تبیان، دستیار زندگی

نانو الیاف به تولید انبوه می‌رسد

نانوالیاف با کاربردهای پزشکی و بهداشتی تولید انرژی، زیست فناوری و محیط زیست، صنعتی و دفاعی از طریق دستگاه ساخت محققان کشورمان به تولید انبوه می‌رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نانو
نانوالیاف با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد به ویژه نسبت طول به قطر و مساحت سطحی بالا دارای پتانسیل کاربردی ویژه‌ای درحوزه‌های مختلف هستند، اما امروزه مهمترین چالش دنیا در مسیر به کارگیری تجاری نانوالیاف در هریک از این کاربردها، فقدان روشی با قابلیت تولید صنعتی و انبوه نانوالیاف است که به کارگیری آن را در صنایع توجیه‌پذیر می‌کند.
به عبارتی، تجهیزات و روش‌های مرسوم فعلی حداکثر قابلیت تولید چند گرم نانوالیاف را در هر ساعت دارند و در اکثر کاربردهای صنعتی بلااستفاده هستند.
نانوالیاف در کاربردهای پزشکی، دارویی و بهداشتی نظیر مهندسی بافت، پوشش‌های زخم، فیلترها و ماسک های پزشکی و کاربردهای تولید و ذخیره‌سازی انرژی نظیر پیل‌های خورشیدی، پیل‌های سوختی، ذخیره‌سازی هیدروژن، باتری‌های پلیمری و ابرخازن‌ها استفاده می‌شود.
همچنین نانوالیاف در زمینه زیست‌فناوری و محیط زیست مانند حسگرهای زیستی و شیمیایی، تصفیه آب و پساصنعتی و بهداشتی، حذف فلزات سنگین، غشاهای تبادل یونی، فیلراسیون هوا و جاذب‌های صوت به کار برده می‌شود.
نانوالیاف همچنین در زمینه‌های صنعتی - دفاعی مانند پوشش‌های محافظ در برابر عوامل شیمیایی، پوشش‌های محافظ در برابر عوامل بیولوژیکی، پوشش‌های محافظ در برابر عوامل الکترومغناطیسی، کامپوزیت‌های تقویت شده با لایه‌های نانوالیاف و نانوالیاف کربن کاربرد دارد.
دستگاه هوشمند و تمام اتوماتیک الکتروریسی که از سوی محققان ایرانی تولید شده است، به تولید انبوه نانوالیاف می‌پردازد که این دستگاه دارای قابلیت تولید چندصد گرمی نانوالیاف در هر ساعت، امکان تولید انبوه انواع نانوالیاف به صورت توده، امکان تولید ساختارهای مختلف نانوالیاف باسطوح صاف یا متخلخل، امکان کنترل شرایط و پارامترهای مختلف از طریق سامانه‌های کامپیوتری را دارد و به سامانه‌های ایمنی در برابر شوک‌های الکتریکی و جعبه نرم‌افزار آموزشی بر روی سامانه کنترل برای استفاده آسان‌تر مجهز است.
این دستگاه از سوی مجید محمدی تولید شده است. 
منبع:فارس