تبیان، دستیار زندگی

دانش آموزان فعال - بخش اول

نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی یک دانش‌آموز می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانش آموزان فعال
در مطالب قبل دانستید که دانش آموزی که فعالیت بدنی و نرمش ندارد و به تغذیه خود توجه کافی ندارد نمی تواند در انجام تمام امور موفق باشد. پس لازم است در مدرسه و تایم ورزش به فعالیت بدنی و نرمش بپردازند و تغذیه ای سالم و مناسب داشته باشند.

دانش آموزان باید شاد زیستن را بیاموزند که به همان اندازه مهم است که تغدیه خوب، محبت کردن و حفاظت از وسایل و غیره اهمیت دارد. زیرا سلامت روحی، روانی و جسمانی در عملکرد دانش آموزان نقش مهمی دارد.

میزان شادی و خنده در مدارس تاثیر مهمی در یادگیری دانش آموزان دارد. غفلت از شادی و نشاط و در نتیجه افزایش بیماری‌های مختلف روانی از قبیل اضطراب و افسردگی از قدرت یادگیری دانش آموزان می کاهد. دانش آموزان باید بدانند که زندگی با شادی و نشاط و فعالیت روزانه معنا پیدا می‌کند و در پرتو آن دانش‌آموزان به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی می‌توانند پله‌های ترقی را بپیمایند. جامعه زنده و پویا جامعه‌ای است که عناصر شادی‌آفرین در آن فراوان باشد.‏

پس باید سحرخیز باشید و درست صبحانه بخورید تا در اول روز از شادابی و نشاط برخوردار باشید، چه خوب است دانش آموزانی که راه مدرسه را پیاده طی می کنند و همین خود یک پیاده روی عالی به حساب می آید و شاداب تر سر کلاس درس حاضر می شوید و معلم نیز با دیدن چهره های شاد و پر انرژی شما دانش آموزان در آموزش درس بهتر می تواند عمل کند زیرا دانش آموزان با هوشیاری کامل سر کلاس حضور دارند.

پس لازم است یکی از موضوعاتی که در مدارس باید جدی گرفته شود را در اینجا ذکر کنیم که آن، مسئله ورزش صبحگاهی است. اکثر دانش آموزان وقتی برای رفتن به مدرسه از خواب بیدار می‌شوند، کسل و تا حدی بی‌حوصله هستند. ورزش در هوای صبح خنک، پاک و آرامش بخش، یکی از مقوله‌هایی است که می‌تواند یک روز عالی و سرشار از موفقیت را برای دانش آموزانمان رقم بزند.

دانش‌آموزان باید آگاه شوند که چه باید بخوانند، چرا باید بخوانند، درسی که می‌خوانند چه سودی در آینده نزدیک و آینده دور برای آنها دارد و مورد کاربرد درس در جامعه کجاست و چگونه مورد استفاده قرار خواهدگرفت، اهداف برای شان روشن خواهد شد و سعی می کنند توانایی های خود را شناسایی کرده و آنها را تقویت کنند.
دانش آموزان فعال
نرمش مداوم باعث انبساط خاطر و شادابی می‌شود، بیشتر افسردگی‌ها در دانش آموزان در دوران ابتدایی و در نوجوانان در دوره راهنمایی و دبیرستان است. تمرینات بدنی و ورزش یکی از راه های علاج و تسکین فشارهای روانی است.

از آن جا که فشارهای روانی می‌توانند باعث بروز خستگی شوند، تمرینات بدنی موجب بالارفتن قدرت عضلانی می‌شوند و خون بیشتری در آنها جریان می‌یابد و از میزان خستگی و دردهای عضلانی ناشی از فشارهای روانی می‌کاهد.

با انجام حرکات ورزشی دانش آموزان قابلیت‌های بیشتری برای مبارزه با مشکلات را پیدا می‌کنند. دانش آموزانی که اقدام به ورزش صبحگاهی منظم می‌کنند، هدفمند و امیدوار شده و تغییرات زیادی را دراهداف زندگی خود به وجود می‌آورند.

وقتی دانش آموزان فعال باکسب این اطلاعات به كلاس، درس و معلم خود رغبت پیدا می‌كنند و محیط كلاس و مدرسه برای آنها شاد و نشاط آفرین می‌شود.‏ مدرسه نیز خود از یک روح سرشار برخوردار است. این موضوع به ندرت مورد تایید قرار می‌گیرد و دیگر دانش آموزان مدرسه را به عنوان یک ماشین یا کارخانه در نظر نمی گیرند.

پس چه خوب است که برای تحرک و انجام فعالیت های ورزشی امکانات ورزشی در داخل مدرسه وبیرون از مدرسه‏ فراهم گردد و دانش آموزان در کنار درس خواندن به ورزش نیز بپردازند.

ادامه دارد ...
مطالب مرتبط:
ده ویژگی برتر دانش آموزان بسیار موفق
دانش آموز توانمند
آنچه هر دانش آموز باید بداند
سه تکنیک درس خواندن دانش آموزان موفق
دانش آموزان موفق و رمز استفاده از فرصت‌ها

منبع:
https://www.rokna.net
http://www.beytoote.com

مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان