی بد دهان مبتلا هستند که زندگی روزمره آنها را مختل می‌کند.

دکتر لنتون در این باره می‌گوید:‌ "این عارضه در واقع نوعی اختلال روانی وسواسی- اجباری است و موارد مستندی از آن در ژاپن گزارش شده است که افراد مبتلا به خاطر آن خودکشی کرده‌اند."

*مطالب مرتبط:

چطور از بوی بد دهان خلاص شویم؟

راه كارهاى مفید براى رفع بوى بد دهان

میكروب ها و بوی بد دهان

علت بوی بد دهان چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.