تبیان، دستیار زندگی

دانش آموزان منفعل

به خودتان بابت میزان اندک پیشرفت تان افتخار کنید. خودتان را بابت نگرفتن نمره کامل دچار ناراحتی و عذاب نکنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانش آموزان غیر فعال

در مطالب قبل دانستید که دانش آموزان با انگیزه همیشه صادقانه کار می کنند و از انجام دادن کار خود کمال رضایت را دارند.

دانش آموزان منفعل درباره مطالب هیجان ندارند. ماشین هایی هستند که کار می کنند فقط برای این که بهترین نمره را بگیرند و مطلببرایشان مهم نیست. و با دانش آموزان با انگیزه و موفق که در واقع به مطالبی که می خوانند توجه و علاقه دارند و اشتیاق شان به دانش و آگاهی به آنها کمک می کند که پیشرفت کنند، متفاوتند.

البته، نمی توانید به خاطر هر اندک مطلبی که می آموزید از فتوسنتز گرفته تا معادلات خطی هیجان زده شوید اما می توانید سعی کنید مطلبی را پیدا کنید که در کلاس توجه تان را به خود جلب می کند. این موضوع شما را بر مطلب متمرکز نگه می دارد و آن را برای یادگیری سرگرم کننده تر می سازد و باعث می شود شما برای یادگیری و یا حتی تحقیق درباره آن موضوع به فعالیت بپردازید و از یکنواختی دور شوید.

اگر دانش آموز فعالی نباشید واقعاً مطالبی که در کلاس درس گفته می شود در شما هیچ شوری ایجاد نخواهد کرد پس برای اینکه به یادگیری خود کمک کنید باید مطالعات خارج از کلاس درس هم داشته باشید و حتی درباره موضوع مورد بحث سر کلاس نیز تحقیق کنید و نکات بیشتری را پیدا کنید تا هیجانتان درباره آن موضوع بیشتر شود.
 
دانش آموزان غیر فعال
می توان یادآور شد که وظیفه دانش آموزان برای پیشرفت در تحصیل و تهذیب انجام فعالیت می باشد تا بتوانند این مسیر را ادامه دهند. در واقع امروز دانش آموزان و معلمان، تا زمانی که با کوشش و فعالیت های خود در مسیر علم و آگاهی حرکت می کنند موفق خواهند بود و هیچ چیز نخواهد توانست آنها را از مسیر درست گمراه کند.

باید به این نکته توجه داشت که دانش آموزان با هم یکسان نیستند و نمی توانند چنین باشند، بنابراین اگر دانش آموزی به لطف توانایی های ذاتی خود فعال تر از دیگری باشد کاملاً واضح و طبیعی است. اما در کنار این توانایی های ذاتی عوامل محیطی نیز نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند. به این معنی كه می توان با راه كارهایی به دانش آموزان کمک کرد تا در محیط کلاس و زندگی منفعل نباشند.
 
پیش از هر چیز باید دانست که برای یک دانش آموز فعال بودن نیاز به چه ویژگی هایی می باشد. دانش آموزی که  فعال تمایل دارد در فعالیت های کلاس شرکت کند. او دوست دارد توجه معلم و هم سن و سالان خود را جلب کند و نهایت تلاش خود را بکند، به این خاطر نیز مورد تشویق قرار می گیرد. او در مسابقات، بحث ها و دیگر فعالیت های مربوط به برنامه های تحصیلی شرکت می کند و عموماً هوشیار، تند و تیز، پر انرژی، پر شور، پیشرو، خلاق و عملگرا است.


ادامه دارد...

منبع: http://www.020.ir
http://www.markazi.mobaleghan.com

مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان