تبیان، دستیار زندگی

دانش آموزان با انگیزه

انگیزه تاثیر مستقیمی روی تلاش برای رسیدن به اهداف مشخص دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانش آموزان با انگیزه
در مطالب قبل دانستید که ایجاد انگیزه و نشاط در دانش آموزان نیز به مراتب کار سختری از تعلیم تربیت آنها است.
دانش آموزان با انگیزه همیشه مطالعه درسی را اولویت کار خود قرار می دهند. دانش آموزان می دانند چگونه باید موفق شوند چرا که مطالعات دروس شان را اولویت شان قرار داده اند. هر چند که مهم است وقتی را برای دوستان، خانواده، فعالیت های فوق برنامه و حتی تنهایی اختصاص دهند اما هرگز نباید از زمانی که نیاز است برای مطالعه دروسشان صرفه نظر و غفلت ورزند. اگر در آینده امتحان مهمی دارند و احساس می کنند آماده نیستند، شاید لازم باشد از مهمانی دو روز قبل از امتحان بگذرند.

این دانش آموزان زمانی که متوجه می شوند در درسی ضعف دارند و ممکن است نیاز باشد بیشتر آنرا مطالعه کنند از دیدن قسمت جدید سریال مورد علاقه شان به راحتی می گذرند. این بدان معنا نیست که هیچ وقت نمی توانند کارهایی که می خواهند را انجام دهند بلکه این دانش آوزان به خوبی می توانند تشخیص دهند که چه هنگام خواندن درس باید در بالای فهرست کارهایشان قرار بگیرد.

این دانش آموزان وقت شناس می باشند و با تلاش توانسته اند عادت وقت شناسی را در خود ایجاد کنند و یاد بگیرند که چگونه به موقع به جایی که باید سروقت برسند، اهمیت بدهند تا کسی را منتظر خود نگه ندارند.

در واقع، باید برنامه ریزی کنید که کمی زودتر به هر جایی که می خواهید بروید برسید. به این ترتیب وقتی که در آن جا هستید زمان دارید تا آرام و قرار بگیرید، تمرکز کنید و آماده یادگیری شوید. وقت شناس بودن باعث می شود معلمان تان شما را دوست داشته باشند و احساس کنند که به آنها احترام می گذارید. اگر می خواهید دانش آموز موفقی باشید، این مهم است، در صورتی که امتحان دارید و یا با دوست تان قرار درس خواندن گذاشته اید به موقع در مکان حضور داشته باشید.
دانش آموزان با انگیزه
 دانش آموزان با انگیزه همیشه صادقانه کار می کنند و از انجام دادن کار خود کمال رضایت را دارند. آنها هیچ گاه تسلیم فشار همسالان خود قرار نمی گیرند.

این دانش آموزان با تمرکز داشتن بهتر می توانند به توانایی های خود پی ببرند و بر وظیفه و تکلیفی که بر عهده دارند با موفقیت بیشتری متمرکز می شوند. اگر باید یک فصل از کتاب تاریخ تان را به مدت یک ساعت مطالعه کنید، لازم است تا به انجام آن متعهد باشید و به ذهن تان اجازه ندهید پراکنده شود. اگر نیاز به استراحت دارید، یک تنفس کوتاه 10 دقیقه ای داشته باشید، اما اجازه ندهید تبدیل به یک ساعت تنفس و 10 دقیقه مطالعه شود. در واقع می توانید ذهن تان را آموزش دهید تا در دوره های طولانی تر و طولانی تر زمانی تمرکز داشته باشد. به این ترتیب اگر احساس می کنید که نمی توانید بیش از 15 دقیقه تمرکز کنید، ابتدا سعی کنید در همان 15 دقیقه تمرکز داشته باشید بعد آن را به 20 دقیقه، سپس 30 دقیقه برسانید و به همین ترتیب ادامه دهید.

رقابت سالم از مواردی است که باعث ایجاد انگیزه در دانش آموزان می شود. رقابت اگر درست باشد موثر است اما در برخی موارد مثلا ممکن است دوستی داشته باشید که دایم در رقابت با شما است و همیشه می خواهد نمرات و یا معدل اش را با شما مقایسه کنید. اجازه ندهید که این فرد شما را هم به راه خود بکشد و هیچ گاه خود با دیگران مقایسه نکنید چون هر دانش آموزی توانایی های خاص خود را دارد.

در پایان باید در نظر داشت که هر گونه مانعی در جهت انحراف دانش آموزان از مسیر تعالی و مانع تراشی در راه رسیدن به اهداف عالی علمی و فرهنگی باید از سر راه برداشته شود

منبع:
http://www.020.ir
https://www.rokna.net

مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان