تبیان، دستیار زندگی

دانش آموزان منفعل - بخش دوم

در ویژگی های یک دانش آموز منفعل هم باید گفت: چنین دانش آموزی بیشتر ترجیح می دهد در دنیای خود زندگی کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانش آموزان منفعل - بخش دوم
در مطالب قبل دانستید که پیش از هر چیز باید دانست که برای داشتن یک دانش آموز فعال نیاز به چه ویژگی هایی می باشد.

از ویژگی های یک دانش آموز منفعل همچنین باید گفت: چنین دانش آموزی بیشتر ترجیح می دهد در دنیای خود زندگی کند. تمایلی به صحبت کردن و یا شرکت در فعالیت های روزانه کلاس درس ندارد. دانش آموز غیر فعال و ساکت خیلی اجتماعی نیست و در بیان دیدگاه های خود برای معلم و یا همکلاسی های دیگر مردد عمل می کند.
او درونگرا و منزوی است و برای تخلیه احساسات و افکار خویش به دنبال کانالی می گردد. چنین دانش آموزانی در همه بحث ها و فعالیت ها صندلی های انتهای کلاس را انتخاب می کنند. در میان جمع به عنوان شخصیت هایی به چشم می آیند که تنها، کودن و بی تمایل نسبت به یادگیری هستند.

یکی از مشکلات اصلی ما تبدیل یک دانش آموز غیر فعال به فعال است و پس از فائق آمدن بر این مهم می توانیم مراحل بهبود دانش آموزان فعال را مورد بررسی قرار دهیم. برای این کار ابتدا باید از روحیات یک دانش آموز غیر فعال آگاه شویم.

معمولاً اینگونه دانش آموزان در ظاهر و به طور فیزیکی غیر فعال هستند و در کار گروهی شرکت نمی کنند و همیشه در سر کلاس درس ساکت هستند و این درحالی است که ذهنی فعال و بسیار آماده دارند. این دانش آموزان در سر کلاس هرگز در هیچ یک از فعالیت های آزاد شرکت نمی کنند، اما به رغم فیزیک غیر فعال، ذهن کاملاً آماده ای دارند و گاهی که در کلاس سوال و موضوعی  مطرح می شود و کسی قادر به پاسخگویی نیست این دانش آموزان به سوال ها پاسخ می دهند در نتیجه ما باید فرآیند تفکری که در ذهن آنها درحال پردازش است را بشناسیم و سپس به دنبال دلایل آن باشیم. غیر فعال بودن اینگونه دانش آموزان می تواند دلایل متعددی داشته باشد که بسته به گروه سنی و اولویت های دانش آموز متفاوت است.
دانش آموزان منفعل - بخش دوم
عوامل مختلفی می تواند روی ذهن فرد تاثیر مستقیم بگذارد و به عنوان مانعی در جهت فعال بودن او عمل کند. بنابراین ابتدا باید از مشکل اصلی با خبر شویم تا بتوانیم به دانش آموز برای مقابله با آن کمک کنیم.

یکی از وظایف مهم دانش آموزان فعال این است که به دانش آموزان غیر فعال کمک کنند تا آنها نیز بتوانند در کارهای گروهی و فعالیت های کلاسی شرکت کنند و در زمینه های مختلف پیشرفت کنند. زیرا در غیر این صورت بدون شک پسرفت خواهند کرد. تمام دانش آموزان برای شکل دادن به استعدادهای خود کمک یکدیگر نیاز دارند. هرگز نباید دانش آموزی فعالیت دانش آموزان دیگر را سرکوب کرده و باعث دلسردی آنها شود. دانش آموزان باید آگاه باشند که هر یک در یک زمینه خاص توانایی دارند و اگر هم کلاسی شما در امری موفق نیست او را ناتوان ندانند زیرا همکلاسی شما نیز در انجام امور دیگری توانایی دارد که شما در انجام آن به خوبی او مهارت ندارید.

پس لازم است دانش آموزان به یکدیگر در توانایی های خود احترام بگذارند و در پیشرفت یکدیگر کنند و ضعف های یکدیگر را به تمسخر نگیرند. دانش آموزان لازم است به این نكته توجه كنند كه زندگی باید پر از شور و شوق و نشاط باشد، چرا كه منفعل بودن مانع موفقیت آنها در مسیری که پیش رو دارد می شود.


منبع: www.magiran.com
مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان