تبیان، دستیار زندگی

چرا در مدرسه نمره‌ خوب می‌ گیرم و در آزمون ترازم کم می‌ شود؟

برخی دانش آموزان هنگام پاسخ گویی به سوالات دقیقاً جملات و لغات کتاب درسی را به کار می برند و برخی دیگر مفهوم مطالب مطالعه شده را بیان می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
چرا در مدرسه نمره‌ خوب می‌ گیرم و در آزمون ترازم کم می‌ شود؟
به سه دلیل ممکن است برای شما چنین وضعیتی ایجاد شود:
1) امتحان مدرسه تشریحی است و شما با مطالعه‌ کلیات کتاب درسی و حل نمونه‌ سؤال می‌توانید اغلب سؤالات امتحان را حل کنید و هر سؤال ممکن است چند قسمت داشته باشد که در صورت پاسخ‌ گویی صحیح برای هر قسمت، نمره‌ مخصوص آن را می‌ گیرید، در صورتی که آزمون تستی است و نکات و جزئیات در آن اهمیت دارد و فقط جواب آخر مهم است. حتی ممکن است شما سؤالی را درست حل کنید و گزینه را در پاسخ‌ برگ اشتباه وارد کنید و آن سؤال را از دست بدهید.

2) شناخت شما از معلم: شما از ابتدای سال تا کنون با روش تدریس معلم تان آشنا شده‌ اید و ایشان هنگام تدریس نکات مهم را مشخص کرده‌ اند و در پرسش‌ های کلاسی چندین بار آن سؤال‌ ها مرور شده‌اند، در صورتی که نسبت به طراح سؤال‌ های آزمون و سلیقه‌ اش در طرح سؤال هیچ‌ گونه شناختی ندارید.

3) شناخت معلم از شما: برخی دانش‌ آموزان هنگام پاسخ‌ گویی به سؤالات دقیقاً جملات و لغات کتاب درسی را به کار می‌برند و  برخی دیگر مفهوم مطالب مطالعه‌ شده را بیان می‌کنند. معلم شما از ابتدای سال تا کنون ویژگی‌ های شما را شناخته است و با توجه به آن هنگام تصحیح سؤالات به شما نمره می‌دهد؛ در صورتی که در امتحان تستی پاسخ‌ برگ شما مطابق کلید تصحیح می‌ شود و فقط جواب آخر مهم است.

مطالب مرتبط:
کوشش برای یادگیری، در مقابل کوشش برای نمره
برای نمره خوب امتحانی چه کار کنیم؟
نمره بهتر

منبع: کانون قلم چی