تبیان، دستیار زندگی

۷۵ شاعر لبخند زدند

کتاب «لبخند شاعر» مجموعه‌ای از ۷۵ عکس‌ است که کورش ادیم از لحظه لبخند زدن شاعران ثبت کرده است و تا نمایشگاه کتاب تهران ۱۳۹۸ منتشر می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شاعر

کورش ادیم درباره چاپ عکس‌هایش در قالب کتابی با عنوان «لبخند شاعر» که قرار است تا نمایشگاه کتاب سال آینده چاپ شود گفت: «لبخند شاعر» که قرار بود حدود ۲ سال پیش منتشر شود با طراحی دوباره تا نمایشگاه کتاب تهران ۱۳۹۸ از طریق نشر ورا به چاپ خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه کتاب «لبخند شاعر» مجموعه‌ای از پرتره‌هایی است که از شاعران در حال لبخند زدن گرفته‎ است، اظهار کرد: این پروژه سال ۱۳۹۵ شکل گرفت و ما استودیویی در حیاط یکی از ناشران برپا کردیم و با دعوت از شاعران لحظات لبخندزدن آنها را به ثبت رساندیم که درنهایت در این کتاب لبخند ۷۵ شاعر را به تصویر کشیده‌ایم.

این عکاس درباره علت پرداختن به موضوع لبخند و پیوند آن با شاعران تشریح کرد: وقتی از شعر صحبت می‌کنیم همه به یاد شمع، حزن، اندوه و اشک می‌افتند ولی من سعی کردم لبخند شاعری که حزن یک ملتی را در سینه دارد، در قالب عکس نشان دهم. من در این عکس‌ها شاعر را به عنوان سمبل شادی یک جامعه نشان می‌دهم که در کنار سختی‌ها لحظات پرنشاطی هم دارد.

به گفته وی، قرار بود از هر شاعر یک بیت شعر در کنار عکس گنجانده شود اما برای ممانعت از تاخیر بیشتر در چاپ عکس‌ها آن هم در قالب کتاب، از این تصمیم صرف نظر کرده است.

وی تاکید کرد: این کتاب اگرچه تصویر بیش از ۶۰ درصد از شعرا را در بر می‌گیرد ولی به دلیل اینکه پرتره‌ای از همه شاعران معتبر در قید حیات نیست قطعا کتاب کاملی نخواهد بود. تاسف من این است که پرتره‌ای از برخی شاعران خوب در این کتاب وجود ندارد اگرچه ممکن است این امر زمینه‌ساز تولید و تدوین جلد دوم کتاب هم شود.

این عکاس عنوان کرد: من دوست داشتم عکسی از شاعرانی چون احمدرضا احمدی، علی باباچاهی، یدالله رویایی و ... در این مجموعه داشته باشیم اما به دلایل متعدد امکان عکس‌ گرفتن از آنها میسر نشد.

ادیم با اشاره به اینکه انتخاب شاعران این مجموعه برعهده شورای مشورتی بوده است، افزود: تمام سعیم این بود که شاعران از نسل‌های مختلفی باشند و بر همین اساس از شاعران زیر ۳۰ سال هم که کتاب معتبر و شعرهای خوبی داشتند برای گرفتن پرتره دعوت کردم.

این هنرمند عکاس درباره ارایه عکس‌ها در قالب نمایشگاه نیز بیان کرد: ناشر این کتاب بسیار علاقه‌مند است که پرتره شاعران در کشورهای خارجی هم به نمایش درآید اما تحقق این امر نیاز به جذب اسپانسر دارد و شاید با انتشار این کتاب بتوانیم برخی از افراد را راغب کنیم تا عکس‌ها به شکل نمایشگاه هم عرضه شود.

وی در پایان تصریح کرد:‌ این عکس‌ها صرفا عکس‌هایی است که  لبخند شاعر را نشان می‌دهد و قطعا جزو بهترین عکس‌های پروژه من نیست. من عکس‌هایی دارم که شاعر مشغول انجام کاری است و پرتره فقط صورت هنرمند را نشان نمی‌دهد یا عکس‌های طنزی که به لحاظ زیبایی‌شناسی بسیار قوی‌تر از پرتره‌های لبخند هستند.
منبع:مهر