تبیان، دستیار زندگی

دانش آموز توانمند

دانش آموزان موفق به خوبی می دانند که چگونه از وقت خود به بهترین شکل استفاده نمایند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دانش آموز توانمند
در مطالب قبل دانستید که دانش آموزان در مدرسه، مسابقات هنری، فرهنگی، علمی، آموزشی و... شرکت می کنند و در انتخاب عمل خویش آزاد هستند. یک دانش آموز از فرصت هایش به خوبی استفاده می کند، کار های خود را به ترتیب اهمیت برنامه ریزی و الویت گذاری می کند و پس از انجام تکلیف مدرسه فقط به تما شای تلوزیون و انجام کارهای متفرقه و غیر درسی می پردازد که حتی آن فعالیت ها نیز برای او مفید باشند.

دانش آموزان باید با دانش آموزان دیگر مخصوصا دانش آموزانی که در سال تحصیلی پایین تر از آنها می باشند با مهربانی رفتار کنند. مثلا اگر کسی در درسی ضعیف است به او کمک کند تا در درک بهتر مفاهیم درسی توانایی پیدا کند. خوب است بدانید که گاهی کمک کردن در درس ها به هم کلاسی خود باعث می شود هم خود شما درس را بهتر یاد بگیرید و هم طرز بیان وگویش شما تاثیر بهتری در همکلاسی خود خواهد داشت. در اینصورت است که یک دانش آموز می تواند به توانایی هایی که در وجود خود دارد پی ببرد و آنها را تقویت کند.

دانش آموزان باید از تمام وسایل خود مانند کیف، مداد، دفتر و غیره را تا جای ممکن درست نگه داری و استفاده کنند و بی جهت آنها را دور نریزند زیرا این کار اسراف است وخدا اسراف کنندگان را دوست ندارد.

یکی از اساسی ترین نکاتی که دانش آموزان باید توجه کنند این است که حق دیگران را رعایت نموده و از کارهایی مثل تقلب خود داری کنند زیرا می دانند تقلب باعث می شود حق دانش آموزی که زحمت کشیده است را پایمال کنند. یکی دیگر از کارهای بسیار مهمی که دانش آموزان باید به آن بسیار توجه کنند این است که در سر کلاس درس فقط به سخنان آموزگار خود گوش فرا دهند و حواسشان کاملا به کلاس درس باشد.

دانش آموزان توانمند می توانند برای انجام کارهای روزانه خود به خوبی برنامه ریزی کنند و از زمان های خود به بهترین شکل ممکن استفاده نمایند زیرا آنها می دانند که با از دست دادن هر فرصتی امکان دارد انجام دادن کارهایشان به عقب بیفتد و روی هم جمع شود، پس قدر تمام لحظات خود را می دانند و قبل از انجام هر کاری مخصوصا کارهای اجتماعی ابتدا به کسب مهارت های علمی و فنی می پردازند زیرا برای آنها هدفشان مشخص و رسیدن به آن امری مهم می باشد. پس بهتر است خود دانش آموز برای خودش برنامه ریزی کند و این امر مهم را به شخص دیکری واگذار ننماید.

دانش آموزان باید بدانند که زمان مطالعه شان را نباید به تایم های کوتاه کوتاه تبدیل کنند، یعنی اگر می خواهند درس بخوانند کامپیوتر را خاموش می کنند، تلفن جواب نمی دهند، به برنامه های تلویزیون سرک نمی کشند، خوردنی را فراموش می کنند و خلاصه تمام حواس شان به درسی است که می خوانند. آنها این جمله را در ذهن سپرده اند که دانش آموزان موفق این اصل را رعایت می کنند زیرا می دانند که مطالعه یک کار است و کار به سرگرمی ارجحیت دارد.

دانش آموزان باید بدانند که ساعت و زمان مطالعه یک امر کاملا شخصی است. بعضی از دانش آموزان عادت دارند آخرهای شب وقتی خانه ساکت و آرام است و بعضی ها صبح زود بهتر می توانند درس بخوانند. بعضی وقتی از مدرسه می آیند آن قدر سرحال هستند که می توانند کارهای مدرسه را همان موقع انجام بدهند و بعضی ها به استراحت نیاز دارند و این تعریفی است که خود ما باید به آن دست پیدا کنیم و نمی توان برای همه یک نسخه پیچید. پس یک دانش آموز نمی تواند برنامه و ساعاتی که برای زمان مطالعه خود قرار داده است را برای دانش آموز دیگر تجویز کنند، اما گاهی می توانند بعد از مطالعه با هم به تبادل اطلاعات و مطالبی که از مطالعه خود به دست آورده اند بپردازند.

منابع: http://www.asemooni.com/

https://www.ssmt.ir

مرکز یادگیری سایت تبیان- مرجان سلیمانیان