تبیان، دستیار زندگی

«زندگی از نو» اثری شایسته و سالم است

به نظرم سریال «زندگی از نو» براساس تحقیق نوشته شده و درکل اثر شایسته‌ای است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 
بهزاد فراهانی

 «زندگی از نو» به تهیه‌کنندگی مهدی شفیعی و کارگردانی علی‌محمد قاسمی یکی از سریال‌هایی است که از شبکه پنج سیما به روی آنتن می‌رود. به‌جز نقش‌‌های ثابت و اصلی که خیام وقار کاشانی و ژیلا آل‌رشاد ایفاگر آن‌ها هستند، بازیگران مطرحی چون رضا کیانیان، علیرضا خمسه، امیرحسین صدیق و ستاره اسکندری در آن ایفای نقش می‌کنند.

قصه سریال «زندگی از نو» درباره زوج جوانی است که بنا به دلایلی از تهران کوچ می‌کنند و به شمال کشور می‌روند و کمپ گردشگری دایر می‌کنند تا به این ترتیب منبع درآمدی داشته باشند و بتوانند امورات خود را بگذرانند. بهزاد فراهانی که طی سال‌های فعالیتش در عرصه سینما و تلویزیون با کارگردان‌‌های مطرحی همکاری کرده و ایفاگر نقش‌‌هایی متفاوت در آثار مختلف بوده، یکی از بازیگرانی است که در سریال «زندگی از نو» حضور دارد. این بازیگر درباره فعالیت‌‌های هنری و نحوه حضورش در سریال «زندگی از نو» گفت‌وگو کرد.

چرا هم‌نسلان شما که اغلب از بهترین‌‌های عرصه تلویزیون و سینما هستند تا این حد از فضای موجود دل‌زده‌اند و کم‌کار شده‌اند؟ اگر توجه کنید از میان هم‌سن‌وسال‌های شما تنها عده‌ای معدود مشغول به کار هستند و بقیه خانه‌نشین هستند و فعالیتی نمی‌کنند؟

چرا این سوال را از خودشان نمی‌پرسید.

از آن‌جایی که این هنرمندان هم‌نسل شما هستند، شما شرایط و موقعیت آن‌ها را بیشتر از ما درک می‌کنید؛ وگرنه هنگام گفت‌وگو با پیشکسوتان این سوال را از آن‌ها نیز می‌پرسم.

دلیل این روند و کم‌کاری هم‌نسلان من بسیار طبیعی است؛ زیرا شرایط این روزگار و فضای موجود برای کار کردن در سینما، تئاتر و تلویزیون مناسب نیست.

از چه لحاظ؟

به‌طور مثال هنرمندی که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کند نمی‌تواند در این عرصه کار کند؛ زیرا به روی صحنه بردن یک اثر نمایشی پاسخگوی نیازهای آن‌ها نیست. شما باید عده‌ای را جمع کنید تا به تمرین تئاتر بپردازید. چگونه می‌خواهید تمرین کنید و چه کسی پاسخگوی حق و حقوق آن عوامل است و چگونه باید دستمزد آن‌ها را پرداخت کرد؟

شما علاوه بر کم‌کاری یا گزیده‌کاری در عرصه تصویر در تئاتر نیز کم‌کار هستید. به نظرم از آخرین باری که نمایشی را به روی صحنه برده‌اید یکی، دو سال می‌گذرد.

از آن زمان که تئاتری را به روی صحنه برده‌ام خیلی نگذشته است. آخرین اثر نمایشی‌ام را یک‌سال‌ونیم پیش به روی صحنه برده‌ام.

نحوه فعالیتتان در تلویزیون و سینما بر چه مبنایی است؟ چرا در این دو عرصه نیز نسبت به قبل کم‌کارتر شده‌اید؟

به نظرم این پرسش درست نیست. زیرا اگر پیشنهاد مناسبی باشد کار می‌کنم و اگر غیر از این باشد مسلما در پروژه‌ای حضور پیدا نمی‌کنم.

به‌طور مشخص سوالم را این‌گونه می‌پرسم که شما طی سال‌های فعالیتتان در سریال‌های بسیاری ایفای نقش کرده‌اید؛ اما طی سال‌های اخیر حضورتان کمتر شده است. آیا این روال خودخواسته است؟

لابد در این میان نیرویی وجود دارد که می‌گوید ایشان کار نکند و به جای ایشان فلان شخص در فلان اثر حضور پیدا کند.

متاسفانه به نظر می‌رسد که این سیاست در تلویزیون وجود دارد.

اگر نظرتان این است پس چرا این سوال را از من می‌پرسید؟ نکند می‌خواهید پاسخ آن را از دهان من بشنوید!

می‌خواهم نظر شخص شما را نیز در این‌باره بدانم؛ البته با شما درباره نحوه گزینش‌‌ها موافقم و قطعا این روند آسیب‌زننده است.

این روال همواره وجود داشته و دارد. مگر طی چهل سال گذشته اعمالی انجام نشده که آسیب‌زننده باشد؟

در این‌باره با شما موافق نیستم؛ زیرا به نظرم در دهه‌‌های گذشته بخصوص دهه۷۰ و حتی دهه۶۰ آن‌هم در بحبوحه جنگ تحمیلی و شرایط بسته اجتماعی و سیاسی تلویزیون مسیر درست‌تری را طی می‌کرد و در نوع نگارش و انتخاب فیلمنامه‌‌ها و حتی آدم‌ها، سیاست‌‌های درست‌تری وجود داشت.

دلیل این اتفاق این است که در دهه‌‌های قبل آثاری مثل «هزاردستان» ساخته زنده‌یاد علی حاتمی، «گرگ‌ها»، «رعنا» و «امام علی(ع)» ساخته داوود میرباقری تولید می‌شدند؛ درصورتی‌که در دوران فعلی چنین آثاری تولید نمی‌شوند.

یکی از دلایل خلأ موجود این است که آن کارگردان‌‌های کاربلد پیشین در تلویزیون حضور ندارند و فیلمسازان جدید از نسل‌‌های بعد جای آن‌ها را گرفته‌اند.

واقعیت این است که سیاست کلان تلویزیون این‌گونه است که خیلی ملی نباشد.

کارنامه شما حاکی از آن است که از همان ابتدای فعالیتتان در عرصه تصویر همواره با وسواس انتخاب کرده‌اید و در آثاری ایفای نقش کرده‌اید که کارگردان‌‌ها و عوامل مطرح و کاربلد تولید آن‌ها را به عهده داشته‌اند. این در حالی است که به‌تازگی در سریال «زندگی از نو» حضور یافته‌اید. این سریال چه ویژگی‌‌هایی داشت که پذیرفتید در آن ایفای نقش کنید؟

نمی‌دانم کدام سریال را می‌گویید.

سریالی که آقای مهدی شفیعی تهیه‌کننده آن است و در شمال کشور فیلمبرداری شده است.

متوجه شدم کدام اثر را می‌گویید. به نظرم سریال «زندگی از نو» براساس تحقیق نوشته شده و درکل اثر شایسته‌ای است. این سریال از لحاظ هنری نیز حرفی برای گفتن دارد و اثر ساده و سالمی است؛ علاوه بر این‌که برای مخاطبان بار آموزشی نیز دارد. همه این‌ها باعث شد در این پروژه حضور پیدا کنم.

فیلمنامه سریال «زندگی از نو» را چگونه می‌بینید؟

فیلمنامه این اثر لااقل از آثار دیگری که طی این سال‌ها تولید می‌شوند و طنزهایی که ساخت آن‌ها در تلویزیون معمول شده، خیلی‌خیلی بهتر است و نسبت به آن‌ها کیفیت بالاتری دارد.

کمی درباره نقشتان در این سریال توضیح دهید.

درکل این‌گونه بگویم که معلمی را دوست دارم و چهل سال در مراکز آموزشی و دانشگاه‌‌ها تدریس کرده‌ام و از آن‌جایی که نقش پیشنهادی در سریال «زندگی از نو» به شخصیت خودم نزدیک بود آن را پذیرفتم.

شما پیش از بازی در سریال «زندگی از نو» با آقای علی‌محمد قاسمی تجربه همکاری نداشتید. چطور به ایشان اعتماد کردید و قبول کردید که مقابل دوربین ایشان بروید؟

برای من خیلی تفاوتی نمی‌کند که کارگردان چه کسی است و اگر فیلمنامه و قصه دارای ویژگی‌‌ها و کیفیت لازم باشد حضور در آن پروژه را می‌پذیرم.

یعنی این‌که برایتان مهم نیست که کارگردان اثر چه کسی است؟

مهم است، اما کارگردان را من انتخاب نمی‌کنم. به من ارتباطی ندارد که کارگردان چه کسی است و همان‌طور که گفتم در صورتی که فیلمنامه خوب باشد همکاری با او را می‌پذیرم.

چقدر از خروجی اثر راضی هستید و طی مدت پخش بازخورد مخاطبان را چگونه دیده‌اید؟

متاسفانه من سریال را ندیده‌ام.

در حال حاضر به چه کاری مشغولید و در چه پروژه‌ای حضور دارید؟

در پروژه خاصی حضور ندارم و مشغول تولید تئاتری در شهر فراهان هستم.

دو سال پیش طی گفت‌وگویی که با شما داشتم فرمودید که تمام وقتتان را به نگارش یک اثر نمایشی اختصاص داده‌اید، آن را به نتیجه رساندید؟

به خاطر نمی‌آورم از چه اثری صحبت می‌کنید؛ نوشتن را که هیچ‌وقت ترک نمی‌کنم و کار همیشه من است و همیشه در حال نوشتن هستم. به همین دلیل نمی‌دانم کدام اثر را می‌گویید.

و سخن آخر؟

حرفی نیست. از شما ممنونم.


منبع: خبرگزاری صبا /وحید خانه‌ساز