تبیان، دستیار زندگی

انا دختری که غمگین بود

دیوید فاسلر و لین دوما در کتاب «کمکم کن غمگینم» اطلاعات عملی و قابل درکی را ارائه می‌دهد که به خوانندگان در تمایز قائل شدن میان اندوه بهنجار و سالم با بیماری ناتوان‌کننده‌ای که همان افسردگی بالینی در کودکان و نوجوانان است، کمک می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتاب«کمکم کن غمگینم»

کتاب«کمکم کن غمگینم» نوشته دیوید فاسلر و لین دوما راهنمای پیشگیری و درمان از افسردگی افراد به ویژه نوجوانان است. این اثر از سوی نسرین پارسا ترجمه و روانه بازار کتاب شده است.

تا اواخر دهه هفتاد افراد فقط عده‌ی معدودی از پژوهشگران با افسردگی کودکان موافق بودند و اغلب متخصصان بهداشت روان چنین نظری نداشتند. هیچ کس فکر نمی‌کرد که کودکان می‌توانند به افسردگی واقعی دچار شوند. امروزه این نظر کاملا پذیرفته شده است و کودکان می‌توانند به افسردگی بالینی دچار شوند.

نویسندگان در کتاب «کمکم کن غمگینم» راهکارهای عملی برای والدینی که فرزند یا نوجوان افسرده دارند، ارائه می‌شود تا ضمن شناسایی به موقع افسردگی، با ارائه آموزش‌های انعطاف‌پذیر مانع بروز افسردگی شوند. همچنین والدین در کتاب از میزان تأثیرگذاری افسردگی بر سایر مشکلات آگاه می‌شوند. والدین می‌توانند با به‌کارگیری توصیه‌های کتاب دوران کودکی و نوجوانی شادتری را برای فرزند خود تدارک ببینند و از تبدیل شدن کودک افسرده خود به بزرگ‌سالی افسرده جلوگیری کنند.

دانا دختری که غمگین بود


در بخشی از «کمکم کن غمگینم» داستان دختری آورده شده است که در سنین کودکی دچار بیماری افسردگی شده بود. دانا دختری با موهای قهوه‌ای و موقری بود که مدتی است با همکلاسی‌های خود تنش دارد. پدر مادر دانا وقتی او را برای درمان نزد پزشک بردند معتقد بودند که دانا همیشه دختری ساکت و آرام بوده و اصلا دلیل اینکه به تازگی رفتار خشونت‌آمیز از او سر زده و دیگر حاضر نیست با همسالانش بازی کند را نمی‌فهمند. پزشک دانا بعد از مراحل اولیه شناخت بیماری و برقراری رابطه دوستی با دانا از وی خواست تا تصویر شخصی را برای او بکشد بعد از مدتی دانا تصویر دختری با موهای بلند و ابروهای درهم کشید. پزشکش از او می‌پرسد می‌توانی برایم توضیح دهی که او چه کاری می‌کند دانا پاسخ داد گریه می‌کند.

دانا در کنار تصویری که کشیده بود نوشت غمگینم. پزشک از او می‌پرسد چرا دختری که کشیده‌ای انقدر غمگین است؟ دانا جواب می‌دهد: چون هیچ دوستی ندارد. پزشک با او بیشتر صحبت می‌کند و از و می‌پرسد آیا او هم مانند تصویر عکس احساس غمگین بودن می‌کند؟ دانا می‌گوید روزی آنقدر غمگین بودم که آرزو کردم ای کاش بخوابم و دیگر بیدار نشوم.

نویسندگان این کتاب معتقدند افسردگی نتیجه ضعف در تربیت کودکان و نوجوانان نیست پس والدینی که کودکانشان دچار این بیماری شده‌اند نباید خودشان را سرزنش کنند اگر کودکی مبتلا به افسردگی شده است به این دلیل نیست که پدر و مادر کوتاهی کرده‌اند.

«کمکم کن غمگینم» در 335 صفحه، به شمارگان 200 نسخه و به قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات رشد روانه بازار کتاب شده است.


منبع: ایبنا