تبیان، دستیار زندگی

خنثی سازی تفرقه افکنی‌های دشمن با شعر عاشورایی

رضا اسماعیلی شاعر گفت:سرودن شعر درباره اربعین می‌تواند تفرقه افکنی‌های دشمن را خنثی کند و وحدت اسلامی، خود آگاهی و بیداری را در جهان اسلام تقویت کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
خنثی سازی تفرقه افکنی‌های دشمن با شعر عاشورایی
رضا اسماعیلی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شعر‌هایی که درباره اربعینسروده می‌شود، گفت: شعر‌هایی که با موضوع اربعین سروده می‌شود، در زیر شاخه شعر عاشورایی قرار می‌گیردچون این شعر‌ها از عاشورا و قیام عاشورا سخن می‌گویند.

وی افزود:تمام موضوع شعر درباره اربعین و پیاده روی اربعین در سال‌های اخیر راه افتاده است که انگیزه‌ای برای شاعران شد تا بیشتر به آفرینش ادبی در این باره دست بزنند.

این شاعر با بیان اینکه طبیعتا شعر عاشورایی یکی از شاخه‌های پربار ادبیات دینی و آیینی ماست، گفت:این ادبیات در زمان اهل بیت آغاز شد و از قهرمانان کربلا مثل امام حسین (ع)، امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) شعر‌هایی درباره قیام عاشورا برجای مانده است. زمان شعر عاشورایی به عاشورای سال ۶۱ هجری قمری برمی گردد که شاعران سعی کردند این حماسه سترگ را بازآفرینی کنند و حماسه اباعبدلله الحسین را به تصویر بکشند.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه اربعین حسینی حرکتی است که می‌تواند در اصلاح روند ادبیات عاشورایی تاثیر بگذارد، بیان کرد:سرایش شعر در زمینه اربعین در مسیر ایجاد وحدت اسلامی، مبارزه با خرافات و ایجاد بدعت‌های دینی است و می‌تواند همه توطئه‌هایی را که دشمنان جهان اسلام برای بی اثر کردن وحدت اسلامی انجام دادند، بی اثر کند.

این شاعر با اشاره به اینکه بحث ظلم ستیزی، مظلوم نوازی، خنثی کردن توطئه‌های جهان اسلام در شعر‌های اربعین مطرح می‌شود، بیان کرد:در شعر‌هایی با موضوع اربعین می‌توانیم آن عظمت و شکوه اسلام ناب محمدی را به تصویر بکشیم که باعث بیداری، خود آگاهی و خود یابی هویت فرهنگی می‌شود و می‌تواند در جهان اسلام یک جوشش ایجاد کند تا بتوانیم آن شکوه و افتخار صدر اسلام را زنده و آن روح وحدت و برابری را ایجاد کنیم که همه این‌ها از برکات سرایش شعر درباره اربعین است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه شاعران با زبان شعر به بازآفرینی حماسه عاشورا، اهداف والای قیام امام حسین (ع)می‌پردازند، اظهار داشت: امروز بزرگتری ضرورتی که وجود دارد این است که اسلام با توطئه‌های رنگارنگی مواجه است که می‌خواهند با اختلاف افکنی بین مذاهب مختلف اسلامی دو دستگی ایجاد کنند و اهداف پلید خود را محقق کننداز این رو سرودن درباره اربعین می‌تواند این تفرقه افکنی‌ها را خنثی کند و وحدت اسلامی، خود آگاهی و بیداری را در جهان اسلام تقویت کند.

وی با بیان اینکه وقتی مردم مسلمان بصیرت پیدا کنند این توطئه‌ها خنثی و آن وحدت تقویت می‌شود  و می‌توانند آن روح شریعت ناب محمدی را که توحید اسلامی است به اهتزار در آورند، گفت: تمام مسلمانان می توانند زیر پرچم توحید با زور و زر و تزویر مبارزه کنند. این ضرورت‌هایی است که ایجاب می‌کند، شاعران به بحث اربعین توجه ویژه‌ای داشته باشند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه شرکت در پیاده روی اربعین نوعی لبیک گفتن به دعوت امام حسین (ع) است، تصریح کرد: امروز این ضرورت وجود دارد که شاعران عاشورایی با سرودن درباره اربعین چهره شمر و یزید امروز را به مردم نشان دهند. گروه‌های تکفیری مانند داعش و القاعده ادامه خوارج هستند که در زمان حضرت علی (ع) ایجاد شد و دوباره این نهله‌های گمراه ظهور کردند از این رو سرودن شعر عاشورایی می‌تواند چهره‌های واقعی آنها را نشان دهد و جهان اسلام با نگاه توحیدی به سمت مدینه فاضله توحیدی گام‌های بلندتری را بردارد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان