تبیان، دستیار زندگی

درباره تک و پاتک رشیدپور با خبر 22 و چند نکته دیگر

چه خبره توی تلویزیون؟!

قرار بود مدیر شبكه سه با شفاف سازی در «حالا خورشید»،‌ تلویزیون را از زیر فشار افكار عمومی بر سر ماجرای «نود» خلاص كند اما سلسله اتفاقات بعدی عرصه را تنگ تر كرده است. در این گزارش در كنار مرور آن چه گذشت، واكنش های مهلكِ چند روز اخیر بررسی شده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
رضا رشیدپور

شفاف‌سازی به سبک مدیر

آنچه گذشت: روز یک‌شنبه علی فروغی به برنامه «حالا خورشید» آمد و درباره ماجرای اختلاف تلویزیون با عادل فردوسی پور شفاف‌سازی کرد. مدیر شبکه سه درباره برنامه‌های دیگر این شبکه و چند مسئله دیگر هم حرف زد. آنچه اما دامنه‌دار بوده، اظهارنظر درباره نود است. بخشی از گفته‌های او درباره نود و فردوسی پور را برای یادآوری دوباره به نقل از کانال «حالا خورشید» مرور می‌کنیم: «بحث‌های داخل خانواده نباید بیرون رود، اینکه عادل مصاحبه کرد کار درستی نبود. در همه دنیا مصاحبه درباره برنامه حتماً باید با هماهنگی شبکه باشد، در قرارداد رسمی تهیه‌کننده‌ها آمده است که نباید بدون هماهنگی مصاحبه کنند. من گفتم گزارش بازی پرسپولیس -السد را به عادل بدهند، چون اختلاف بر سربرنامه نود بود، کار حرفه‌ای یعنی همین!»

نتیجه عملکرد: صحبت‌های علی فروغی اماواگر داشت بااین‌حال به نظر می‌رسید کار تمام‌شده و بر شائبه‌ها پیرامون رفتن فردوسی پور نقطه گذاشته‌شده است. نقطه تاریک صحبت‌های فروغی، برداشتی است که برخی رسانه‌ها و نیز کاربران درباره «حس تملک» او بر شبکه سه و مجری نود داشته‌اند. وانگهی، فروغی از فردوسی پور خرده می‌گیرد که نباید مصاحبه می‌کرد و باید اختلاف‌ها داخل خانه حل شود. همین اشاره یعنی خود مدیر هم اختلاف‌ها را به بیرون خانه کشانده است. شاید کسانی که مصاحبه فردوسی پور را ندیده باشند گمان کنند او تلویزیون را نواخته و دادوبیداد راه انداخته! درحالی‌که کل مصاحبه چند خط و درباره بی‌اطلاعی فردوسی پور از پخش یا عدم پخش نود بود. فروغی لازم بود به این نکته اشاره کند و بگوید همین مقدار مصاحبه که درباره نامعلوم بودن پخش نود است، از دید ما درست است.

عذرخواهی به سبک فردوسی پور

آنچه گذشت: بعد از پایان گفت‌وگوی فروغی، عادل فردوسی پور روی خط «حالا خورشید» آمد که بخش‌هایی از آن را به نقل از کانال این برنامه مرور می‌کنیم: «من بیش از ۲۰ سال است در صداوسیما هستم، من فرزند رسانه هستم. این‌طور نبود که به من گفته باشند ساعت ۱۲ برنامه را اجرا کنم، این‌سو تفاهم بود که از تماس تلفنی دوستانه من با یکی از مدیران شبکه پیش آمد. باید تلاش کنیم مردم از برنامه‌های تلویزیون لذت ببرند و چند ساعت ماهواره نبینند.»

نتیجه عملکرد: ازنظر مدیریتی، فردوسی پور نباید اشاره می‌کرد که «سو تفاهم پیش‌آمده». او اما با ذکر مصادیق خودش را از ظن تک‌روی دور کرد. از منظر «صداقت و شفافیت» اما مجری نود چاره‌ای جز اشاره به مصادیق نداشت. اشتباه وقتی رقم خورد که رضا رشید پور تأکید کرد وارد جزئیات نشود. اصرار رشید پور این شائبه را ایجاد کرد که به او و فردوسی پور برخی حرف‌ها دیکته شده است. بااین‌همه غالب رسانه‌ها و قاطبه مخاطبان، از لحن آرام مجری نود که بوی «همراهی» و «عدم تمرد» می‌داد به این نتیجه رسیدند که هر اختلافی بوده، تمام‌شده است.

 

از مجری باتجربه‌ای چون رشید پور آن شوخی با خانم رکوعی بعید بود. بااین‌همه رشید پور بجای سکوت مصلحتی حق خودش می‌داند بازهم واکنش نشان بدهد. این ادبیات چیزی جز جار زدن اختلافات درون خانوادگی است؟ مگر فردوسی پور به همین خطر توبیخ نشد و رشید پور وساطتت نکرد؟ جار خود رشید پور که بلندتر است!


