تبیان، دستیار زندگی

گزارش‌ تخلفات سازمان هدفمندی یارانه‌ها تا پایان آبان‌ماه امسال در مجلس قرائت می‌شود

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به ارائه گزارش نهایی تفحص از این سازمان تا پایان آبان‌ماه امسال گفت‌:‌ اسامی دستگاه‌های متخلف به قوه قضائیه ارسال می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
یارانه
جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندسازی یارانه‌های مجلس گزارش نهایی خود را پایان آبان در صحن علنی مجلس قرائت می‌کند و سپس اسامی و شرح تخلفات دستگاه‌های متخلف به قوه قضائیه ارسال می‌شود.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد:‌ اعضای این کمیته در حال حاضر مشغول جمع‌‌بندی کردن اطلاعات طبقه‌بندی‌شده هستند بنابراین پیش‌بینی می‌شود نتیجه نهایی گزارشات تنظیم‌شده در پایان آبان به کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس ارجاع شود.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص در صحن علنی مجلس خبر داد و افزود‌:‌ اسامی دستگاه‌هایی که تخلف آن‌ها در پرونده تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها به اثبات رسیده است جهت پیگیری قضایی به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس در مورد نوع و ابعاد تخلفات انجام‌شده در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز عنوان کرد:‌ این موضوع با اتمام گزارش نهایی کمیته تحقیق به‌زودی رسانه‌ای می‌شود هرچند که وقوع تخلفات گسترده در این سازمان و چند دستگاه دیگر کاملاً به اثبات رسیده است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها به دو حوزه‌ای که تخلفات آنان محرز شده است اشاره کرد و افزود:‌ وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه دو حوزه‌ای هستند که در بحث هدفمندسازی یارانه‌ها مرتکب بیشترین انحرافات مالی و تخلف شده‌اند.

وی اعطای یارانه‌های تولید به برخی از صنایع و اعمال تبعیض‌های گسترده در این مسیر را متذکر شد و ابراز داشت: ‌سازمان ‌صنعت،‌ معدن و تجارت به‌جای تخصیص یارانه تولید به صنایعی که به‌شدت به این مبالغ نیاز دارند بعضاً یارانه‌ها را با اعمال نظر شخصی به یک‌سری صنایع خاص داده است.

کوچکی‌نژاد به تخلفات سازمان برنامه و بودجه نیز اشاره کرد و اظهار داشت:‌ در حالی‌که دستگاه‌های متولی نظیر جهاد کشاورزی و یا وزارت صمت باید نسبت به نحوه اعطای یارانه تولید تصمیم‌گیری می‌کردند اما این سازمان به‌صورت یک‌طرفه یارانه را به حوزه‌های مورد نظر خود تخصیص داده است.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها با بیان اینکه اعمال سازمان برنامه و بودجه در بحث هدفمندی یارانه‌ها با قانون مطابقت ندارد تصریح کرد:‌ تا تکمیل گزارش نهایی کمیته تحقیق فعلاً از ذکر نام اشخاص خودداری می‌کنیم اما این اسامی در گزارش نهایی کاملاً آشکار می‌شود.

وی برخی از دلایلی را که موجب شد مجلس برای تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها وارد عمل شود برشمرد و گفت:‌ شفاف‌سازی،‌ پاسخ مناسب به دغدغه‌های مردم و بررسی شائبه‌ها پیرامون انحرافات واقع شده از جمله اهداف شروع طرح تفحص از این سازمان بود.

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تشکیل کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها متشکل از 15 عضو سخن گفت و عنوان کرد:‌ این افراد متشکل از اعضاء کمیسیون اقتصادی و سایر کمیسیون‌های دیگر هستند که به‌ریاست بنده برای انجام این مأموریت انتخاب شدند.

نماینده مردم رشت در مجلس از 9 ماه کار فشرده توسط اعضای کمیته تحقیق و تفحص خبر داد و گفت:‌ در این مدت مجرای مبالغ واردشده‌ و خارج‌شده از سازمان هدفمندی یارانه‌ها و نحوه اختصاص یارانه‌های تولید توسط اعضای کمیته تحقیق و تفحص مجلس دقیقاً مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها با تأکید بر اینکه "با مقایسه مبالغ واردشده و خارج‌شده از این سازمان با موارد تخلف بسیار زیادی مواجه شدیم" ابراز داشت:‌ با تطبیق تخلفات با قوانین بالادستی و قوانین سازمان هدفمندی یارانه‌ها مغایرت‌ها کاملاً آشکار شدند. 

نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه چگونگی و نحوه هزینه‌کرد مبالغ برداشت‌شده از سازمان هدفمندی یارانه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است تصریح کرد:‌ با تکمیل گزارش کمیته تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حجم تخلفات و نام دستگاه‌های متخلف اعلام می‌شود.
منبع: تسنیم