تبیان، دستیار زندگی

روش مطالعه‌ درس علوم

درس علوم از درس‌ های شیرین و جذاب و پر از دانستنی‌ هایی است که در زندگی روزمره به آن نیاز داریم یا با آن سروکار داریم. راه‌ های مطالعه‌ این درس جذاب را بازگو می‌ کنم تا دانش‌ آموزان عزیزی که در این درس دچار مشکل هستند با نحوه‌ مطالعه‌ صحیح این درس آشنا شوند و با علاقه به این درس نمره‌ های عالی کسب کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روش مطالعه‌ درس علوم

برای یادگیری دقیق و مفهومی این درس نیاز به مهارت‌ های یادگیری دارید. مهارت یادگیری یعنی موضوع درس ابتدا به صورت سطحی (روخوانی) بعد به صورت مفهومی (درک مطلب) مطالعه شود که روش‌ های زیر را می‌طلبد:
- مطالعه‌ درس علوم باید همراه با تصویر سازی ذهنی باشد (یعنی هنگام مطالعه، مطلب را در ذهن خود بیاورید و برای هر مطلب تصویر مربوط به خودش را بسازید).
- بعد از مطالعه ابزاری که برای یادگیری نیاز هستند (مانند ابزار اندازه‌ گیری و میکروسکوپ و...) را فراهم کنید.
- مطالعه‌ این درس توأم با مشاهده‌ دقیق و هدف‌ دار باشد تا موضوع درس کامل درک شود (مثل مشاهده‌ فسیل یا برگ درخت زیر میکروسکوپ و...)
- آزمایش انجام دهید (بعضی از مبحث‌ های این درس نیاز به انجام آزمایش دارد).
- بعد از مطالعه‌ هر مبحث درسی از کتاب علوم نیاز است به طور جداگانه فلش‌ کارت تهیه شود. این فلش‌کارت‌ ها باید حاوی نکات مهم به همراه شکل یا نقاشی از موضوع مورد نظر باشد (مثلاً برای یادگیری هر یک از اعضای بدن بهتر است آن را روی کاغذ نقاشی کرده و نکات مهم و وظایف عضو مورد نظر را در کنار نقاشی بنویسید).
- درس علوم بر خلاف سایر درس‌ ها مجموعه‌ دانستنی‌ هایی است که از راه مطالعه، مشاهده، تحقیق، آزمایش و تجربه به دست می‌ آید؛ بنابراین دانش‌ آموز نیاز است که برای یادگیری بهتر از کتاب‌ های علمی گوناگون استفاده کند.

مطالب مرتبط:
طرح درس علوم تجربی پایه اول دبستان
آموزش علوم همراه با فعالیت های عملی
مراحل تحقیق در علوم

منبع: کانون قلم چی