تبیان، دستیار زندگی

تأثیر فضای منزل بر سلامت شما

تأثیر فضای منزل بر سلامت شما به طور کلی اغلب توصیه ها برای حفظ سلامت بدن، بازبینی و اصلاح شیوه های زندگی است. اخیراً محققان توصیه کرده اند که لازم است در زمینه چینش لوازم منزل و رنگ های آن نیز بازبینی داشته باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
استرس، رنگ دیوار، وزن،سلامت، اضطراب، مبلمان، زیبایی، فوت و فن
شما می توانید با کم کردن نور منزل این کار را شروع کنید.استفاده از چراغ های پرنور در هنگام شب، چرخه شبانه روزی بدن را مختل می کند و این امر می تواند عملکرد سیستم های بدن از جمله تولید هورمون را تحت تأثیر قرار دهد که با بروز مشکلاتی مانند چاقی مفرط، دیابت نوع ۲ و احتمالاً سرطان ارتباط دارد. 

رنگ دیوارها در بروز استرس نقش دارد

رنگ قرمز یا نارنجی باعث افزایش استرس و اضطراب می شود و به احتمال زیاد باعث خارش پوست می شود. «برایان وانسینک» متخصص رفتارهای غذایی از دانشگاه کرنول آمریکا می گوید: رنگ های شاد مغز را تحریک می کند و باعث می شود فرد تندتر غذا بخورد. رنگ آبی دیوارها نیز باعث می شود فرد مدت طولانی تری بخوابد.

اگر تلویزیون بزرگ تری خریداری کردید، مبلمان را جابه جا کنید

متخصصان توصیه می کنند فاصله بین تلویزیون و مبلمان یک تا ۳ متر باشد تا روی چشم فشار وارد نشود. نور اتاق نیز باید نسبت به تلویزیون روشن تر باشد.

آلودگی صوتی می تواند برای قلب مضر باشد

آلودگی صوتی چه در منزل چه در ترافیک و یا ناشی از سر و صدای همسایه ها با افزایش فشارخون ارتباط دارد، حتی اگر متوجه این آلودگی نباشید. نتایج بررسی ها نشان می دهد، صدای بیش از ۳۵ دسی بل (تقریباً شبیه صدای عبور سریع خودرو در خیابان) حتی در هنگام خواب، فشار خون را افزایش می دهد. همچنین افرادی که نزدیک فرودگاه زندگی می کنند بیشتر در معرض خطر فشار خون بالا قرار دارند. صدای بلند همسایگان و رفت و آمد پر سر و صدا نیز برای سلامت مضر است به ویژه در زمانی که فرد در حال استراحت است.

طبیعت گردی در بهبود خلق و خو نقش دارد

هرچه درختکاری بیشتری در جاده ها باشد، خطر بروز افسردگی در افراد نیز پایین تر است. نتایج بررسی ها نشان می دهد برای هر یک درخت اضافه در یک کیلومتر جاده، 1.38 درصد نسخه کمتری ازداروی ضد افسردگی توسط پزشکان تجویز می شود. به طور کلی مناطق سرسبز تأثیر مثبتی روی ذهن می گذارد.نگهداری از گیاهان آپارتمانی، اضطراب را کاهش می دهد. حتی مشاهده تصاویر طبیعت روی مانیتور رایانه باعث کاهش اضطراب می شود.

پرده های ضخیم اتاق خواب وزن را پایین نگه می دارد

در صورت نازک بودن پرده اتاق خواب، روشن بودن لامپ خیابان در کنار پنجره اتاق خواب، احتمال خطر چاقی مفرط را افزایش می دهد.

اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست اما نتایج یک مطالعه نشان داد نمونه های آزمایشگاهی که هنگام خواب در معرض نور قرار گرفتند نسبت به نمونه هایی که در تاریکی خوابیدند ۵۰درصد سریع تر دچار افزایش وزن شدند. این در حالی است که هر ۲ نمونه کالری مشابه مصرف کردند. محققان معتقدند نور در ریتم بیولوژیکی بدن اختلال ایجاد می کند و به گونه ای میزان متابولیک بدن را تغییر می دهد. محققان استفاده از پرده های ضخیم یا چشم بند را هنگام خواب توصیه می کنند.

رفتار همسایه ها بر سلامت فرد تأثیرگذار است

افرادی که همسایه های خوبی دارند، ۲۲ درصد کمتر در معرض حمله قلبی قرار می گیرند؛ اما افرادی که همسایه های بداخلاق دارند در معرض خطر فشارخون قرار می گیرند.

ورودی منزل روی وزن تأثیر می گذارد

افرادی که از در آشپزخانه وارد منزل می شوند نسبت به افراد دیگر وزن بالاتری دارند. با دیدن فضای آشپزخانه فرد ترغیب به خوردن می شود. پس بهتر است غذاها در معرض دید نباشد.

لباس ها را در داخل منزل خشک نکنید

این کار باعث تبخیر رطوبت در محیط اطراف می شود که رشد کپک را در پی خواهد داشت. کپک ها نیز ناراحتی های تنفسی، عفونت، سرفه و آسم ایجاد می کند. بهتر است پنجره های اتاقی که در آن لباس ها را خشک می کنید، باز بماند تا هوا جریان پیدا کند.
منبع:میگنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.