تبیان، دستیار زندگی

آنچه هر دانش آموز باید بداند

دانش آموزان باید بدانند که چه وقت هایی باید برای مطالعه بیشتر تمرکز کنند و وقتی که نیاز است مطالعه را متوقف کنند و به خودشان استراحت دهند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آنچه هر دانش آموز باید بداند
در مطالب قبل دانستید که دانش آموز منضبط و مودب، همیشه کارهای خویش را با نظم انجام می دهد.
 
از خصوصیات مهم دانش آموزان نمونه این است که به معلم خود احترام گذاشته و از راهنمایی های سودمند او کمال استفاده را می برند و همیشه در ابتدای ورود آموزگار به موقع سر کلاس درس حضور دارند و مرتب در پشت نیمکت های خود نشسته اند. هنگامی که آموزگار شروع به توضیح دادن درس جدید می کند با دیگر همکلاسی های خود صحبت نمی کنند تا حواس دیگران پرت نشود سوالات مربوط به درس جدیدی که آموزگار داده است را به موقع و با اجازه معلم مطرح می کنند تا هم موجب شلوغ شدن جو کلاس نشوند و هم درس را به خوبی یاد گرفته باشند و از سوالات متفرقه ای که مربوط به درس نمی باشد خودداری می کنند. حتی دانش آموزان برای درک بهتر مفاهیم درسی شب قبل درس جدیدی که قرار است فردا آموزگار تدریس کند را روخوانی و مطالعه می کنند تا سر کلاس هم بهتر یاد بگیرند و هم نکات مهمی را که برایشان نامفهوم بوده به درستی از آموزگار خود سوال کنند.

در این باره امام سجاد (ع) می فرماید: حق کسی که به تو علم می آموزد این است که احترامش را نگه داری در حضور او با دیگران سخن نگویی و به خوبی به سخنانش گوش فرا دهی.

دانش آموزان باید بدانند که چه وقت هایی باید برای مطالعه بیشتر تمرکز کنند و وقتی که نیاز است مطالعه را متوقف کنند و به خودشان استراحت دهند در این صورت بازدهی در فراگیری و به خاطر ماندن مطالب مطالعه شده بیشتر خواهد بود. دانش آموزان موفق می توانند وقت شان را عاقلانه مدیریت کنند، برنامه مطالعاتی معنی دار و نتیجه بخشی وضع کنند و بهترین استفاده را از کلاس درس ببرند.

در این بین، دانش آموزان موفق همچنین می دانند که چگونه وقت شان را خوب بگذرانند و همان طور که از نمرات درخشان شان لذت می برند عشق کسب دانش هم داشته باشند.

 
دانش آموزان باید بدانند که برای رسیدن به اهداف خود و موفق شدن باید برای انجام کارهای خود دارای انگیزه باشند و برای به دست آوردن آنها سخت کار کنند، تا مطمئن شوند که کارها به درستی و در راه درست تحقق می بایند. زمانی که می بینند کارها در حال تکمیل شدن است به خود افتخار خواهند کرد و در صورت لزوم می توانند مسئولیت آن را نیز برعهده بگیرند. اهداف شما محرک شما هستند که باعث می شوند تصور برتر و خوب بودن از خود داشته باشید.

خصوصیات دانش آموزان

از خصوصیات دیگری که دانش آموزان باید داشته باشند سازماندهی می باشد. دانش آموزان باید تقسیم بندی. یکی مخصوص تکالیف روزانه و یکی دیگر مخصوص برگه های امتحانی خود داشته باشند و آنها را همیشه مرور کنند و نکات مهم درسی را برای خود طبقه بندی کنند و شب امتحان آنها را دوره کنند و جزوات و نکات مهم درسی را به صورت خلاصه و آسان در دسترس ذاشته باشند تا شب امتحات تازه به دنبال نکته های مهم درسی، دنبال جزوه و کتاب نگردند اینها از نکته های مهمی است که دانش آموزان ممتاز رعایت می کنند.

دانش آموزان موفق راه های درست درس خواندن را می دانند، دانش آموزان می دانند که تندخوانی بهترین روشی است که می توانند آن را امتحان کنند و وقتی شروع به درس خواندن می کنند می دانند که باید تمام حواسشان و نگاهشان به کتاب، عکس ها، نمودارها باشد تا جزییات بیشتری را به خاطر بسپارند. به این شیوه مطالعه، مطالعه فعال می گویند که با پرسش هایی از درس تکمیل و باعث می شود نکته مبهمی در ذهن فرد نماند. این نکات مبهم می تواند تبدیل به سوال های بی جواب در جلسه امتحان شود.

دانش آموزان باید برای اجرا کردن تمام این کارها ابتدا به سلامت ذهن و بدن خود نیز توجه داشته باشند زیرا دانش آموزی که فعالیت بدنی و نرمش ندارد و به تغذیه خود توجه کافی ندارد نمی تواند در انجام تمام امور موفق باشد.

 مطالب مرتبط:
سه تکنیک درس خواندن دانش آموزان موفق
دانش آموزان موفق و رمز استفاده از فرصت‌ها
ده ویژگی برتر دانش آموزان بسیار موفق


منبع:
https://tahgigkon.ir
https://www.ssmt.ir

مرکز یادگیری سایت تبیان - مرجان سلیمانیان