تبیان، دستیار زندگی

تبیان تشریح می کند:

روایت واقعه اربعین

بخش اعتقادات شیعه وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، در آستانه روز اربعین پاسخگوی سوالات متعدد در خصوص وقابع اربعین حسینی بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مجموعه طراح های اربعین امام حسین سلام الله علیه
 به گزارش روابط عمومی، خانم زهرا اجلال گودرزی در متن این مقاله آورده است: «مشهور میان علمای امامیه آن است که سر مبارک سیدالشهدا(ع) را امام سجاد(ع) پس از چهل روز از شهادت در روز اربعین اول آورده و به جسد مطهر در کربلا ملحق نموده‌اند.
از جمله زمان‌هایی که اهتمام زیادی به برپایی عزاداری سیدالشهدا داده شده روز بیستم ماه صفر، مصادف با اربعین سیدالشهدا است که سیره مستمر شیعه از زمان اهل‌بیت نیز بر آن جاری بوده است. چنانچه می‌بینیم در این ایام افراد از هر طرف رو به کربلا آورده و به زیارت قبر مطهر امام حسین (ع) اهمیت فوق‌العاده‌ای داده می‌شود.
در میان شیعه روز اربعین سیدالشهدا که روز بیستم صفر است، شهرت بسیار زیاد دارد و عموماً آن روز را روز ورود اهل‌بیت پس از خلاصی از اسارت شام به کربلا می‌دانند و آن را زیارت "مرّدالرأس" می‌خوانند. چنانچه از اهل‌بیت زیارت مخصوصی برای آن روز وارد شده است و اکثر علمای امامیه شبهه‌ای منوط بر این که کاروان اسرای کربلا و اهل بیت امام حسین (ع) در بازگشت از شام، در نخستین اربعین شهیدان کربلا به زیارت مرقد سیدالشهدا (ع) آمده‌اند وجود نداشته است.
علاقمندان می توانند متن کامل مقاله اینترنتی «آیا اسرای شام در اولین اربعین خود را به کربلا رساندند؟» را در بخش اعتقادات شیعه وبسایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان مطالعه کنند.