پست پر شائبه رشید پور

آنچه گذشت: برنامه «حالا خورشید» که تمام شد، رضا رشید پور یک پست اینستاگرامی منتشر کرد که بندپایانی آن مشکوک بود: «.. در گفتگوی امروز هم تلاش کردم که سو تفاهم به وجود آمده به نحو مناسبی حل شود. مدیر محترم شبکه هم اعلام کردند که نود ادامه پیدا می‌کند و خوشبختانه اصرار من برای پخش ویژه‌برنامه نود برای بازی پرسپولیس و قبل از شنبه آینده را هم پذیرفتند. چون بنا بود به دلیل تقارن با عزاداری اربعین این هفته هم نود نداشته باشیم. ای‌کاش عادل هم در پایان به اختلاف‌ها و سو تفاهم‌ها تأکید نمی‌کرد. به نظرم اشتباه بود. به‌هرحال من تلاشم را کردم.»

نتیجه عملکرد: نمی‌دانیم وقتی مجری یک برنامه، چند ساعت تریبون در اختیار دارد چه لزومی است که مشابه همان حرف‌ها را درجایی دیگر بیان کند؟ رشید پور با این پست اینستاگرامی می‌خواست بگوید ماجرای نود با وساطتت او ختم به خیر شده؟ خب روی آنتن که گفته بود. آیا همه مقدمه‌چینی‌ها در پست اینستاگرامی اش برای این بود که از فردوسی پور گله کند بگوید کاش آن حرف را نمی‌زد؟ مگر خود رشید پور رسانه‌ای نیست و نمی‌داند برای تفهیم منظور گاهی اشاره‌ای کوتاه به مصادیق لازم است؟ این اشاره رشید پور ذهن مخاطب را حساس‌تر نکرد؟ این سؤال پیش نیامد که او مجبور به انتشار این پست و جبهه‌گیری علیه فردوسی پور شده؟ کاش در همان برنامه سه‌ساعته همه‌چیز چال می‌شد و به اینستاگرام کشیده نمی‌شد.


توضیح رشید پور درباره یک شائبه

آنچه گذشت: رشید پور در برنامه روز دوشنبه بار دیگر توضیح داد آن شب که نود پخش نشده بود درگیر کاری بوده و متوجه نشده: «احساس کردم موثق‌ترین منبع و مرجع برای رسیدن به دلایل اصلی این توقف پخش کسی نیست جز خود مدیر شبکه 3. بله ساعت 6 صبح به مدیر محترم شبکه زنگ زدم و پرسیدم که چه شده برنامه 90 به روی آنتن نرفته و این اتفاق تا این حد پررنگ شده است.» رشید پور بعدازآن توضیح داد که به فروغی گفته لازم است شفاف‌سازی شود و او هم پذیرفته: «من به‌صراحت این موضوع را تکذیب می‌کنم که بخواهم برای گفتن حرف حق و دفاع از آن از مدیری اجازه بگیرم. برای دفاع از حق تنها باید از خدای بالای سر اجازه بگیری و نه هیچ‌کس دیگر».

نتیجه عملکرد: حرف رشید پور درست؛ حتی می‌پذیریم که بسیاری از موضع‌گیری‌ها او درباره مسائل مختلف اجتماعی حاصل جمع‌بندی خودش و اتفاق فکر «حالا خورشید» است. اصلاً مگر می‌شود برای هر موضوعی به مدیر شبکه زنگ زد؟ منظور از «عدم اختیار عمل» مسائل حساسی مثل نود است که نه‌فقط رشید پور که هیچ مجری‌ای نمی‌تواند و نباید موضع‌گیری کند. پاسخ رشید پور در «حالا خورشید» اما این شائبه را برجسته کرد که «خود رشید پور هم مثل فردوسی پور تابع سلسله‌مراتب اداری نیست!» جالب آن‌که همه دلخوری مدیر شبکه سه از فردوسی پور عدم تمکین بود و رشید پور با این مصاحبه به‌طور غیرمستقیم خود را مقابل رسول بالادستی قرارداد.

مصاحبه آتشین آقای مدیر

آنچه گذشت: ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی شبکه سه کمی بعد از مصاحبه فردوسی پور با «حالا خورشید» او را نواخت. کریمان به خبرگزاری مهر این‌گونه گفت: «باروی خط آمدن فردوسی پور موضوعاتی مطرح شد که دوباره به حواشی پیش‌آمده دامن زد؛ موضوعاتی که خلاف گفته‌های شب قبل او و رویکرد توافق شده با گروه اجتماعی درباره این صحبت‌ها بود. بیان این اظهارات از زبان عادل فردوسی پور بداخلاقی حرفه‌ای بود و حتماً به سوابق ایشان لطمه زد و باعث شد حرمت خانواده صداوسیما رعایت نشود.»

نتیجه عملکرد: از یک مدیر باتجربه این مصاحبه بعید بود. حتی اگر فردوسی پور کار خطایی کرده باید دعوا در خانه می‌ماند نه این‌که علنی می‌شد. تازه، اشاره شد که حرف‌های فردوسی پور برای تفهیم منظورش لازم بود.

واکنش عجیب گوینده خبر 22

آنچه گذشت: زهرا رکوعی از این‌که بخش خبری ساعت 22 روز یک‌شنبه با تأخیر 10 دقیقه‌ای روی آنتن رفته از مخاطبان عذرخواهی کرد. عذرخواهی او یک نیش به پخش شبکه سه هم داشت و این اتفاق را «غیرحرفه‌ای» دانست.

نتیجه عملکرد: همچنان رفتار گوینده بخش خبری ساعت 22 شبکه سه برایمان غیرقابل‌هضم است. خانم رکوعی که بهتر از ما می‌داند بارها به دلیل پخش زنده مسابقات ورزشی زمان پخش خبر عقب و جلو افتاده. این بار هم ایراد فنی در کپی قسمت اول سریال «حوالی پاییز» کنداکتور را به‌هم‌ریخته. پس چرا بجای یک عذرخواهی از بیننده‌ها، بچه‌های پخش شبکه را مقصر می‌داند و اختلاف را علنی می‌کند؟‌

واکنش کودکانه حالا خورشید به خبر 22

آنچه گذشت: بدتر از کنایه رکوعی، شوخی رشید پور و پرویز نشاط در «حالا خورشید» است که به سوءتفاهم‌ها دامن زد. روز دوشنبه آیتم طنز «حالا خورشید» به واکنش رکوعی اختصاص داشت که با شیوه‌ای زننده ادبیات او را زیر سؤال می‌برد.

نتیجه عملکرد: درست یک روز پس‌ازاین که رضا رشید پور پذیرای مدیر شبکه سه بود تا حواشی نود را مدیریت کند خودش وسط حاشیه ایستاد. همه حرف مدیر این بود که نباید اختلاف‌ها به بیرون درز کند اما رشید پور خودش سردمدار این اتفاق شد. او کمی بعد در یک پست اینستاگرامی عذرخواهی کرد.


واکنش کودکانه خبر 22 به حالا خورشید

آنچه گذشت: دوشنبه‌شب، بخش خبری ساعت 22 گزارشی پخش کرد درباره حمله قلبی. در تصاویری که مورداستفاده قرار گرفت، صحنه غش کردن رشید پور در «حالا خورشید» هم گنجانده‌شده بود!

نتیجه عملکرد: رفتار بخش خبری ساعت 22 شبکه سه غیرانسانی است آن‌هم در شرایطی که رشید پور عذرخواهی کرد بود.

واکنش دامنه‌دار رشید پور

آنچه گذشت: روز سه‌شنبه رضا رشید پور دلخوری‌اش از بخش خبری ساعت 22 را این‌گونه در قالب یک پست اینستاگرامی عمومی کرد: «رسماً و صمیمانه عذرخواهی کردم. اما ناباورانه در برابر عذرخواهی، تهدید می‌شنوم. کاش رمزگشایی می‌فرمودند که «رشید» پور برای آنکه «سلامت» بماند حواسش دقیقاً به چه چیزی باید باشد.»

نتیجه عملکرد: از مجری باتجربه‌ای چون رشید پور آن شوخی با خانم رکوعی بعید بود. بااین‌همه رشید پور بجای سکوت مصلحتی حق خودش می‌داند بازهم واکنش نشان بدهد. این ادبیات چیزی جز جار زدن اختلافات درون خانوادگی است؟ مگر فردوسی پور به همین خطر توبیخ نشد و رشید پور وساطتت نکرد؟ جار خود رشید پور که بلندتر است! چرا این مجری به «سکوت مصلحتی» پایبند نیست؟ مگر قرار نبود صحبت‌های مدیر شبکه سه در «حالا خورشید» پایانی بر اختلاف‌های درون خانواده‌ای شبکه سه باشد؟ چرا اوضاع بدتر شد؟ پس این‌همه انتقاد به فردوسی پور که سلسله‌مراتب را رعایت نکرده فقط یک بهانه‌جویی است؟ اصلاً می‌توان در این فضای غبارآلود به حرف مدیران، مجریان و برنامه‌سازان اعتماد کرد؟ شما که خودتان میان‌دار هستید و اندکی گذشت ندارید!