تبیان، دستیار زندگی
دختری 8 ساله دارم که با وجود رعایت بهداشت و سلامت دهان و دندان و استفاده مرتب از مسواک، دچار پوسیدگی های مکرر دندان و بوی بد دهان است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سن شروع استفاده از فلوراید

بیمار) دختری 8 ساله دارم که با وجود رعایت بهداشت و سلامت دهان و دندان و استفاده مرتب از مسواک، دچار پوسیدگی های مکرر دندان و بوی بد دهان است. با توجه به توصیه دوستان و از آن جایی که در اکثر مدارس کشور طرح استفاده از دهان شویه ی فلوراید در دست اجراست، استفاده از این دهان شویه ها را آغاز کرده ایم. به نظر شما با استفاده از چنین شیوه ای، مشکل دخترم حل خواهد شد یا خیر؟

مسواک زدن دندان

لطفاً توضیح دهید فلوراید چیست و استفاده از آن چه محاسنی دارد؟

در کنار مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از مواد حاوی فلوراید موثرترین راه پیشگیری از ایجاد پوسیدگی های دندانی است.

کاربرد موضعی ماده درمانی فلوراید(تماس مستقیم آن با دندان ها) ساختمان دندان را نسبت به روند پوسیدگی مقاوم کرده و در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی های جدید موثر است. از طرفی می تواند حتی باعث توقف یا کند کردن روند پوسیدگی های اولیه ایجاد شده روی دندان ها هم شود.

به چه صورت و چه روش هایی باید از فلوراید استفاده کرد؟

ما زمانی می توانیم بیش ترین فایده را از فلوراید ببریم که به چند صورت از مواد حاوی فلوراید استفاده کنیم: استفاده از خمیر دندان ها و دهان شویه های حاوی فلوراید در خانه یا مدرسه به همراه کاربرد ژل ها یا سایر مواد حاوی فلوراید در مطب های دندان پزشکی به طور هم زمان بیش ترین اثر را خواهد داشت.

استفاده از فلوراید از چه سنی باید شروع شود؟

هر چه درمان با فلوراید در کودکان زودتر شروع شود، کنترل پوسیدگی بیشتر است. ولی نکته حائز اهمیت این است که والدین محترم بدانند که از دهان شویه های فلوراید برای کودکان زیر 6 سال در منزل استفاده نکنند، چرا که این کودکان توانایی خارج کردن کامل دهان شویه از دهان خود را نداشته و احتمال بلع دهان شویه در این کودکان وجود دارد.

در ضمن توصیه می شود برای کودکان زیر 3 سال نیز از خمیر دندان های بدون فلوراید استفاده شود تا در صورت خوردن خمیر دندان، عارضه ای به وجود نیاید.

آیا استفاده از فلوراید اثرات سوئی دارد یا خیر؟

فلوراید وقتی به درستی مصرف شود کاملاً ایمن است. ولی خوردن غلظت های بالای فلوراید می تواند سبب تهوع و استفراغ یا ایجاد لکه هایی زرد- قهوه ای (فلوروزیس دندانی) روی دندان ها شود.

توصیه می شود از خمیر دندان های فلورایددار برای کودکان زیر 3 سال و دهان شویه های خانگی فلوراید در کودکان زیر 6 سال استفاده نشود و ترجیجاً در مطب دندان پزشک از فلوراید موضعی برای این کودکان استفاده شود.

تا چه سنی باید از فلوراید استفاده کرد؟

محدودیت سنی خاصی در این رابطه وجود ندارد. استفاده موضعی از مواد حاوی فلوراید چه در خانه و چه در مطب برای تمام کودکان و نوجوانان توصیه می شود. حتی استفاده از مواد مختلف حاوی فلوراید برای بزرگسالان نیز خالی از فایده نیست.

آیا نیاز به تکرار استفاده از فلوراید هست یا یک بار استفاده کافی است؟

صد در صد فلوراید باید به طور مکرر استفاده شود. استفاده از دهان شویه های خانگی فلوراید، باید به صورت روزانه یا هفتگی انجام شود که بستگی به غلظت دهان شویه دارد. فلوراید تراپی در مطب دندان پزشک نیز هر 6 ماه یک بار باید تکرار شود.

البته در مورد کسانی که پوسیدگی های وسیع و درمان نشده دارند یا کسانی که مستعد پوسیدگی دندان هستند، این فاصله زمانی کوتاه تر شده و تکرار کاربرد فلوراید باید بیش تر شود.

ادامه دارد...
دکتر طاهره معصوم- متخصص دندان پزشکی کودکان و نوجوانان
استادیار بخش آموزشی کودکان دانشکده دندان پزشکی همدان

*مطالب مرتبط:

فلوراید؛ شمشیر دو لبه

چگونه فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟ 

فلوراید؛استحکام دهنده ی ی دندان 

فلوراید پوسیدگی دندان را پنهان می کند

مواد غذایی موثر در پوسیدگی دندان و جلوگیری از آن 

شناخت علل پوسیدگی دندان 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.