تبیان، دستیار زندگی

موفقیت آثار ایرانی در جشنواره های خارجی

در ادامه روند کسب موفقیت آثار هنرمندان ایرانی در رویدادهای فرهنگی خارج کشور، این بار نیز دو انیمیشن، یک مستند و یک فیلم بلند ایرانی در جشنواره ‌های خارجی درخشیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
موفقیت آثار ایرانی در جشنواره های خارجی
انیمیشن کوتاه «آلفابت» ساخته کیانوش عابدی که حالا جزو رکورد داران جوایز بین المللی است در تازه ترین حضور خود، از جشنواره‌ای آمریکایی جایزه گرفت.
این اثر کوتاه، جایزه بهترین انیمیشن را از جشنواره فیلم انجمن هنرمندان در آمریکا دریافت کرد. این فیلم همچنین در بخش با پرستیژترین فیلم جشنواره نیز نامزد دریافت جایزه شده بود.
سومین دوره این جشنواره 11 تا 13 اکتبر برابر با 19 تا 21 مهرماه در نیویورک برگزار شد.
«آلفابت» زندگی انسان‌هایی را روایت می‌کند که زندگی کردن را فراموش کرده و از آگاهی و حقیقت، دور مانده‌اند. به طور کلی این فیلم در مورد مردمانی است که سال‌هاست الفبای زیستن را از یاد برده‌اند، نمی‌بینند، نمی‌شنوند و سخنی بر لب نمی‌سرایند، اما کلمات بی‌قرار در انتظارند.

نامزدی «چشم انداز خالی»

دیگر موفقیت بین‌المللی سینمای ایران نیز برای یک انیمیشن رقم خورد. انیمیشن «چشم انداز خالی» به نویسندگی و کارگردانی علی زارع قنات نوی که در جشنواره استراسبورگ در آمریکا شرکت کرده بود، نامزد دریافت جایزه بهترین انیمیشن از این جشنواره شد.
این جشنواره 9 تا 11 نوامبر برابر با 18 تا 20 آبانماه در ایالت ویرجینیای آمریکا برگزار می شود.
«چشم انداز خالی» در مدت دو سال و نیم تهیه شده و به داستان چشم انتظاری های مادری می پردازد که پسرش در جنگ است.
این فیلم از محصولات مدرسه کارگاهی سینما و شرکت فیلمسازی گلبرگ فیلم است.

نمایش «لوتوس» در جمهوری چک

دیگر موفقیت امروز سینمای ایران مربوط به مستند داستانی «لوتوس» به کارگردانی محمدرضا وطن دوست است.
این مستند به عنوان نماینده سینمای ایران در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «جیلاوا» جمهوری چک حضور دارد.
این جشنواره از روز پنجشنبه سوم آبان ماه 97 آغاز شده و تا سه شنبه 8 آبان ادامه خواهد داشت.
نخستین نمایش «لوتوس» در این جشنواره ساعت 19:30 روز دوشنبه 7 آبان در Dukla Cinema اکران می شود.
جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «جیلاوا» یکی از بزرگترین رویدادهای نمایش فیلم‌های مستند خلاقانه در اروپای مرکزی و شرقی است. این جشنواره با رویکرد هنری خود، نگاهی متفاوت به مسایل مختلف جهان دارد و همواره به دنبال فیلم‌هایی جسورانه و خلاقانه است.
جشنواره «جیلاوا» مؤسس و عضو اتحادیه جشنواره‌های مستند اروپا از سال 2008 به بعد است و از سال 2009 تاکنون، با همکاری جشنواره کارلوویواری، کمپ استعدادهای مستند را با مشارکت انستیتو مستند اروپای شرقی برگزار کرده است.
پیش از این «لوتوس» در بخش رقابتی جشنواره‌ مستند «شفیلد» انگلستان، جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «سروینو» ایتالیا، جشنواره فیلم «لوس‌آنجلس» آمریکا، جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» اقلیم کردستان عراق و در بخش نمایش ویژه (the Poly: Documentaries) انجمن رویال پلی‌تکنیک کورنوال «فالموث» انگلستان به نمایش درآمده است.
این فیلم در نخستین نمایش ملی خود نیز در سه بخش رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور داشت و جایزه ویژه‌ هیأت داوران برای بهترین فیلم در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره را دریافت کرد.
در این مستند داستانی، زندگی پیرزنی را می‌بینیم که 12 سال در انتظار مجوز ورود به جزیره‌ای نشسته است تا به دیدار تنها ساکن آن برود.
جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «جیلاوا» از تاریخ 25 تا 30 اکتبر 2018 برابر با سوم تا هشتم آبان 97 در پراگ، مرکز جمهوری چک برگزار می‌شود.

 موفقیت جهانی در انتظار «دریای تلخ»

«دریای تلخ» به کارگردانی فاطمه احمدی با قرار گرفتن در فهرست 15 فیلم برگزیده آکادمی بیفا، برای بیفای بهترین فیلم کوتاه بریتانیا در یک قدمی ورود به فهرست نامزدهای اصلی این جایزه است.
از میان 15 فیلم کوتاه، پنج فیلم به عنوان نامزد دریافت بیفا در نظر گرفته می شود.
فیلم کوتاه «دریای تلخ» تاکنون در جشنواره‌هایی چون پانزدهمین دوره‌ جشنواره‌ فیلم کوتاه لندن و بیستمین دوره‌ جشنواره‌ بین‌المللی فیلم کوتاه ژاپن، سی و نهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم دوربان آفریقای جنوبی و هشتمین دوره‌ جشنواره فیلم کوتاه استتیکای انگلستان حضور داشته و کسب عناوین مهمی چون جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی از جشنواره‌ اسمالز و چهار عنوان نامزدی دریافت جایزه از نهمین جشن مستقل فیلم کوتاه را در کارنامه‌ خود دارد.
جوایز بیفا یا جایزه آکادمی سینمای مستقل بریتانیا در راستای حمایت از فیلمسازان مستقل انگلستان از سال 1998 فعالیت خود را آغاز کرده و در کنار جوایز بفتا از مهمترین جوایز آکادمی اروپا به شمار می‌رود.
فهرست نامزدهای نهایی این جوایز روز 31 اکتبر برابر با 9 آبانماه اعلام می شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا