تبیان، دستیار زندگی

عوامل یادگیری دانش آموزان

دانش آموزان برای درک مطالب درسی لازم است ابتدا به آن موضوع خوب توجه کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عوامل یادگیری دانش آموزان


در مطالب قبل دانستید که یکی از مشکلات اصلی ما تبدیل یک دانش آموز غیر فعال به فعال است.

دانش آموزان باید آگاه باشند که برای یادگیری بهتر مطالب درسی خود نیز وظایفی به عهده دارند به صورت کلی اگر فضای جلوی کلاس برای مدت طولانی ثابت باشد خود به خود دانش آموزان خسته می شوند. واقعا هم برای شما دانش آموزان سخت است که روزانه ساعت ها به یک صحنه تکراری و ساکن نگاه کنید. پس شما باید این فضا را از یکنواختی خارج کنید.

پس لازم است در کلاس فعالیت داشته باشد و گاهی مطالب را روی تخته شما به جای آموزگارتان خلاصه نویسی کنید و در درس دادن معلم خود سهیم باشید، در نتیجه باعث می شوید بقیه هم کلاسی هایتان نیز بیشتر توجه کنند و آنها نیز تمایل پیدا کنند که به نوبه پای تخته آمده و مطالبی که یاد گرفته اند را بازگو کنند.

از دبیر خود بخواهید برای درک بهتر شما گاهی به سالن اجتماعات مدرسه بروید و یادگیری را در محیط تازه ای همراه با پروژکتور و دیدن اسلایدهای مربوط به درس ادامه دهید، حتی می توانید شب قبل با مرور کتاب خود پیش قدم شوید و مطالب و اسلایدهای مرتبط با درس کلاس خود را با خود به همراه بیاورید و مطالبی که جمع آوری کرده اید را با دیگر دوستانتان به اشتراک بگذارید.

لازم است دانش آموزان بدانند زمانی به حرف معلم خود گوش می‌دهند که توانسته باشند، ارتباط خوبی با او برقرار کنند و به او ثابت ‌کنند که آنچه قرار است در کلاس درس یاد بگیرند برایشان مفید است. وقتی دانش‌آموزان مطمئن شوند که معلم بهترین فرد برای کمک کردن به آنها می باشد، با اشتیاق بیشتری در کلاس حاضر ‌می‌شوند و به درس گوش می‌دهند.

سخنران باشید. همیشه ایده و طرحی در ذهن خود داشته باشید و سعی کنید آن را در زمان مناسبی ارائه کنید. زیاد صحبت نکنید. خودرأی و مستبد نباشید. اطلاعات مفیدی برای ارائه در مورد درسی که آموخته اید پیدا کنید و در مورد آن تحقیق کنید و در کلاس درس آنرا ارائه دهید، با هوش باشید و بدون ترس، آنچه را که در ذهن‌تان می‌گذرد،‌ بیان کنید. اگر فعالیتی نداشته باشید و خود را در کلاس درس با اشتیاق نشان ندهید سخنان آموزگار خود را به خوبی فرا نمی گیرید، پس بخشی از عوامل یادگیری بستگی به خود شما به عنوان دانش آموز دارد.

عوامل یادگیری دانش آموزان
تلاش دانش‌آموزان و دانشجویان شرط دیگر تحقق آینده روشن کشور می باشد. دانش آموزان با حفظ سنگرهای خود پشت میزهای کلاس درس و آموختن علم و دانش باید به ارزش های والا دست یابند. همانطور که می دانید ارتقای سطح علمی کشور، قدرت مواجهه با مشکلات و عبور از امواج سخت طوفانی را افزایش می‌دهد، موجب استحکام درونی بیشتر  می‌شود و تحقق آرزوهای بزرگ را ممکن می‌سازد.

تقویت ارتباط با خدا از جمله اساسی ترین مسایلی است که دانش آموزان باید به آن توجه بیشتری داشته باشند و پایه های اعتقادات خود را تقویت کنند. پس بیایید از خودتان شروع کنید و با ایجاد تغییر و تحول در خودتان به یادگیریتان کمک بیشتری کنید زیرا فقط خود دانش آموز می تواند در این امر باعث پیشرفت خود شود.

برای یادگیری موثر تر باید سعی کنید پرانرژی باشید. شور و اشتیاق امری مسری است. اگر سرکلاس پرانرژی باشید سر کلاس چرت نمی زنید. پس همیشه با انرژی سر کلاس حاضر شوید.

برای رسیدن به هدف خود بیشتر تلاش کنید، سعی کنید تکلیف خود را به موقع انجام دهید، اگر متوجه شدید همکاسیتان تکالیفش را به موقع انجام نمی دهد بعد از کلاس با او صحبت کنید و در انجام تکلیف کمکش کنید، شاید لازم باشد روش مناسب انجام پژوهش را با هم مرور کنید. اگر احساس می‌کنید هنوز هم متوجه موضوعی نشده است نشان دادن تکالیف انجام شده‌ خود به او ممکن است بتواند به او کمک کند. پس در یادگیری به همکلاسی های خود نیز کمک کنید و از موفقیت یکدیگر لذت ببرید.

منبع: http://raveshtadris.com/
https://www.chetor.com/

مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان