تبیان، دستیار زندگی

اشتغال‌زایی با کم‌ترین سرمایه

کارآفرینی برای 300 خانواده کم‌بضاعت

شرکت تولیدی ویستا نوشت افزار از سال ۱۳۹۳ با تکیه بر دانش و تخصص مجرب ترین مدیران پروژه های اجرایی صنعت نوشت افزار ، فعالیت خود را در زمینه تولید خودکار آغاز نموده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نوشت افزار صدف
در روزگاری که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی روند فزاینده‌ای را در پیش گرفته‌اند، مطلوب‌ترین راه افزایش توان تولیدات داخلی و ارتقای سطح استقلال اقتصادی است.

آشکار است که فعال شدن کارخانه‌های نیمه تعطیل و افزایش تولیدات داخلی، نخستین گام در راستای مقابله با تحریم‌ها و ایجاد استقلال اقتصادی است و این مهم جز با حمایت‌های دولت و سوق سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی بی‌هدف در جامعه، به سمت‌وسوی تولید محقق نخواهد شد.

رابطه افزایش تولید داخلی و اشتغال‌زایی

امروزه یکی از معضلات حوزه‌ی اقتصادی در کشور ما، موضوع بی‌کاری است که آسیب‌های فراوانی ازجمله؛ افزایش بزه در جامعه، کاهش نرخ ازدواج جوانان، مشکلات معیشتی خانواده‌ها را در پی داشته است.

البته باید توجه داشت در دورانی که حمایت‌های دولتی از تولیدات داخلی روند نزولی در پیش گرفته و سرمایه‌گذاران، واردات کالا از دیگر کشورها را باهدف کسب سود بیش‌تر، بر سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های داخلی ترجیح دهند، طبیعی است که تدریجاً شاهد تعطیلی کارخانه‌ها و کند شدن چرخه‌ی تولیدات داخلی و به‌تبع آن، بی‌کاری نیروی انسانی باشیم.

اما در این میان هنوز هستند افرادی که با تمام کم‌توجهی‌های مسئولین، بزرگ‌ترین دغدغه‌شان ایجاد شغل برای افراد کم‌بضاعت است.

اگر زمینه بازاریابی تولیدات ایرانی در کشورهای دیگر قوّتی بیش‌ازپیش به خود گیرد، می‌توان شاهد صادرات انواع کالاها به‌خصوص نوشت‌افزار به بسیاری از کشورهای منطقه باشیم.



سید حسین صفائی یکی از کارآفرینان کشور است که همواره یکی از اولویت‌های اصلی کار خود را بر مبنای ایجاد شغل و درآمدزایی برای خانواده‌های کم‌بضاعت گذاشته است.

حسین صفائی در زمینه‌های نوشت‌افزار، چسب و دیگر لوازم‌التحریر سابقه‌ای دیرینه و درخشان دارد و از سال 1393 کارگاه نوشت‌افزار ویستا را با مدیریت پسر خود (سید امیر صفائی) راه‌اندازی کرد تا ضمن قدم برداشتن در مسیر کالای ایرانی، قدمی مؤثر در اشتغال‌زایی برداشته باشد.

خط‌مشی شرکت ویستا

شرکت "ویستا نوشت‌افزار" از سال 93 در یک کارگاه کوچک 70 متری در جاده خاوران، با یک دستگاه و 2 کارگر آغاز به کارکرد و امروزه پس از چهار سال تلاش مستمر کار خود را در کارخانه‌ای با 20 دستگاه و بیش از 50 کارگر حاضر و 300 نفر کارگر دور کار به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما آنچه که در این میان اهمیت ویژه‌ای دارد، بحث 300 نفر کارگر دور کار است.

به گفته‌ی مدیرعامل این شرکت، با وارد کردن یک دستگاه مونتاژ که قیمت چندانی هم ندارد می‌توان صفر تا صد مونتاژ نوشت‌افزار را انجام داد، اما بنای کار ما بر این است که برای بیش از 300 خانواده کم‌بضاعت ایجاد کار کنیم.

ویستا
کار به این صورت است که ما قطعات تولید شده‌ی خودکار را به درب منازل این افراد ارسال می‌کنیم و آن‌ها، این قطعات را به یکدیگر متصل و برچسب‌ها را روی آن‌ها نصب و بسته‌بندی می‌کنند.

مشکلات کار

باید توجه داشت که این کارآفرین با تمام تعاریفی که از لذت گره‌گشایی مشکلات برخی خانواده‌ها دارد از عدم حمایت‌ها نیز گله‌مند است.

امیر صفائی معتقد است که با تمام تلاش‌های مستمر و شبانه‌روزی، مشکلات فراوانی در مسیر رشد و پیشرفت دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها عدم حمایت مسئولین از تولیدات داخلی و نیز ضعف در حوزه‌ی فرهنگ‌سازی استفاده از کالای ایرانی است.

کیفیت نوشت‌افزارهای داخلی به اندازه‌ای افزایش‌یافته است که توان رقابت با بسیاری از کالاهای خارجی را دارد و رایزن‌های اتاق بازرگانی نسبت به خود تولیدکنندگان، با سهولت بیش‌تری توان این زمینه‌سازی را دارند اما متاسفانه توجه چندانی به این مهم نمی‌شود.



از دیگر سو، تعرفه‌های پایین واردات کالا موجب شده تا بسیاری از فعالان این عرصه به‌جای سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها، به واردات کالاهای داخلی روی آورده و عرصه را بر تولید کنندگان داخلی تنگ کنند و این روند، اجازه‌ی رقابت در سطح بین‌المللی را از آن‌ها سلب کرده است.

هرچند که این کارآفرین، نوشت‌افزارهای تولید ایران را بانام تجاری "سویتاپ" و "ویستا" به ارمنستان، عراق و افغانستان صادر می‌کند اما توجه مسئولان این حوزه و اعضای اتاق بازرگانی را به این موضوع، کم می‌داند و معتقد است که اگر زمینه بازاریابی تولیدات ایرانی در کشورهای دیگر قوّتی بیش‌ازپیش به خود گیرد، می‌توان شاهد صادرات انواع کالاها به‌خصوص نوشت‌افزار به بسیاری از کشورهای منطقه باشیم، چرا که کیفیت نوشت‌افزارهای داخلی به اندازه‌ای افزایش‌یافته است که توان رقابت با بسیاری از کالاهای خارجی را دارد و رایزن‌های اتاق بازرگانی نسبت به خود تولیدکنندگان، با سهولت بیش‌تری توان این زمینه‌سازی را دارند اما متاسفانه توجه چندانی به این مهم نمی‌شود.

افزایش توان اقتصادی

با تمام آنچه که از فراز و نشیب‌های یک تولید کننده‌ی داخلی گفته شد باید به این نکته اشاره کرد که بسیاری از کشورهای برتر در زمینه‌ی اقتصادی همچون آلمان، برای توسعه‌یافتگی سه اولویت اصلی را در دستور کار خود قرار داده‌اند که عبارت‌اند از:
- تقویت صادرات (بسترسازی صادرات کالاهای داخلی ضمن افزایش کیفیت)
- نظام تعرفه‌ای هوشمند (کاهش مالیات تولیدات داخلی و افزایش تعرفه‌های گمرکی)
- ارتقای دانش در کارگران (ارائه‌ی آموزش‌های بروز و تخصصی به کارگران و افزایش سطح مهارت آن‌ها)