تبیان، دستیار زندگی

روایت سیدیحیی صفوی «از سنندج تا خرمشهر»

روایت سیدیحیی صفوی «از سنندج تا خرمشهر» کتابی است به قلم حسین اردستانی که مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس آن را روانه بازار کتاب کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاریخ شفاهی دفاع مقدس

روایت سید یحیی صفوی «از سنندج تا خرمشهر» کتابی است به قلم حسین اردستانی که مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، این اثر که همزمان با چهل سالگی انقلاب اسلامی روانه بازار کتاب شده در بردارنده بیست و هشت فصل است که با دوران دانشجویی، سربازی و مبارزه آغاز می شود. 

جلد اول کتاب «تاریخ شفاهی دکتر صفوی» در ۶۳۲ صفحه، متن گفت‌وگوهای ۲۸ جلسه است که در آن به موضوعاتی همچون زندگی شخصی، فعالیت‌های انقلابی در دانشگاه تبریز، چگونگی آزادسازی سنندج، تشکیل ستاد عملیات جنوب و عملیات‌های موفقیت‌آمیز تا سال ۶۱ از جمله آزادسازی خرمشهر پرداخته شده است.

در بخشی از کتاب با این تیتر «خاطره شیرین؛ خشنودی امام از خبر آزادی خرمشهر» می‌خوانیم:

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی؛ بسم‌الله الرحمن الرحیم. با عنایت خداوند متعال امیدوارم تاریخ شفاهی اینجانب برای نسل آینده کشور عزیزمان ایران و حتی برای نسل‌های ملت‌های اسلامی که می‌خواهند به استقلال و آزادی برسند، چراغ راه باشد. در عملیات بیت‌المقدس من بعد از آقای محسن رضایی نفر دوم بودم. هم در طرح ریزی‌ها و فرماندهی عملیات و هم در حضور در خطوط قدم و تصمیم‌گیری‌ها و ارتباط با فرماندهان و هم در مراحل چهارگانه. به طور کلی در تمام مراحل و موضوعات بنده نفر دوم بودم. اما خاطرات.

بهترین خاطره من از عملیات پرافتخار آزادسازی خرمشهر این است که  قبل از ظهر سوم خرداد، یگان‌های ما وارد خرمشهر شدند و ما به صورت تلفنی این خبر را به دفتر حضرت امام و مرحوم حاج سیداحمدآقا دادیم.

ایشان هم خبر را به امام دادند و آمدند به ما جواب دادند که لبخند بر لب‌های امام نقش بست. همین لبخند امام و رضایت قلب امام به عنوان نائب حضرت امام زمان(عج) تمام خستگی چندین روزه را نه تنها از تن فرماندهان سپاه بلکه از تن بسیجی‌ها و عزیزان ارتش و عزیزان جهاد سازندگی بیرون برد.


منبع: فارس