تبیان، دستیار زندگی

دانش آموزان فعال - بخش دوم

دانش آموزان موفق و فعال وقت خود را بیهوده و بی هدف تلف نمی کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
روز جهانی پارالمپیک
در مطالب قبل دانستید که نرمش مداوم باعث انبساط خاطر و شادابی می‌شود. ورزش و فعالیت بدنی، باعث پیشرفت درسی و علاقمندی به درس های دیگر و مطالعات آزاد و غیر از کتاب های درسی و افزایش سرعت یادگیری مطالب و نکته سنج شدن دانش آموزان و اینکه دانش آموزان در برقراری ارتباط نزدیک با آموزگار خود موفق تر خواهند بود.

حال تعدادی از فواید ورزش صبحگاهی را نام می بریم:

1- ورزش باعث کاهش افسردگی دانش آموزان می شود.
2- در تقویت احساسات دانش آموزان نقش دارد.
3- تقویت صداقت دانش آموزان با ورزش کردن افزایش پیدا می کند.
4-باعث ایجاد آرامش روحی و جسمانی در دانش آموزان می شود و در کاهش فشارهای روانی نقش مهمی دارد.
5- ورزش و نرمش باعث ایجاد نشاط و شادابی می شود.
6- باعث گسترش روابط اجتماعی می گردد.

با توجه به تحقیقات انجام شده در این زمینه ورزش صبحگاهی بیشتر روی عوامل روحی و روانی تأثیر دارد. نتایجی که از این تحقیق به دست آمده ، بیانگر این واقعیت است که با سازمان‌دهی مناسب ورزش صبحگاهی در مدارس، می توان دانش آموزان را با روحیه‌ای مناسب سرکلاس فرستاد و آن‌ها را حتی برای لحظات بعد از کلاس، از نظر روحی و روانی تقویت کرد.

علاوه بر آن، ورزش صبحگاهی با حرکات نرمشی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر روز می تواند، کم هزینه‌ترین و مؤثرترین روش برای افزایش روحیه کارایی دانش آموزان در هر مقطع باشد. بنابراین می‌توان گفت که ورزش صبحگاهی تأثیر مثبتی بر عوامل روحی و روانی دارد و می‌تواند بر انگیزه تحصیلی دانش آموزان نیز اثر گذار باشد.

حال می توان گفت که مدارس نباید تنها مکانی برای تدریس دروس درسی خاص باشد و در کنار آن باید فعالیت های هنری، ورزشی و پرورش روحیه خلاقیت آنان بویژه در حوزه اختراعات و ابتکارات در دستور کار باشد.
پس می توان دریافت که تأكید بر ارزش و اهمیت قشر بزرگ دانش آموز برای حال و آینده كشور.ضروری می باشد زیرا دانش آموزان نهال های آینده کشور می باشند پس وقتی این نهال ها درست آبیاری شوند و درست رشد پیدا کنند می توانند به موفقیت دست پیدا کنند.

در مدارس همت باید بر این باشد كه دانش آموزان ما در قلمرو اعتقاد، تربیت و اخلاق و تعهد علمی، انسان های متدین و مسلمان بار بیایند. از وظایف دانش آموزان این است که محیط مدرسه را محیطی دینی و انقلابی نگه دارند تا از آرمان های شهیدان سیزدهم آبان ماه حراست کرده باشند.

معلمان نیز باید دانش آموزان را در سمت و سوی نماز به حركت درآورند. دانش آموزان با شخصیت، علم و عقل خود باید خویشتندار، خوشبین، نافذ، امیدوار به آینده و اهل کار جمعی و گروهی باشند تا بتوانند با تمام مشکلات رو به رو شده و با آگاهی کامل آنها را پشت سر گذاشته و به گمراهی کشانده نشوند.

از جمله خصوصیات دیگری که لازم است دانش آموزان داشته باشند تا بتوانند با هوشیاری کامل از سرزمین و اعتقادات خود دفاع کنند، می توان عالم، فكور، دارای روح تحقیق و علاقمند به آن، شریف، نجیب، خیرخواه، خوشدل و پاك نفس، دارای اعتماد به نفس، امیدوار و علاقمند به كار و فعالیت، متدین، پارسا و پاكدامن نام برد.

دانش آموزان فعال
حال می توان نتیجه گرفت که ایجاد انگیزه و نشاط در دانش آموزان نیز به مراتب کار سخت  تری از تعلیم و تربیت آنها است. فرقی نمی‌کند شما معلم یک مدرسه‌ ابتدایی باشید یا هنرستان، ترغیب دانش‌آموزان به یادگیری کار دشواری است. روش‌های زیادی وجود دارد که به شما کمک می‌کند بتوانید محیطی شاد و هیجان‌انگیز را برای شاگردان خود فراهم کنید. اگر معلم هستید و یا با دانش‌آموزان و فضای آموزشی سروکار دارید، خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنم.
 

منبع:
https://www.rokna.net

مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان