تبیان، دستیار زندگی

تشخیص غیرتهاجمی سرطان پستان با نانوحسگر زیستی محققان کشور

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی گیلان نانو حسگرهای زیستی را برای ارزیابی نمونه‌ خون افراد در تشخیص بیماری سرطان پستان تولید کردند که استفاده از آن روشی بی‌ضرر و غیر تهاجمی برای تشخیص این بیماری است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سرطان پستان
دکتر الهه بزرگ‌زاده، پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیماران مبتلا به سرطان پستان به درمان‌های هورمونی رایج پاسخ نمی‌دهند، از این رو نیاز است تا شناسایی این بیماران هر چه سریع‌تر و در مراحل ابتدایی صورت گیرد، گفت: با تشخیص بیماری در مراحل اولیه علاوه بر جلوگیری از تحمیل هزینه‌های ناکارامد هورمون‌تراپی در این بیماران، فرد مبتلا می‌تواند پس از تشخیص، هر چه زودتر وارد فاز درمانی مناسب شود.

وی یکی از مهمترین گام‌ها برای تشخیص و درمان این گروه از بیماران را به‌کارگیری بیومارکری خاص جهت شناسایی زودهنگام این بیماری و روشی برای سنجیدن دقیق آن دانست و یادآور شد: بر این اساس  مطالعاتی با هدف طراحی نانوزیست حسگری الکتروشیمیایی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان اجرایی شد تا به وسیله آن مقدار بیو مارکر مختص بیماران مبتلا به سرطان پستان را در سرم خون مورد ارزیابی قرار دهد.

بزرگ‌زاده ادامه داد: در این پژوهش، جهت تشخیص سرطان پستان نوع (TNBC)، بیومارکر miR-199a-5p، به عنوان miRNA در گردش خون در نظر گرفته شد که گزینه‌ مناسبی برای تشخیص این نوع از سرطان به شمار می‌رود. استفاده از نانوزیست‌حسگرهای الکتروشیمیایی در تشخیص این بیومارکرها، روشی است که از لحاظ هزینه، حساسیت، اختصاصی بودن، تشخیص سریع و سهولت کار نسبت به سایر روش‌های تشخیصی برتری دارد.
این محقق، با اشاره به نتایج به دست آمده از این تحقیق اظهار کرد: داده‌های پژوهش نشان می‌دهد نانوزیست حسگر الکتروشیمیایی طراحی شده برای سنجش این بیومارکر از حساسیت و دقت مطلوبی برخوردار است و می‌تواند در اندازه‌گیری غلظت‌های پایین بیومارکر نمونه‌ سرم خون و کمک به شناسایی سرطان پستان در مراحل ابتدایی مؤثر باشد.

به گفته‌ وی در این پژوهش از میکروسکوپ الکترونی روبشی و طیف‌سنجی پراش انرژی پرتو ایکس و همچنین اسپکتروفتومتر مادون قرمز، اسپکتروفتومتر UV-Vis جهت تأیید نانومواد سنتزشده استفاده شد، همچنین برای تأیید عملکرد نانو زیست حسگر الکتروشیمیایی از روش بازیابی بیومارکر در نمونه‌های سرم خون انسانی و گاوی پس از تزریق مقدار مشخص استفاده شده‌ است.

این تحقیقات از سوی دکتر الهه بزرگ‌زاده پژوهشگر، مهرداد ذکایی دانش‌ آموخته‌ کارشناسی ارشد زیست فناوری پزشکی، دکتر عمار ابراهیمی و دکتر ایرج نیکوکار از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اجرایی و نتایج آن کار در مجله‌ Talanta با ضریب تأثیر 4.24 منتشر شده است.
منبع: ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.